Citat:
Ursprungligen postat av
Johnvendor
Hej,
Jag är väldigt intresserad utav att börja studera nätverksteknik och jag ställer frågan först och främst till folk inom yrket eller i närhet.
Kikar på denna utbildning på Komvux.
https://komvux.stockholm.se/vux/Cour...E5NSTK25EEXAER
Utbildningen är ca 14 månader med detta kursinnehåll:
Samtliga kurser är 100p förutom första.
Orienteringskurs - Yrkesintroduktion inom valt yrkesområde
Datorteknik 1a
Dator- och nätverksteknik
Nätverksteknik
Programmering 1
Nätverksadministration
Nätverksteknologier
Kommunikationsnät 1
Administration av nätverks- och serverutrustning
Digital kommunikationsteknik
Nätverkssäkerhet
Servicekunskap 1
Komvuxarbete El- och energiprogrammet
Min fråga är om denna kurs räcker som grund och leder till anställning efteråt ?
Eller om arbetsgivare sållar bort då det "bara" är Komvux och inte tex en yrkershögskoleutbildning.
Är fullt medveten om att vidare fördjupningskurser är något i framtiden och det är jag såklart sugen på, men vill första komma in på arbetsmarknaden.
Tack på förhand!
Kursen är bättre än ingenting men du kommer inte vara högvaluta på marknaden på grund av avsaknaden av erfarenhet. Förstå mig korrekt, kursen är ju bättre än ingenting men vet inte om det kommer nå hela vägen fram till ett jobb, om du har tur så kan du få in foten på en praktik-plats och glida in genom den vägen.
Inom IT-världen så har vi turen på vår sida då vi får möjligheten att bevisa viss kunskap genom certifieringar från tillverkare av hårdvara/mjukvara eller oberoende organisationer som endast sysslar med certifieringar. Dessa certifieringar kan i många situationer väga rätt tungt på CV:et då du har på papper att du har uppnått en vis kunskapsgrad inom t.ex. hantering av Cisco Routing & Switching eller Fortinet managering osv.
Nu vet du säkert inte vad du vill jobba med om 5 år inom Nätverks-området men en generell bana för att få in foten på marknaden hade varit följande:
CompTIA A+
Svårighetsgrad: Total nybörjare
Pluggtid: 1-2 Månader
Kategori: Generell IT-hantering (IT-Support)
Kursmaterial: YT, Udemy, CBTNuggets, Böcker.
CompTIA Network+
Svårighetsgrad: Nybörjare
Pluggtid: 2-4 Veckor
Kategori: Nätverk
Kursmaterial: YT, Udemy, CBTNuggets (dyrt), Böcker.
Cisco Certified Network Associate
Svårighetsgrad: Associate-nivå
Pluggtid: 3-5 Månader
Kategori: Nätverk
Kursmaterial:
CBTNuggets CCNA Utan tvekan bäst enligt mig, men deras material är dyrt. Skönt att få hands-on learning med deras virtualiserade miljöer.
Jeremy's IT Lab YT Helt gratis kurs som finns uppdelad på youtube, viss information kan vara lite eftersatt men annars galet bra värde :P
Udemy Många kurser från olika kunniga utbildare, tipsar om David Bombal och Kevin Wallace.
Efter CCNA så bör du kunna hitta ett gig relativt enkelt i en NOC eller liknande, det är även efter CCNA som du måste ta ställning för vad inom nätverks-området du vill jobba med eftersom du då har tillräckligt stabil grund att stå på för att börja nischa dig på vad du tycker är kul.
Om jag var du så skulle jag titta på att ta A+ certifieringen istället för att lägga tiden på komvux, sök jobb på en helpdesk eller liknande och få erfarenhet samtidigt som du tar dig an Network+ eller direkt på CCNA om du är modig. Efter CCNA så söker du till en NOC eller kollar internt om det finns roller för nätverkstekniker, sen är det bara att fortsätta tanka hjärnan med det som du gillar.
Hela internet använder sig av tekniken som du stöter på i CCNA kursen, det förekommer även mycket Cisco exklusiv kunskap men som tur är så är Cisco även den största leverantören av nätverkshårdvara i Sverige så det behövs personer med den kunskapen här.