• 1
  • 2
Idag, 10:04
Medlem
Står i begrepp att köpa ett bolag.
Bolaget har funnits i drygt 30 år och drivits med låg lönsamhet senaste åren. Jag har med den nuvarande ägaren kommit överens om att köpa 100% av aktierna för att slippa omförhandla med alla leverantörer då det finns flera varumärken som bolaget är auktoriserad återförsäljare av.

Så till själva frågan.
Vid inventering har vi kommit fram till ett skuldfritt lagervärde på 2 milj. Säljaren vill bara ha betalt för lagret. Blir det rätt om vi betalar hela lagervärdet 2milj för aktierna?
Citera
Idag, 10:17
Medlem
Axel61s avatar
Jag var på väg att köpa ett bolag en gång i tiden. Det jag skulle behöva låna för förvärv räknade man att det skulle betalas tillbaka på fem år med förväntad vinst. Bolaget hade ringa materiellt värde, utan man hyrde huvudmaskinerna.
Aktuellt reellt lagervärde är mer en bedömning som du kan göra eller helst med en revisor.
Lycka till!
Citera
Idag, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adaptor
Bolaget har funnits i drygt 30 år och drivits med låg lönsamhet senaste åren. Jag har med den nuvarande ägaren kommit överens om att köpa 100% av aktierna för att slippa omförhandla med alla leverantörer då det finns flera varumärken som bolaget är auktoriserad återförsäljare av.

Så till själva frågan.
Vid inventering har vi kommit fram till ett skuldfritt lagervärde på 2 milj. Säljaren vill bara ha betalt för lagret. Blir det rätt om vi betalar hela lagervärdet 2milj för aktierna?
Det hänger givetvis på hur värderingen av lagret gjorts. Dessutom på hur stort inkuransavdrag som räknats av. Har ni varit med på inventeringen?
Citera
Idag, 12:23
Medlem
Citat:

Så till själva frågan.

Du behöver inte köpa 100% av aktierna för att slippa omförhandla, men sålänge det bara är aktier som säljs så böher du inte omförhandla (om det nu inte finns någon konstig ägandeskapsklausul i avtalen).

Vad som är rätt värdering är ju rätt omöjligt för oss att avgöra på så bristfälliga uppgifter som du lämnar.
Citera
Idag, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du behöver inte köpa 100% av aktierna för att slippa omförhandla, men sålänge det bara är aktier som säljs så böher du inte omförhandla (om det nu inte finns någon konstig ägandeskapsklausul i avtalen).

Vad som är rätt värdering är ju rätt omöjligt för oss att avgöra på så bristfälliga uppgifter som du lämnar.
Det är lätt att varulager blir övervärderat, det finns säkert med hyllvärmare också samt sådant där företaget måste stå för garanti och liknande gentemot slutkund.
Citera
Idag, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är lätt att varulager blir övervärderat, det finns säkert med hyllvärmare också samt sådant där företaget måste stå för garanti och liknande gentemot slutkund.

Precis, det är det och många anda saker som TS håller oss i okunskap om. Han skulle lika gärna frågat om att köpa X och fråga om Y är ett lämpligt pris (utan att berätta vad X och Y är).
Citera
Idag, 13:51
Medlem
Citat:
Precis, det är det och många anda saker som TS håller oss i okunskap om. Han skulle lika gärna frågat om att köpa X och fråga om Y är ett lämpligt pris (utan att berätta vad X och Y är).
Eftersom köparen inte kan välja i detalj vad denne vill köpa för att ta över verksamheten så bör värderingen i många fall stanna vid 50% av inköpskostnaden, men om det är tillämpligt i aktuellt fall kan vi spekulera fritt kring vilket börundvikas.
Citera
Idag, 16:47
Medlem
Citat:

Vår överenskommelse är att mitt befintliga bolag köper det ny bolaget som då blir ett dotterbolag. Värdet är bestämt till att säljaren bara vill ha betalt enbart för lagret och sedan ingår resten ”gratis”. Jag som köpare har själv inventerat och gjort avdrag för hyllvärmare och kommit fram till ett lagervärde av 2 milj. Frågan är nu då om vi ska ge säljaren 2milj för aktierna eller är det brukligt att göra på annat sätt?
Citera
Idag, 19:31
Medlem
pn222jws avatar
Granska hela balansräkningen - skulder, övriga tillgångar, eventuella fondmedel. Analysera också varför företaget gått dåligt.
Citera
Idag, 19:38
Medlem
Och lagervärdet är naturligtvis inköpsvärdet, inte det tänkta försäljningsvärdet.

Men det har du så klart tänkt på..
Citera
Idag, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Och lagervärdet är naturligtvis inköpsvärdet, inte det tänkta försäljningsvärdet.

Men det har du så klart tänkt på..
Och avdrag för inkurans. Samt, vilket kanske är självklart, inte räknat med moms.
Citera
Idag, 22:00
Medlem
Citat:
Vår överenskommelse är att mitt befintliga bolag köper det ny bolaget som då blir ett dotterbolag. Värdet är bestämt till att säljaren bara vill ha betalt enbart för lagret och sedan ingår resten ”gratis”. Jag som köpare har själv inventerat och gjort avdrag för hyllvärmare och kommit fram till ett lagervärde av 2 milj. Frågan är nu då om vi ska ge säljaren 2milj för aktierna eller är det brukligt att göra på annat sätt?
Finns det anställda i bolaget som skall följa med? Säljaren, är denne aktiv i bolaget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in