2025-02-20, 11:49
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://www.reddit.com/r/UkraineWarV...an_to_sink_in/

Ytterligare ett sjunkande lastfartyg. Denna gång i Azov.

I mitt sinne, det här luktar mer som dåligt underhåll än att Budanov har varit i farten.

Med det sagt. Det här vill jag se mer utav.
Citera
2025-02-20, 11:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Kan Ukraina underhålla HIMARS systemen utan USA?
Tror du inte att de kan det alltså?

EDIT: Lite kuriosa för dig. För ett tag sedan så fick Ukraina tillåtelse av USA att använda missilerna avfyrade från HIMARS även in i Ryssland. Det skulle vara konstigt om det var USA själva som avfyrade missilerna som bad sig själva om tillåtelse i sådana fall.

Citat:
90 Missiler, hur många dagar räcker dessa 90st?
Bra fråga. Hur många avfyrar Ukraina per dag?

Sverige köpte väl in 300st till sitt batteri och de räknar väl med att det ska räcka ett tag misstänker jag.

Citat:
Hur hittar Ukraina några mål att använda sina HIMARS på utan USAs ISR?
Förmodligen med drönarspaning.
Dessa drönare som nyligen började användas av Ukraina hade visst en räckvidd av 300km.
https://www.ukrainianworldcongress.o...efense-forces/
Senast redigerad av Conception 2025-02-20 kl. 12:01.
Citera
2025-02-20, 11:55
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Du bör nog rätta ditt inlägg (se fetad text).

Ok, tack.
Ukraina gör gällande att dom har utvecklat en fiberoptisk drönare med längre räckvidd.
https://en.defence-ua.com/industries...ce=chatgpt.com
Citera
2025-02-20, 12:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ok, tack.
Ukraina gör gällande att dom har utvecklat en fiberoptisk drönare med längre räckvidd.
https://en.defence-ua.com/industries...ce=chatgpt.com
Jag tror du inte har en aning om hur drönarna används faktiskt. Det är dessa kamikaze-drönare som kan störas ut lokalt av ryssarna. De blir i sådana fall beroende av kabel.

Spaningsdrönare som ligger flera tusen meter upp i luften kan inte störas ut med signaler. Då får det vara en jävligt kraftig störsändare i sådana fall och det har inte Ryssland. De är i sådana fall stationära och den jäveln i Kaliningrad är väl aktiv emellanåt om jag inte missminner mig.

Nu kommer det väl snart ett "ironiskt" svar misstänker jag.
Citera
2025-02-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I ett krig som han måste ha en vinst, ett krig som inte heller handlar om Nato, eller försvar. Utan att han ville ha mer. Helt dessutom i onödan.., för Ryssland har mycket utav råvaror. Mer än vad man klarar av !
Ytterst löjligt att upprepa massmediers påhittade teorier om Rysslands insats i Ukraina. Varken viljan att erövra territorium eller råvarorna var anledningen, utan det eventuella NATO-medlemskapet. Det är precis den frågan som återkommer i alla förhandlingar. Den fanns med i Istanbul, och den finns med i Riyad.
Citera
2025-02-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Ytterst löjligt att upprepa massmediers påhittade teorier om Rysslands insats i Ukraina. Varken viljan att erövra territorium eller råvarorna var anledningen, utan det eventuella NATO-medlemskapet. Det är precis den frågan som återkommer i alla förhandlingar. Den fanns med i Istanbul, och den finns med i Riyad.

Så då får man anta att eftersom territorium och råvaror inte var anledningen till kriget kommer Ryssland att utge full ersättning för detta till Ukraina? Eller är de en tjuv som har tagit saker de inte kan betala för? Bara ryssvänner och Kremldårar kan bortse från låtsas-tsaren i Moskvas rabiata mässanden om att Ukraina inte är en egen stat utan tillhör Ryssland. Rysslands storhetsvansinne är uppenbart för alla som vill se.
Citera
2025-02-20, 12:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe

Det är bortförklaringen, lögnen. Det fanns inget intresse ifrån Ukraina att gå in i Nato före 2014. Likaså fanns det inget intresse att ta in de från storspelarna.

Om så att du inte är enig med mig i det, så ta fram då det folkliga stödet i Ukraina att söka sig in i Nato. Likaså ta fram vilka partier hade det som en valfråga. Detta då ca 2013 säg.., innan Ryssland stal Krim.

Nej, det kan du inte göra. Utan du kan bara prata strunt, strunt och mera strunt..
Citera
2025-02-20, 12:16
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror du inte har en aning om hur drönarna används faktiskt. Det är dessa kamikaze-drönare som kan störas ut lokalt av ryssarna. De blir i sådana fall beroende av kabel.

Spaningsdrönare som ligger flera tusen meter upp i luften kan inte störas ut med signaler. Då får det vara en jävligt kraftig störsändare i sådana fall och det har inte Ryssland. De är i sådana fall stationära och den jäveln i Kaliningrad är väl aktiv emellanåt om jag inte missminner mig.

Nu kommer det väl snart ett "ironiskt" svar misstänker jag.

Om nu Ukraina och andra europeiska länder är så teknologiskt oberoende av USA så förstår jag inte varför dom är så rädda för att Trump ska förhandla fram ett fredsavtal?
Om inte Trump kan påverka kriget med teknologi som saknas av övriga länder så finns det väl inget Trump kan tillföra som inte kan ersättas av Ukrainas övriga allierade?
Offlinekartor duger bra.
Tack och adjö till "galna" Trump och kriget kan fortsätta tills Krim är befriat och sista ryssen avlivad.
Citera
2025-02-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Har. Har varit. Men är inte längre.

Ville bara tipsa om att du använder fel tempus.
Men på något sätt är Ryssland alltid i centrum, alltid relevant. EU:s impotens och inkompetens duger endast till meningslösa "toppmöten" i Paris som ingen bryr sig om.
Vem tror du får något att säga till om angående den nya världsordningen, EU eller Ryssland?
Citera
2025-02-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Pundaren Gonzalo Lira var ingen journalist.
Resten är också bs.

Vilka klappträn går på detta

🤣🤣🤣

Citat:
Gonzalo Lira, a Chilean-American war commentator known for his critical views on the Zelensky regime and Russia-Ukraine conflict, passed away on January 11, 2024, in a hospital in Kharkiv, Ukraine. Lira's death followed an eight-month imprisonment on charges of ”justifying Russia's military actions in Ukraine”, sparking international controversy and raising questions about freedom of speech and human rights during wartime.
https://www.helsinkitimes.fi/world-i...n-ukraine.html

Gonzalo Lira var bara EN av alla som blivit brutalt misshandlade i SBU:s mörka och fuktiga källare. Nu när Zelensky snart är historia får vi veta hur många som har torterats ihjäl och vars enda brott var kritik mot Zelenskys regim.

https://www.reddit.com/r/NewsWithJin...us_journalist/
Citera
2025-02-20, 12:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Om nu Ukraina och andra europeiska länder är så teknologiskt oberoende av USA så förstår jag inte varför dom är så rädda för att Trump ska förhandla fram ett fredsavtal?
För att USA är en stor bidragande orsak till att de orkar fortsätta kriget. Det förstår du väl. Men det behöver inte betyda att det står och faller med USA's medverkan eller inte. Sådan bra inblick har vi inte.

Citat:
Om inte Trump kan påverka kriget med teknologi som saknas av övriga länder så finns det väl inget Trump kan tillföra som inte kan ersättas av Ukrainas övriga allierade?
Offlinekartor duger bra.
Europas Nato-länder kan säkert ta över och bidra med den spaning som behövs.

Tror på riktigt att all spaning som utförs i Ukraina är under amerikansk regi?

Citat:
Tack och adjö till "galna" Trump och kriget kan fortsätta tills Krim är befriat och sista ryssen avlivad.
Det vet vi inte.
Citera
2025-02-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Sprid då inte en massa fånerier som kommer direkt från nafo-troll i denna tråd. Det finns en tråd där du och bl a snyggast i speedos kan shitposta: (FB) Alternativa nyheter kring Ryssland-Ukraina kriget (samlingstråd)

Det är såna som du "Hugo" som ska hålla till i alternativtråden. I denna huvudtråd om Rysslands anfall på Ukraina är ämnet följande:

Ryssland, på order av sin störde ledare låtsas-tsaren Putler, har olagligt i februari 2022 anfallit sitt fredliga grannland Ukraina. Vid anfallet angav ryssen att Ukraina tillhör dem och inte kan ses som en självständig stat. FN (med klar majoritet) har sagt att ryssen ska ut ur Ukraina. Ryssen vägrar. Ryssen har begått krigsbrott i Ukraina och dödat tusentals civila samt i strid med internationell rätt brutalt avrättat ukrainska krigsfångar. Ryssen har också kidnappat ukrainska barn och fört dessa till Ryssland. Ryssen har bombat ukrainska städer till grus. Ledarskiktet i Ryssland, samt ledande TV-personligheter (all TV är statskontrollerad och vad som där sägs är välsignat av regimen), har sedan kriget startade regelbundet hotat omvärlden med total förintelse medelst kärnvapen. Ryssland har också uttalat direkta hot mot vårt eget land och t ex krävt att vi inte ska gå med i NATO osv osv.

Det är för alla mentalt friska uppenbart att ryssen till 100 % är boven i dramat och Ukraina offret. DETTA är vad vi har att utgå från i tråden.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2025-02-20 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in