• 1
  • 2
2025-02-08, 17:10
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Enligt BrB 4:9a är det själva ljudupptagningen vid inspelningstillfället som är olaglig om upptagningen görs av någon som inte deltar i dialogen.

Jag har skaffa ny övervakningskamera Unifi till mitt hem och den kan spela in konstant med ljud ( till disken blir full) men hur är det egeligten rent juridisk. Jag har skyltar om att larm med videoövervakning på utsidan och fönster på villan. Det står inget om konstant inspelning
Säg att jag får besök, städare , hantverkare etc och jag inte befinner mig där då spelas ju deras samtal och det som de gör in utan att jag ”deltar”.

Vad gäller egentligen rent juridiskt då?

Edit : kameran sitter inomhus och man ser inte någon allmän plats
Senast redigerad av rovmun 2025-02-08 kl. 18:05.
Citera
2025-02-08, 17:14
Medlem
Då stänger du lämpligen av. Verkar besvärligt - hur vet du när disken är full?
Citera
2025-02-08, 17:16
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
till mitt hem

Citat:
med videoövervakning på utsidan

Luddigt.

Sitter det skyltar som säger att det är videoövervakning på utsidan?

Vad är ditt hem? Till utsidan på ditt hem eller enbart på insidan ditt hem?
Citera
2025-02-08, 17:57
Medlem
smickras avatar
https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/
Citera
2025-02-08, 17:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Privat hemma behöver du inte ens sätta upp en skylt.
https://www.familjensjurist.se/fraga...t-egna-hemmet/
https://lagen.nu/2018:1200

Dock lite osäker med detta att skylta. Men om det är en sådan kamera du köper tex på Elgiganten och har den i hyllan eller uppsatt på väggen så är den ju inte dold. Hör nog mer till hyfs då.

Det om lagar och tillstånd även kommer krävas är om kameran är uppsatt utanför hemmet. Så den kan filma allmänheten. Det blir lite aber om man vill ha en kamera på sin villatomt att placera den så bara området inom villan spelas in.
Citera
2025-02-08, 18:02
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då stänger du lämpligen av. Verkar besvärligt - hur vet du när disken är full?

Jag är medveten om att jag kan stänga av system men nu var det det juridiska jag var intresserad av inte vad man kan göra. Den börjar spel över det äldst på fiske.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Luddigt.

Sitter det skyltar som säger att det är videoövervakning på utsidan?

Vad är ditt hem? Till utsidan på ditt hem eller enbart på insidan ditt hem?

Ja på utsidan vid varje entré står det kamerabevakning och väktare. Står bara larm vid fönsten
Citera
2025-02-08, 18:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ja på utsidan vid varje entré står det kamerabevakning och väktare. Står bara larm vid fönsten

Men är även kameraövervakningen på utsidan, eller genom fönster som vetter ut mot en plast där man kan förvänta sig att folk från allmänheten normalt kan vistas?
Citera
2025-02-08, 18:20
Medlem
Citat:
Jag är medveten om att jag kan stänga av system men nu var det det juridiska jag var intresserad av inte vad man kan göra. Den börjar spel över det äldst på fiske.

Tar man exempel Tesla monterade kamera vid grinden där If metall stod med sina strejkvakter vill if metall anmäla, men inget hände, tesla flytta bara om kamerorna, spela in området o innan utanför.

Tar man sedan hur tesla bilars inspelning fungerat vid rättegångar så har det accepterats som bevis även om bilen stått på en allmän plats.
Citera
2025-02-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man exempel Tesla monterade kamera vid grinden där If metall stod med sina strejkvakter vill if metall anmäla, men inget hände, tesla flytta bara om kamerorna, spela in området o innan utanför.

Tar man sedan hur tesla bilars inspelning fungerat vid rättegångar så har det accepterats som bevis även om bilen stått på en allmän plats.

Vi har fri bevisföring i Sverige så självklart accepteras bevisningen.
Citera
2025-02-08, 20:23
Medlem
DirtyDikes avatar
Hemma får du filma hur du vill, med eller utan skyltning. Gäller även hela din tomt. Men du får inte filma grannens tomt utan dennes tillstånd.

Edit; länk https://www.bygghemma.se/reportage-o...r-och-villkor/

Citat:
Som privatperson ingår du i ett så kallat privatundantag och behöver därför inte ansöka om tillstånd för att sätta upp övervakning i ditt hem eller på tomten. Dock finns det vissa villkor som måste följas för att inte bryta mot dataskyddsförordningen och kamerabevakningslagen. Det gäller att du är noga med att placera kameran så att den endast bevakar din egen tomt. Du får alltså inte övervaka grannen eller andra allmänna platser. Ett annat villkor är att du inte får sprida videomaterialet vidare via internet. Följer du dessa villkor finns det inget som kan hindra dig som privatperson att sätta upp övervakningskameror hemma.

Om du håller dig till reglerna för privatpersoner som nämns ovan, behöver du inte skylta med att du har en övervakningskamera hemma.
Senast redigerad av DirtyDike 2025-02-08 kl. 20:25.
Citera
2025-02-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDike
Hemma får du filma hur du vill, med eller utan skyltning. Gäller även hela din tomt. Men du får inte filma grannens tomt utan dennes tillstånd.

Edit; länk https://www.bygghemma.se/reportage-o...r-och-villkor/
Fast det är här man kan ta tesla bilarna, du kan parkera den mot din grannes tomt/fönster, bilen spelar in vid rörelse eller när bilägaren själv vill via sin app.

Men ingen har rätt att bara bryta sig in i din tesla bara för att se om du spelar in, trots att alla vet att tesla har denna funktion inbyggt i sina bilar.
Citera
2025-02-08, 20:45
Medlem
DirtyDikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast det är här man kan ta tesla bilarna, du kan parkera den mot din grannes tomt/fönster, bilen spelar in vid rörelse eller när bilägaren själv vill via sin app.

Men ingen har rätt att bara bryta sig in i din tesla bara för att se om du spelar in, trots att alla vet att tesla har denna funktion inbyggt i sina bilar.
Ja alltså det går blir ju inte ogiltig bevisning bara för att filmningen inte är tillåten. Grannen kan ändå anmäla dig för att ha filmat hans tomt även fast det sker ett mord på filmen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in