Jag har börjat bli lite seriös med prepping och tycker om att diskutera med likasinnade.
Vi är en familj på 5 personer och i dagsläget har vi: *mat för ca 1 år (utöver kyl, frys och frysbox)
*ättika, salt och socker för konservering etc
*hygienprodukter för minst 1 år
*tvätt och städgrejer för minst 1 år
*mediciner, sårvård, smärtstillande, grejer för att sy samt desinfektionsmedel, munskydd, plasthandskar etc
*lite solceller med bilbatteri kopplat så att man kan ladda en lampa eller laddare etc.
*några tusen värmeljus, stearinljus, oljelampor inkl olja, batteridrivna ljus, några hundra batterier i olika typer.
*powerbanks, vevradio
*jodtabletter
*några hundra liter vatten, egen brunn samt vattenfilter
*eldstad inomhus samt varma kläder osv
*har växthus samt växthustunnel för att odla, fruktträd, nyponbuskar, vinbärsbuskar
Vi behöver fixa: *ett bättre utomhuskök samt
*större vedförråd
*nedgrävd vinterförvaring för ex potatis
*mer kontanter
Det jag funderar på är om jag glömt något?
Vad preppar ni för scenarion?
Jag försöker tänka utifrån en ny eventuellt dödligare pandemi, transportproblem/tomma hyllor i butik av ex krig i omvärlden, sanktioner, brister etc, samt längre strömavbrott.
Vi kommer inte att planera en BOB, i det fall vi måste fly så finns ingen planering.
Vi bor ute på landet med en bit till grannar, och har lantbruksdjur så jag tänker att vi blir kvar här tills vi blir bortkörda/döda.
Senast redigerad av Snorkraka887 2025-02-10 kl. 22:33.
Jag har börjat bli lite seriös med prepping och tycker om att diskutera med likasinnade.
Vi är en familj på 5 personer och i dagsläget har vi: *mat för ca 1 år (utöver kyl, frys och frysbox)
*ättika, salt och socker för konservering etc
*hygienprodukter för minst 1 år
*tvätt och städgrejer för minst 1 år
*mediciner, sårvård, smärtstillande, grejer för att sy samt desinfektionsmedel, munskydd, plasthandskar etc
*lite solceller med bilbatteri kopplat så att man kan ladda en lampa eller laddare etc.
*några tusen värmeljus, stearinljus, oljelampor inkl olja, batteridrivna ljus, några hundra batterier i olika typer.
*har växthus samt växthustunnel för att odla
Vi behöver fixa: *ett bättre utomhuskök samt
*större vedförråd
*nedgrävd vinterförvaring för ex potatis
*mer kontanter
Det jag funderar på är om jag glömt något?
Vad preppar ni för scenarion?
Jag försöker tänka utifrån en ny eventuellt dödligare pandemi, transportproblem/tomma hyllor i butik av ex krig i omvärlden, sanktioner, brister etc, samt längre strömavbrott.
Vi kommer inte att planera en BOB, i det fall vi måste fly så finns ingen planering.
Vi bor ute på landet med en bit till grannar, och har lantbruksdjur så jag tänker att vi blir kvar här tills vi blir bortkörda/döda.
Tänk att leva ett liv där man förbereder sig för något som inte kommer inträffa. Det vore patetiskt.
Ser inte att du skriver något ingående om hälsa, mediciner och sårvård? Det verkar som du förutsätter att du ska förbli frisk?
Behöver du verkligen så mycket grejer så du kan klara dig ett helt år? Vad händer om du blir sängliggande eller rentav får en dödlig infektion, inflammation i tand som måste extraheras, större, djupare sårskada med blödning osv?
Vem tar hand om dig då?
Ifall du förlitar dig på att det kommer finnas hjälp typ tandläkare eller läkare, apotek och medicin att få tag i utifrån, d v s samhället, ja då behöver du knappast ha ett lager för ett helt år för allt annat, utan det räcker med sin höjd att du kan klara dig någon enstaka till kanske tre månader om alla andra viktiga samhällsfunktioner ändå ska fortgå...
En så liten sak som njursten kan leda till döden. Jag tror det är lätt att få njursten ifall man knaprar på konserver och annan konstig preppermat i flera månader. Kan man sätta kateter och ta rätt antibiotika klarar man sig.
Men vad vet jag, du kanske är gift med en sjuksköterska?
Senast redigerad av Robadido 2025-02-10 kl. 22:37.
Några fat med disel / bensin samt generator till det ?
Tänker på att ni verkar vara i stort behov utav el för både vatten och mat förvaringen.
Gärna lite vattenrengöring samt radio? Läste inte listan så noga, kanske var med där..?
Vi har tänkt på generator med diesel, men det känns som en större utgift i förhållande till OM vi ens kommer behöva använda den. Jag vill att vi ska använda det vi har och inte bara köpa för att ha om det händer. Ett matförråd skadar ingen, det används o fylls på hela tiden exempelvis.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!