• 1
  • 2
2025-02-10, 09:48
Medlem
Denna tråd avser de som är religiösa, semi-religiösa eller de som bara är intresserade av ämnet.. Vi diskuterar helvetet. Vi diskuterar inte om gud är påhittad eller inte, religioner är sanna eller inte. Vi diskuterar endast helvetet ur ett fysiskt, logistiskt och arkitektoniskt perspektiv. Jag är själv inte speciellt troende.

Inom judendomen, islam och kristendomen existerar helvetet. Och där är satan regent. Det finns människor som påstår sig ha hamnat i helvetet och kommit tillbaks. Vissa har haft en nära döden upplevelse, andra påstår sig ha kommit dit utan att ha haft en nära dödens upplevelse, dvs de var aldrig på väg att dö utan bara kände sig konstiga när de låg i soffan och plötsligt var de där.
Många beskriver helvetet ganska likartat. De beskriver att det är omöjligt/svårt att få luft, det är otroligt mörkt där, det stinker extremt illa, det finns demoner i konstiga skepnader som torterar människor och som hatar människor, det är brinnande hålor och floder där människor brinner. Det finns också olika nivåer i helvetet där olika personer får olika straff. En person beskrev det som att demoner dansade runt en begravningskista, vilken demoner dansade runt och sjöng hyllningssånger till Lucifer, samtidigt som de högg sina spjut i kistan. I kistan låg en människa som hamnat där. Många beskriver också det som att det existerar celler, som på ett fängelse.

Hur stort är helvetet?
Hur är det uppbyggt? Är det en fysisk plats? Vart ligger det?
Är det uppbyggt av materia?
Är helvetet evigt och kommer det alltid existera?
Och satan, vad är han för varelse? En ängel? Hur ser han ut? Ändrar han utseende?
Citera
2025-02-10, 09:56
Medlem
Glostrups avatar
Det är ca 40x40 meter och uppbyggt som en fyrkantig betongbunker. Eller oändligt stort, och uppbyggt som en grotta med många nivåer.

Det är med helvetet som med allt annat som är påhittat, det kan ta vilken form och skepnad som helst - det är bara din fantasi som sätter gränserna.
Citera
2025-02-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Det är med helvetet som med allt annat som är påhittat, det kan ta vilken form och skepnad som helst - det är bara din fantasi som sätter gränserna.

Läs trådstarten. Vi diskuterar inte att 99% av svenskarna inte tror på gud och religion. Det finns trådar för det, det är så uttjatat/förväntat och tillför inget här. Det är off topic. Vi diskuterar det ur ett teologiskt perspektiv, oavsett om man är troende eller ej.
Citera
2025-02-10, 10:01
Medlem
MrDoomsdays avatar
Helvetet är en bur byggd av medvetandet, precis som detta universum är byggt av medvetandet, som är Gud. All materia är byggd av medvetandet. Man skapar sitt eget helvete genom att förneka Gud och göra motsatsen till vad han säger, och där blir man fast när man förlorar förmågan att förändras, när kroppen dör alltså. Det finns ingen plats i himmelriket för egoister, för då skulle ju även det bli ett helvete tillslut.

Så länge man har förmågan att förändras finns chansen att inse sanningen och vända om, men man måste först ha viljan, och göra valet själv, för Gud tvingar sig inte på någon.

Idag hamnar mer än 95% av de som dör i helvetet.

Uppenbarelseboken 21:8:
Men de som är fega, trolösa, avskyvärda, mördare, ägnar sig åt sexuell omoral, är ockulta, avgudadyrkare, och alla lögnare(Pseudes, betyder egentligen falska personer), deras plats blir i sjön som brinner av eld och svavel. Det är den andra döden.”
Senast redigerad av MrDoomsday 2025-02-10 kl. 10:37.
Citera
2025-02-10, 10:05
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Denna tråd avser de som är religiösa, semi-religiösa eller de som bara är intresserade av ämnet.. Vi diskuterar helvetet. Vi diskuterar inte om gud är påhittad eller inte, religioner är sanna eller inte. Vi diskuterar endast helvetet ur ett fysiskt, logistiskt och arkitektoniskt perspektiv. Jag är själv inte speciellt troende.

Inom judendomen, islam och kristendomen existerar helvetet. Och där är satan regent. Det finns människor som påstår sig ha hamnat i helvetet och kommit tillbaks. Vissa har haft en nära döden upplevelse, andra påstår sig ha kommit dit utan att ha haft en nära dödens upplevelse, dvs de var aldrig på väg att dö utan bara kände sig konstiga när de låg i soffan och plötsligt var de där.
Många beskriver helvetet ganska likartat. De beskriver att det är omöjligt/svårt att få luft, det är otroligt mörkt där, det stinker extremt illa, det finns demoner i konstiga skepnader som torterar människor och som hatar människor, det är brinnande hålor och floder där människor brinner. Det finns också olika nivåer i helvetet där olika personer får olika straff. En person beskrev det som att demoner dansade runt en begravningskista, vilken demoner dansade runt och sjöng hyllningssånger till Lucifer, samtidigt som de högg sina spjut i kistan. I kistan låg en människa som hamnat där. Många beskriver också det som att det existerar celler, som på ett fängelse.

Hur stort är helvetet?
Och satan, vad är han för varelse? En ängel? Hur ser han ut? Ändrar han utseende?
Som svar på rubriken.
Kolla på Dals Långed.
Enligt Hasse Alfredsson så är Kramfors ljust o vackert medan Dals Långed är ett riktigt helvete.
https://www.youtube.com/watch?v=9vITmjx3Jm8
Citera
2025-02-10, 10:13
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Hur stort är helvetet?

Man får alla svar om man läser Dantes ”Inferno”.
Citera
2025-02-10, 10:13
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Läs trådstarten. Vi diskuterar inte att 99% av svenskarna inte tror på gud och religion. Det finns trådar för det, det är så uttjatat/förväntat och tillför inget här. Det är off topic. Vi diskuterar det ur ett teologiskt perspektiv, oavsett om man är troende eller ej.
Jag läste trådstaren, men min poäng kvarstår: Allt som är påhittat kan ta vilken form som helst, just eftersom det handlar om något som har uppstått i en människas hjärna, beskrivits på något sätt, och sedan tagit andra former i andra människors hjärnor när dessa har tolkat de beskrivningar som de har fått höra (eller läsa). ”Helvetet” har beskrivits ingående av otaliga människor, varav den kanske mest kända beskrivningen är Dantes, och dessa beskrivningar har sedan påverkat människor som har gjort egna tillägg eller subtraktioner från de ursprungliga.

Det finns därför ingen möjlighet att hävda att en beskrivning är mer korrekt än den andra, detta blir därför antingen en listtråd (vem har beskrivit helvetet, och hur?) eller en ”fritt skapande”-tråd där alla delar med sig av sina egna visioner eller tolkningar av helvetet. Oavsett vilket, så handlar det inte om teologi eftersom inte ens alla teologer är överens om hur helvetet ser ut eller fungerar o h frågeställningen utgår inte heller från hur ledande teologer ser på helvetet.

Så mitt svar var helt korrekt; helvetet (om det fanns) hade kunnat se ut så som jag beskrev det. Eller helt annorlunda; beskrivningen ligger - som med alla fantasi begrepp - i betraktarens öga.
Citera
2025-02-10, 10:26
Medlem
En parodi om Hitler, och detta är helvetet.

https://youtu.be/DLkS4SCq2WQ
Citera
2025-02-10, 10:32
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
De arkitekter som straxt innan mitten av 20:e århundradet tjänade såväl Lillefar som Korpralen i att rita storskaliga dödsläger i skuggan av de stora anslående monumenten, fick nog av Hornper uppdraget att rita om stället efter Modernistisk ideologi. Detta med blinkningar både till storskalig Öststatsbrutalism och av (Pojkarna från) Brasilia.

Vi föreställer oss att Le Corbusier när han kom dit, var om inte öppet småimpad, så i alla fall sakkunnigt kommenterande.
Citera
2025-02-10, 10:34
Medlem
Briasccas avatar
Denna historia fick jag berättad för mig på Teknis på 90-talet, kanske sant. Kanske inte:

En professor i termodynamik gav sina avgångsstudenter som hemtentamensuppgift en enda fråga: "Är helvetet exotermiskt (avger värme) eller endotermisk (absorberar värme)? Bevisa din teori."

De flesta studenter hänvisade till Boyles lag - gas kyls av när den expanderar, och värms upp när den komprimeras - eller någon liknande lag. En student skrev dock följande:

"Först och främst måste vi veta hur helvetets massa ändras med tiden. Vi behöver alltså veta hastigheten av hur många själar som anländer till helvetet och i vilken hastighet de försvinner därifrån. Jag tror vi kan anta att när en själ väl kommit in i helvetet så kommer den inte därifrån. Alltså, inga själar lämnar helvetet.

När det gäller antalet själar som anländer till helvetet behöver vi titta på världens alla olika religioner. En del av dessa religioner säger att då du inte är en anhängare av just deras religion så kommer du att sluta i helvetet. Eftersom det är fler än en religion som säger så, och eftersom människor inte är anhängare av flera religioner samtidigt kan vi anta att samtliga människor och själar kommer att hamna i helvetet. Med födelse- och dödstalen som vi har i dag kommer antalet själar i helvetet att öka exponentiellt.

Nu måste vi räkna in ändringar i helvetets volym då Boyles lag säger att för att temperatur och tryck i helvetet ska kunna hållas på samma nivå, måste helvetets volym öka då nya själar kommer till. Detta ger oss två möjligheter:

1. Om helvetet expanderar med en mindre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket i helvetet att öka tills hela helvetet brakar loss.

2. Om helvetet å andra sidan expanderar med en högre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket att sjunka tills helvetet fryser till is.

Så vilket stämmer? Om vi tar med i beräkningen den grundprincip som gavs till mig av unga damen Therese Banyan under mitt första universitetsår: "Helvetet kommer att frysa till is innan jag går till sängs med dig" och sedan tar in det faktum att jag fortfarande inte haft några framgångar i att förverkliga en sexuell relation med henne, faller möjlighet nummer två, och därför är helvetet exotermiskt."

Denne student fick högsta betyg på sin tenta.
Citera
2025-02-10, 10:44
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:

Hur stort är helvetet?
Ingen vet eftersom bibeln inte beskriver helvetet någonstans, i detalj.

En som gjort det är Dante Alighieri men det är en skönlitterär berättelse.
Citera
2025-02-10, 10:50
Medlem
MrDoomsdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Denna historia fick jag berättad för mig på Teknis på 90-talet, kanske sant. Kanske inte:

En professor i termodynamik gav sina avgångsstudenter som hemtentamensuppgift en enda fråga: "Är helvetet exotermiskt (avger värme) eller endotermisk (absorberar värme)? Bevisa din teori."

De flesta studenter hänvisade till Boyles lag - gas kyls av när den expanderar, och värms upp när den komprimeras - eller någon liknande lag. En student skrev dock följande:

"Först och främst måste vi veta hur helvetets massa ändras med tiden. Vi behöver alltså veta hastigheten av hur många själar som anländer till helvetet och i vilken hastighet de försvinner därifrån. Jag tror vi kan anta att när en själ väl kommit in i helvetet så kommer den inte därifrån. Alltså, inga själar lämnar helvetet.

När det gäller antalet själar som anländer till helvetet behöver vi titta på världens alla olika religioner. En del av dessa religioner säger att då du inte är en anhängare av just deras religion så kommer du att sluta i helvetet. Eftersom det är fler än en religion som säger så, och eftersom människor inte är anhängare av flera religioner samtidigt kan vi anta att samtliga människor och själar kommer att hamna i helvetet. Med födelse- och dödstalen som vi har i dag kommer antalet själar i helvetet att öka exponentiellt.

Nu måste vi räkna in ändringar i helvetets volym då Boyles lag säger att för att temperatur och tryck i helvetet ska kunna hållas på samma nivå, måste helvetets volym öka då nya själar kommer till. Detta ger oss två möjligheter:

1. Om helvetet expanderar med en mindre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket i helvetet att öka tills hela helvetet brakar loss.

2. Om helvetet å andra sidan expanderar med en högre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket att sjunka tills helvetet fryser till is.

Så vilket stämmer? Om vi tar med i beräkningen den grundprincip som gavs till mig av unga damen Therese Banyan under mitt första universitetsår: "Helvetet kommer att frysa till is innan jag går till sängs med dig" och sedan tar in det faktum att jag fortfarande inte haft några framgångar i att förverkliga en sexuell relation med henne, faller möjlighet nummer två, och därför är helvetet exotermiskt."

Denne student fick högsta betyg på sin tenta.

Varför antar han att där gäller samma naturlagar som här? Gud kan skapa flera olika universum där olika naturlagar gäller, och de kan existera samtidigt, parallelt, på olika våglängder. Våglängder som vi inte kan uppfatta med kroppens sinnen. Bakgrundsmedvetandet, ur vilket människan är sprungen, kommunicerar med oss på olika frekvenser samtidigt, och mottagaren är hjärnan, som lyssnar via kvantum-entanglement på dessa probabilitetskurvor, som jag förstår det.. (enligt senaste forskningen)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in