Citat:
Ursprungligen postat av
HalalMuscle
Då har jag kommit till mina sista 30 dagar på a-kassan och det är dags att ordna aktivitetsstöd eller vad det heter via FK. Enligt min A kassa står det "65% 842:- /dag. Vad innebär detta? Är det summan jag kommer få från FK, och hur länge brukar man få den summan då? Jag vill inte sitta och gå arbetslös men det ser väldigt ljust ut till mot mitten av sommaren då en vän tydligen ska ordna ett arbete åt mig, men jag är lite orolig eftersom jag har utgifter på ca 14tkr/mån som behöver betalas av t.om. augusti.
Du blir inskriven på Rusta och matcha (om du inte redan blivit det kontakta AF) du får då välja en leverantör där du får hjälp att söka arbete aktivt. Ersättningen du får från FK är samma som från A-kassan i ditt fall 842*22 = ~18500kr/mån innan skatt och ~13000kr/mån efter skatt. OBS det kan bli ett glapp mellan utbetalningarna från A-kassan och FK då dom har olika utbetalningsperioder så se till att ha en "månadslön" sparad för att klara dina räkningar...
Du kan vara med i Rusta och matcha så länge du är arbetslös och sköter ditt arbetssökande dock minskar ersättningen efter hand (Ersättningsnivån trappas ner med 10 procent efter 100 ersättningsdagar och därefter ytterligare 5 procent till ett golv på 365 kronor per dag)