Citat:
Ursprungligen postat av
torkskap1
Det blev lite off topic dessvärre eftersom vi började diskutera hur det fungerar i allmänhet, inte enbart detta fall.
Det som du skrivit ovan är ju dock det jag själv försökt förklara för personen i tråden.
Om du nu läst våra inlägg hade du sett att jag skrev följande:
"Det är knappast de enda skälen till att en person kan häktas. En person kan sitta häktad även om det inte finns några som helst belägg för att personen ska hota vittnen, målsägande eller förstöra bevis.
Utredningen kan till och med vara klar och det är bara rättegången kvar, ändå kan personen sitta kvar i häktet tills rättegången är avslutad, helt utan några riktiga bevis och sedan bli friad där, detta enbart pga ord mot ord som det ofta är när det gäller våldtäkt.
Personen kan vara helt ostraffad med inget som talar för att personen skulle hota någon, dra från landet eller dylikt som sagt, men vid vissa brottmisstankar så är det nästan som att folk blir automatiskt häktade om personen är misstänkt för ett brott med minst X år i fängelse i straffskalan.".
Jag instämmer med din analys, vilket säger något om vårt häktningsintitut som vi har i Sverige. Långa häktningstider och isolering under häktestid är något som Sverige blivit kritiserade för av Europadomstolen tidigare.
Nu blir det i relation till detta fallet helt omöjligt för oss medborgare utröna om häktningen var objektivt försvarlig eftersom det mest troligt blir nedlagt med båda brottsmisstankarna. Då blir underlaget inte heller offentligt tillgängligt att granska.
Men det går inte att skriva ner att åklagarn i det här fallet har agerat väldigt lättvindigt med beslut om häktning och att tingsrätten instämmer i att han ska sitta häktad borde göra varje medborgare som vill bo en rättsstat väldigt oroad.
En misstanke om våldtäkt ska tas på allvar. Den förtjänar alla resurser som polis och åklagare kan gräva fram. Det är dock inte samma sak som att man ska låsa in en människa på vilka lösa boliner som helst. Framförallt om det saknas konkreta indikationer på att de finns risk för försvårande av utredning eller flyktfara.
Hade han varit korkad nog att höra av sig till målsägande om han försatts på fri fot hade det ju motiverat en häktning därefter.
Vad skulle han mer kunnat göra?
Kasta den beslagtagna mobiltelefonen i havet?
Bränna sängkläderna som polisen tagit vid husrannsakan?
Ringt till de (för honom) okända vittnena och hota dem?
Nej jag har svårt att få ihop motiveringen till häktningen i det här fallet, framförallt med hänvisning till sannolika skäl.