2025-02-17, 19:53
Medlem
Hej, min arbetsgivare har inte betalat ut dricks till alla. Han har betalat ut till vissa och till vissa har inte betalat rtt och till andra har han inte betalat alls. Nu slutar han hra av sig och vill inte prata nr man gr dit. Han har ven tagit bort mig frn systemet. ven om jag inte jobbar dr lngre s r jag vl berttigad bde ln och dricks. Och det hr med att inte betala ut dricksen frstr jag men d ska det glla alla och inte vara selektivt. Vi kom ven verens om att dricksen ska frdelas bland kk, servis och bar under samma arbetspass. Jag har inte ftt en enda krona av honom medan mina kollegor har ftt full dricks eller ingen dricks i huvudtaget och fel dricks. Vad gr jag detta r vl olagligt?
Citera
2025-02-17, 19:57
Medlem
Det r vl en frivillig gva frn gsten. Det r inget som ingr i den normala lnen.
Citera
2025-02-17, 20:19
Medlem
Pyssling67s avatar
Om en gst ger pengar som dricks s r det en frivillig tgrd.
Men det finns ju ngonting som heter service avgift och som folk betalar vilket r en form av dricks.
Citera
2025-02-17, 20:20
Medlem
kalkryggars avatar
Du fr g till facket helt enkelt. Fr du r vl med dr antar jag?

r du inte med s vet jag inte vad du ska gra. D r det nog bara att glmma detta. Men d har du vl frhoppningsvis i alla fall lrt dig. S se det som lropengar och gr rtt i framtiden.
Citera
2025-02-17, 22:14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holilio123
Hej, min arbetsgivare har inte betalat ut dricks till alla. Han har betalat ut till vissa och till vissa har inte betalat rtt och till andra har han inte betalat alls. Nu slutar han hra av sig och vill inte prata nr man gr dit. Han har ven tagit bort mig frn systemet. ven om jag inte jobbar dr lngre s r jag vl berttigad bde ln och dricks. Och det hr med att inte betala ut dricksen frstr jag men d ska det glla alla och inte vara selektivt. Vi kom ven verens om att dricksen ska frdelas bland kk, servis och bar under samma arbetspass. Jag har inte ftt en enda krona av honom medan mina kollegor har ftt full dricks eller ingen dricks i huvudtaget och fel dricks. Vad gr jag detta r vl olagligt?
Dricks kan du vl bara f frn de pass du har jobbat, hur vet du hur mycket det var?
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det r vl en frivillig gva frn gsten. Det r inget som ingr i den normala lnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Om en gst ger pengar som dricks s r det en frivillig tgrd.
Men det finns ju ngonting som heter service avgift och som folk betalar vilket r en form av dricks.
Ni 2 har missfrsttt frgan.
Citera
2025-02-17, 22:27
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hur kan du vara berttigad till dricks om du inte arbetar dr lngre?
Gr dricksen in p arbetsgivarens konto r det arbetsgivaren som ger den.
Arbetsgivaren gr vad han vill med denna dricks och kan frdela den efter eget tycke.
detta r inte olagligt utan ett tecken p att han gillar de andra bttre
Citera
2025-02-18, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hur kan du vara berttigad till dricks om du inte arbetar dr lngre?
Gr dricksen in p arbetsgivarens konto r det arbetsgivaren som ger den.
Arbetsgivaren gr vad han vill med denna dricks och kan frdela den efter eget tycke.
detta r inte olagligt utan ett tecken p att han gillar de andra bttre

Dricks rknas in p samma stt som du ska utbetala ln till dina anstllda om s r bestmt, om annat skulle va bestmt s mste det deklareras skattas och bokfras av arbetsgivaren, men att han betalat ut 3000 till vissa och 130kr till vissa vid samma pass och samma dagar och tider etc e ju skumma ffrer, han har kommit med bortfrklaringar till varfr den inte kommit i flera mnader och att jag skulle f den tills han bara tog bort mig. Det rknas som en inkomst fr fretaget och det finns mer som ingr i hanteringen n bara en slant i fickan. Det finns avtal och regler.
Senast redigerad av Holilio123 2025-02-18 kl. 00:23.
Citera
2025-02-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Dricks kan du vl bara f frn de pass du har jobbat, hur vet du hur mycket det var?

Ni 2 har missfrsttt frgan.

Fr att jag ftt bde ln och dricks specifikation som talar om summan.
Citera
2025-02-18, 12:00
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Hur det fungerar med dricks r tydligen olika beroende p hur gsterna ger dricks (antingen via lnen eller s ges dricksen direkt och frdelas lika). Oavsett ska alla som jobbat under passet f del av dricksen och det ska framg p specifikationen hur mycket var och en ftt d det ska beskattas.
Citera
2025-02-18, 12:02
Medlem
Citat:
Dricks rknas in p samma stt som du ska utbetala ln till dina anstllda om s r bestmt, om annat skulle va bestmt s mste det deklareras skattas och bokfras av arbetsgivaren, men att han betalat ut 3000 till vissa och 130kr till vissa vid samma pass och samma dagar och tider etc e ju skumma ffrer, han har kommit med bortfrklaringar till varfr den inte kommit i flera mnader och att jag skulle f den tills han bara tog bort mig. Det rknas som en inkomst fr fretaget och det finns mer som ingr i hanteringen n bara en slant i fickan. Det finns avtal och regler.

S gr det nr man jobbar fr babbar, ta lrdom infr framtiden.
Citera
2025-02-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Hur det fungerar med dricks r tydligen olika beroende p hur gsterna ger dricks (antingen via lnen eller s ges dricksen direkt och frdelas lika). Oavsett ska alla som jobbat under passet f del av dricksen och det ska framg p specifikationen hur mycket var och en ftt d det ska beskattas.

Tack!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in