• 1
  • 2
2025-02-10, 10:57
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Denna historia fick jag berättad för mig på Teknis på 90-talet, kanske sant. Kanske inte:

En professor i termodynamik gav sina avgångsstudenter som hemtentamensuppgift en enda fråga: "Är helvetet exotermiskt (avger värme) eller endotermisk (absorberar värme)? Bevisa din teori."

De flesta studenter hänvisade till Boyles lag - gas kyls av när den expanderar, och värms upp när den komprimeras - eller någon liknande lag. En student skrev dock följande:

"Först och främst måste vi veta hur helvetets massa ändras med tiden. Vi behöver alltså veta hastigheten av hur många själar som anländer till helvetet och i vilken hastighet de försvinner därifrån. Jag tror vi kan anta att när en själ väl kommit in i helvetet så kommer den inte därifrån. Alltså, inga själar lämnar helvetet.

När det gäller antalet själar som anländer till helvetet behöver vi titta på världens alla olika religioner. En del av dessa religioner säger att då du inte är en anhängare av just deras religion så kommer du att sluta i helvetet. Eftersom det är fler än en religion som säger så, och eftersom människor inte är anhängare av flera religioner samtidigt kan vi anta att samtliga människor och själar kommer att hamna i helvetet. Med födelse- och dödstalen som vi har i dag kommer antalet själar i helvetet att öka exponentiellt.

Nu måste vi räkna in ändringar i helvetets volym då Boyles lag säger att för att temperatur och tryck i helvetet ska kunna hållas på samma nivå, måste helvetets volym öka då nya själar kommer till. Detta ger oss två möjligheter:

1. Om helvetet expanderar med en mindre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket i helvetet att öka tills hela helvetet brakar loss.

2. Om helvetet å andra sidan expanderar med en högre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket att sjunka tills helvetet fryser till is.

Så vilket stämmer? Om vi tar med i beräkningen den grundprincip som gavs till mig av unga damen Therese Banyan under mitt första universitetsår: "Helvetet kommer att frysa till is innan jag går till sängs med dig" och sedan tar in det faktum att jag fortfarande inte haft några framgångar i att förverkliga en sexuell relation med henne, faller möjlighet nummer två, och därför är helvetet exotermiskt."

Denne student fick högsta betyg på sin tenta.

https://www.albany.edu/faculty/miesi...sess/hell.html
Citera
2025-02-10, 11:11
Medlem
Merwinnas avatar
Om Helvetet finns så tror jag att det är olika för olika människor. D.v.s. människor som ska straffas för det som de gjorde på jorden, straffas accordingly. Tänk flickan i H C Andersens saga "Flickan som trampade på brödet" t.ex.. Hon fick fullt av krälande vinglösa flugor över sig, de kunde inte flyga någonstans för på jorden hade hon slitit vingarna av dem.
Citera
2025-02-10, 11:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Denna tråd avser de som är religiösa, semi-religiösa eller de som bara är intresserade av ämnet.. Vi diskuterar helvetet. Vi diskuterar inte om gud är påhittad eller inte, religioner är sanna eller inte. Vi diskuterar endast helvetet ur ett fysiskt, logistiskt och arkitektoniskt perspektiv. Jag är själv inte speciellt troende.

Inom judendomen, islam och kristendomen existerar helvetet. Och där är satan regent. Det finns människor som påstår sig ha hamnat i helvetet och kommit tillbaks. Vissa har haft en nära döden upplevelse, andra påstår sig ha kommit dit utan att ha haft en nära dödens upplevelse, dvs de var aldrig på väg att dö utan bara kände sig konstiga när de låg i soffan och plötsligt var de där.
Många beskriver helvetet ganska likartat. De beskriver att det är omöjligt/svårt att få luft, det är otroligt mörkt där, det stinker extremt illa, det finns demoner i konstiga skepnader som torterar människor och som hatar människor, det är brinnande hålor och floder där människor brinner. Det finns också olika nivåer i helvetet där olika personer får olika straff. En person beskrev det som att demoner dansade runt en begravningskista, vilken demoner dansade runt och sjöng hyllningssånger till Lucifer, samtidigt som de högg sina spjut i kistan. I kistan låg en människa som hamnat där. Många beskriver också det som att det existerar celler, som på ett fängelse.

Hur stort är helvetet?
Hur är det uppbyggt? Är det en fysisk plats? Vart ligger det?
Är det uppbyggt av materia?
Är helvetet evigt och kommer det alltid existera?
Och satan, vad är han för varelse? En ängel? Hur ser han ut? Ändrar han utseende?

Om helvetet existerar måste det vara ganska stort eftersom ca 99,99% av alla människor någonsin levt har begått en eller flera dödssynder och hamnat där.

Samtidigt får man plats med jävligt många människor på liten yta om man klumpar ihop dem. Tex får alla nu levande människor plats i Skåne och då får de mer än en kvadratmeter var att hänga på.
Citera
2025-02-10, 20:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Man får alla svar om man läser Dantes ”Inferno”.

Nån annan hann före såklart!

Ja där finns alla detaljer beskrivna i detalj. Hur Dante kunde veta det är lite oklart dock...
Citera
2025-02-10, 22:28
Medlem
Det är en sjö av svavel och ingen lever där.

Uppenbarelseboken 20
[14] Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön.

Den som efter sin dom kastas i sjön DÖR! Du föds, du dör, du får en uppståndelse, du döms, du dör den andra döden. Du är död. För evigt. Finns inget behov av arkitektur. Du är död.
Citera
2025-02-10, 22:34
Medlem
Melange5738s avatar
Utifrån ett österländskt perspektiv lever vi i helvetet av vår egen skapelse.

Utifrån ett kristet perspektiv så skulle jag nog säga att den intressantaste modellen är från Hellraiser Judgement där det finns oberoende departement som konkurrerar med varandra om syndare. Så det är inte ett helvete utan ett multiplex av helveten.
Citera
2025-02-11, 04:12
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Denna historia fick jag berättad för mig på Teknis på 90-talet, kanske sant. Kanske inte:

En professor i termodynamik gav sina avgångsstudenter som hemtentamensuppgift en enda fråga: "Är helvetet exotermiskt (avger värme) eller endotermisk (absorberar värme)? Bevisa din teori."

De flesta studenter hänvisade till Boyles lag - gas kyls av när den expanderar, och värms upp när den komprimeras - eller någon liknande lag. En student skrev dock följande:

"Först och främst måste vi veta hur helvetets massa ändras med tiden. Vi behöver alltså veta hastigheten av hur många själar som anländer till helvetet och i vilken hastighet de försvinner därifrån. Jag tror vi kan anta att när en själ väl kommit in i helvetet så kommer den inte därifrån. Alltså, inga själar lämnar helvetet.

När det gäller antalet själar som anländer till helvetet behöver vi titta på världens alla olika religioner. En del av dessa religioner säger att då du inte är en anhängare av just deras religion så kommer du att sluta i helvetet. Eftersom det är fler än en religion som säger så, och eftersom människor inte är anhängare av flera religioner samtidigt kan vi anta att samtliga människor och själar kommer att hamna i helvetet. Med födelse- och dödstalen som vi har i dag kommer antalet själar i helvetet att öka exponentiellt.

Nu måste vi räkna in ändringar i helvetets volym då Boyles lag säger att för att temperatur och tryck i helvetet ska kunna hållas på samma nivå, måste helvetets volym öka då nya själar kommer till. Detta ger oss två möjligheter:

1. Om helvetet expanderar med en mindre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket i helvetet att öka tills hela helvetet brakar loss.

2. Om helvetet å andra sidan expanderar med en högre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket att sjunka tills helvetet fryser till is.

Så vilket stämmer? Om vi tar med i beräkningen den grundprincip som gavs till mig av unga damen Therese Banyan under mitt första universitetsår: "Helvetet kommer att frysa till is innan jag går till sängs med dig" och sedan tar in det faktum att jag fortfarande inte haft några framgångar i att förverkliga en sexuell relation med henne, faller möjlighet nummer två, och därför är helvetet exotermiskt."

Denne student fick högsta betyg på sin tenta.

Citera
2025-02-11, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Utifrån ett österländskt perspektiv lever vi i helvetet av vår egen skapelse.

Utifrån ett kristet perspektiv så skulle jag nog säga att den intressantaste modellen är från Hellraiser Judgement där det finns oberoende departement som konkurrerar med varandra om syndare. Så det är inte ett helvete utan ett multiplex av helveten.

Skitsnack och floskler.
Egen skapelse kan ni glömma.

Men det är meningen att allt ska vara vårat fel, så var smart istället.

Har inte lyckats med ett skit i religionsfrågor.
Inte ens bli av med det som var sjukt redan från början.
Det är pinsamt numera att diskutera.

Jag vet faktiskt inte om ni skulle se skillnad på en galen sattelit gubbe från Neptunus eller demon, eller flygande stenar här tillslut ?

Då är ju begreppet omöjligt komma åt.
Och era rättigheter slutar ju hemma på soffan endå.
Varför vill ni veta redan innan ni blev 90?
Citera
2025-02-12, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos

Hur stort är helvetet?
Hur är det uppbyggt? Är det en fysisk plats? Vart ligger det?
Är det uppbyggt av materia?
Är helvetet evigt och kommer det alltid existera?
Och satan, vad är han för varelse? En ängel? Hur ser han ut? Ändrar han utseende?

Det finns ett jättestort helvete och man kan spendera lång tid där, med massor av olika demoner med olika ranking (deras egna ranking). Själar blir torterade, på ett eller annat sätt. Tror det är roligare i himmelen faktiskt. Vet inte om det alltid kommer existera, det vet nog bara gud.

Satan är röd med horn, lite som i spelet diablo. Vet ej om de ändrar utseende, kanske bara i drömmar. Satan som tidigare var en ängel vid namnet Lucifer, föll ifrån himmelen. Han var bland de högsta änglarna i guds himmelrike, men han var inte högst, som satanister brukar säga för att värva människor till sin klan. Han föll och ville hellre vara gud själv, tror jag ("Mitt rike, inte guds"). Kanske några andra änglar föll med honom. De är i helvetet av egen fri vilja, sägs det. Den ända glädjen de har kvar är att se dig lida. De är ledsna också har jag hört. Om de skadar sig så läker det inte, I guess, gud som älskar även demoner måste läka dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in