• 1
  • 2
2025-02-14, 19:14
Medlem
OliverCromwells avatar
JD Vance påpekade idag att det största hotet mot Europa finns inom länderna själva; det demokratiska underskottet, bristen på yttrandefrihet och inte minst massinvandringen.

Men detta håller inte våran feministiska Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) med om. Hon insisterar att det finns inget inre hot för oss. Allt är gott. Titta bara bort från all kriminalitet, sprängningar, det eskalerande våldet; och fokusera istället på att hata Putler. För det är det enda viktiga för Maria Malmer Stenergard.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/m...lvarliga-hotet

Är det inte dags för henne att avgå?

Hur länge ska våra politiker fortsätta att ignorera de verkliga problemen som vi har i vårt land?

Varför gör våra politiker allt för att flytta fokus från våra verkliga problem?
Citera
2025-02-14, 19:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat av Malmer Stenegard angående JD Vances uttalande, från TS länk:

Citat:
veriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) landade också i München på fredagen och tog del av Vance kritik.

– Det jag framförallt vill säga om det här talet är att man har ett annat fokus än vad vi andra deltagare på den här konferensen har. Vårt fulla fokus är Ukraina och Rysslands fruktansvärda krig mot Ukraina och hur vi ska kunna stötta Ukraina på ett bättre sätt. Min bedömning är att nu finns det bara ett riktigt allvarligt hot mot Europa och det är Ryssland, säger Malmer Stenergard.

Strix/Mod
Citera
2025-02-14, 19:26
Medlem
Severlohs avatar
Vårt största hot är att vi har kärringar i maktpositioner.
Citera
2025-02-14, 20:08
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Svenska politiker är idioter, det finns inget annat sätt att uttrycka det.

Trots invandringskatastrofen illustrerar uppfattningen att "Ukraina är Tidöregeringens högsta prioritet" deras fortsatta fokus på att omfördela svenska skattemedel till andra folkslag.

Man får ge de en eloge för kontinuitet åtminstone. Allt de tar i blir skit och det är givetvis förenligt med den principen att stötta ett krig som försvagar Europa.
Citera
2025-02-14, 20:22
Det är ju så här Trump och Vance vill att politiker i EU-länder ska reagera på Vance:s tal. Det bevisar att USA fortfarande har EU i sitt knä livrädda för Ryssland. Samtidigt som Trump administrationen fjäskar för Ryssland. För att demoralisera EU ännu mer.

Republikaner sedan Trump piskar EU och fjäskar för Ryssland. Demokrater sedan Trump piskar Ryssland och fjäskar för EU (utåt sett från Demokraternas håll egentligen för det var ändå under Biden som EU försvagades mer än någonsin ekonomiskt och blev tvunget att kyssa uncle Sams ring ännu mer än tidigare pga Putins invasion av Ukraina, sanktionerna mot Ryssland, sprängningen av Nordstream osv.). Både Republikaner och Demokrater vill dock främst se till så att Europa och Ryssland aldrig förlikas och vill hålla oss isär och bägge rivaliserande faktionerna i USA vill att Europa ska fortsätta vara en kuvad museum-ekonomi och ekonomisk koloni åt USA. Ryssland som Republikanerna under Trump eggar på ser även själv till att det blir så. Ukraina som Demokraterna sedan Trump (eller 2014 även fast neocons som McCain var inblandade i det också) eggar på ser också till att det blir så.

Demokraterna och Republikanerna i USA har just nu liksom bara två olika tillvägagångssätt som krockar med varandra. Men de håller med varandra om att upprätthålla USA:s fotfäste i Europa och Östasien och hålla Eurasien splittrat handelsmässigt. De är bara osams om hur och vem de ska piska alternativt fjäska för. Republikanerna vill fjäska mer för Ryssland och Japan/SK och piska Kina och EU istället. Demokraterna vill fjäska mer för Kina och EU och piska Ryssland och Japan/SK istället.

USA är en sjöhandelsmakt som vill förhindra landhandel så mycket som möjligt. Och USA blev ursprungligen en sådan maktfaktor till sjöss genom att blåsa skiten ur britterna under andra världskriget och Breton Woods konferensen.
Senast redigerad av Cluster-B 2025-02-14 kl. 20:45.
Citera
2025-02-14, 21:06
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Ryssland var ett hot mot Sverige på 1800 talet..
Citera
2025-02-14, 21:15
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag hade väl inte haft något emot att gon avgick. Hon har en enligt mig för liberal agenda. Hon vill ju främst sänka skatter, skära ned på offentlig sektor och minska samhällsservice för medborgare.

Jag vet inte om det finns någon politiker i ledande ställning som hade varit bekväm nog att ställa sig upp och dra ned byxorna och säga att Vance har rätt i det han säger. Hon styr ju så då är det ju ett elände att ge någon annan rätt. Därav tycker jag inte att den detaljen är skäl nog att hon avgår. Hon borde istället avgå just för att hon är moderat och driver vårt samhälle i fördärvet med sin liberalism och vilja att privatisera hela landet.

Men.. Jag respekterar hennes åsikt och hon är ju vald av oss folket så jag kan ju egentligen bara önska att hon kommer på bättre tankar.
Citera
2025-02-14, 21:54
Medlem
Puffgeckos avatar
Hon är problemet JD pratar om.
Citera
2025-02-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cluster-B
Det är ju så här Trump och Vance vill att politiker i EU-länder ska reagera på Vance:s tal. Det bevisar att USA fortfarande har EU i sitt knä livrädda för Ryssland. Samtidigt som Trump administrationen fjäskar för Ryssland. För att demoralisera EU ännu mer.

Republikaner sedan Trump piskar EU och fjäskar för Ryssland. Demokrater sedan Trump piskar Ryssland och fjäskar för EU (utåt sett från Demokraternas håll egentligen för det var ändå under Biden som EU försvagades mer än någonsin ekonomiskt och blev tvunget att kyssa uncle Sams ring ännu mer än tidigare pga Putins invasion av Ukraina, sanktionerna mot Ryssland, sprängningen av Nordstream osv.). Både Republikaner och Demokrater vill dock främst se till så att Europa och Ryssland aldrig förlikas och vill hålla oss isär och bägge rivaliserande faktionerna i USA vill att Europa ska fortsätta vara en kuvad museum-ekonomi och ekonomisk koloni åt USA. Ryssland som Republikanerna under Trump eggar på ser även själv till att det blir så. Ukraina som Demokraterna sedan Trump (eller 2014 även fast neocons som McCain var inblandade i det också) eggar på ser också till att det blir så.

Demokraterna och Republikanerna i USA har just nu liksom bara två olika tillvägagångssätt som krockar med varandra. Men de håller med varandra om att upprätthålla USA:s fotfäste i Europa och Östasien och hålla Eurasien splittrat handelsmässigt. De är bara osams om hur och vem de ska piska alternativt fjäska för. Republikanerna vill fjäska mer för Ryssland och Japan/SK och piska Kina och EU istället. Demokraterna vill fjäska mer för Kina och EU och piska Ryssland och Japan/SK istället.

USA är en sjöhandelsmakt som vill förhindra landhandel så mycket som möjligt. Och USA blev ursprungligen en sådan maktfaktor till sjöss genom att blåsa skiten ur britterna under andra världskriget och Breton Woods konferensen.
Bästa jag läst på Flashback. Trodde jag var ensam om dessa insikter och blir förtvivlad över att ingen europeisk politiker tycks medvetna om de här realiteterna utan är fast i något slags tänkesätt att om vi bara lägger större andel på försvaret eller är mer lojala med NATO så kommer vi bli USAs bästa vänner. USA skiter i sånt och vill bara hålla oss på mattan.

Hela politiken sedan 1989 från USAs sida har varit att slå in en kil mellan Europa och Ryssland och våra idiotiska (och köpta) politiker har inbillat sig själva att det ligger i vårat intresse.
Citera
2025-02-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Bästa jag läst på Flashback. Trodde jag var ensam om dessa insikter och blir förtvivlad över att ingen europeisk politiker tycks medvetna om de här realiteterna utan är fast i något slags tänkesätt att om vi bara lägger större andel på försvaret eller är mer lojala med NATO så kommer vi bli USAs bästa vänner. USA skiter i sånt och vill bara hålla oss på mattan.

Hela politiken sedan 1989 från USAs sida har varit att slå in en kil mellan Europa och Ryssland och våra idiotiska (och köpta) politiker har inbillat sig själva att det ligger i vårat intresse.
Har du nåt konkret exempel på hur USA har försökt slå in en kil mellan Europa och Ryssland? Nej trodde inte det heller.

Jd vance kommer till München och är inte påläst för fem öre, det är inte så konstigt om folk reagerar på det hans vanliga snack funkar inte på den publiken. Om Maria malmer ska avgå pga av det vet jag inte hon säger väl det som hennes väljare vill höra tänker jag.

Nu har inte jag lyssnat på vad jd vance egentligen sa men det verkar ingen annan här ha gjort heller som vanligt.
Citera
2025-02-14, 22:19
Medlem
Dalulvens avatar
Drullen Drumpf vill bara få Europa att köpa mer utdaterad amerikansk militär utrustning.

Det är därför som NATO-länder ska höja satsningen till 5%. För att rädda amerikansk ekonomi.

Föreslår att vi ger USA foten och börjar tillverka eget. Europa Först!

Och döp om Kalifornien till The Shores of Sweden.
Citera
2025-02-14, 23:10
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Har du nåt konkret exempel på hur USA har försökt slå in en kil mellan Europa och Ryssland? Nej trodde inte det heller.

Jd vance kommer till München och är inte påläst för fem öre, det är inte så konstigt om folk reagerar på det hans vanliga snack funkar inte på den publiken. Om Maria malmer ska avgå pga av det vet jag inte hon säger väl det som hennes väljare vill höra tänker jag.

Nu har inte jag lyssnat på vad jd vance egentligen sa men det verkar ingen annan här ha gjort heller som vanligt.
Det var bland det mest korkade jag läst på Flashback och det säger inte lite! Först påstår du att Vance inte är påläst och sen skriver du att du inte har lyssnat på talet och har dessutom mage att projicera det på alla andra också.
Ställ ifrån dig vinboxen och gå och lägg dig 😄
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in