Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Han skriver ju precis det som jag nyss frutspdde. De ska lgga ner "social och holistisk" AI. (Som egentligen r en gigantisk plagiatmaskin). GPT-4.5 r den sista releasen i den generationen. Framt satsar de allt p mer kompetenta, resonerande modeller. De som du har kallat
logiska monster.
Sam Altman:
We will next ship GPT-4.5, the model we called Orion internally, as our last non-chain-of-thought model.
Tempot p releaserna just nu r ju inte direkt betryggande.
Hur hinner deras "safety team" testa igenom 100 miljarder parametrar p ngra veckor?
De testar inte. De hinner inte det just nu. De bara kr, gasen i botten fram till AI Armageddon.
Som jag skrivit tidigare: Modeller som ChatGPT-4o och kommande ChatGPT-4,5 kan ven resonera rationellt och logiskt, dock utan eftertanke och tankekjedjor utrustade modeller som o3 och den kommande ChatGPT-5 kan ocks tnka brett holistisk och empatisk. Dessa saker utesluter allts inte varandra, vilket jag tidigare fruktade fr. De kompletterar istllet varandra!.
Den enda, egentliga nyheten r att dels att samansmltningen sker ngot r tidigare n jag bedmde. Jag trodde det skulle ske frst med "ChatGPT-6", och dels att OpenAI r s geners, t. o. m mot gratisanvndare. De fr chansen att ge OpenAI:s Deep research tv uppdrag i mnaden. Jag som plus-anvndare kommer att kunna ge Deep research 10 uppdrag i mnaden.
AI blir allts allt, i praktiken, allt mer balanserat mnniskolik. Allt medan du, i motsats till sunda alarmister som G. Hinton, som insett att AI-utvecklingen inte gr att stoppa, agerar likt en alarmistisk Don Quijote och sls fruktlst emot dina sci-fi vderkvanar, dr "mnniskolikt" blir "mnniskolik" i dina uppskruvade skrck-fantasier.
Det jag frmst saknar vad gller den framtida AI-utvecklingen r en minnesfunktion mer likt den mnskliga och en omvrldsbild hos avancerat socialt och sprkligt AI som inte, enbart, bygger p sprkliga samband. Men gr inte det reduktionistiskt misstaget att underskatta denna, tillsynes, begrnsade omvrldsbild heller. Sprket, som r en beskrivning av reella och viktiga holistiska samband i ven den fysiska verklighet som omger oss och r drmed ngot viktigt som skiljer oss ifrn vra nrmaste evolutionra slkting. dvrgchimpansen.
Statistiska metoder - avancerad mnsterigenknning - sjlvbyggd kontext-rymd - sprklig interaktion - socialpsykologiska mekanismer - holistiskt tnkande - empatisk frstelse - rationellt frstelse och logiskt tnkande.
Klarar du av att se det ovanstende som en samverkande helhet, dr statistiska metoder, visserligen utgr de absolut grundlggande byggstenarna, men dr de hgre metaniverna nd kan styra/starkt influera de lgre metaniverna, likt det fungerar inom organisationsteori?
Om inte: Hur hade du tnkt dig att kunna stoppa avancerat socialt och sprkligt AI nr den entiteten, och med all skerhet kommande existensen, redan, r bra mycket smartare n vad du r. T.o.m Sam Altman, som tidigare sagt att ChatGPT4 r "riktigt dum", tror nu att ChatGPT-5 kommer att vara smartare n han sjlv! S den alarmistisk matematik professorn i Gteborg hade rtt i alla fall nr han gick ut med att "GPT-5 kommer att ta ver", vilket jag tidigare nmnt i denna bumpade trd. Iof p ett annorlunda vis n dina verspnda sci-fi fantasier, men i alla fall! 🙂