2025-02-20, 12:47
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Ytterst löjligt att upprepa massmediers påhittade teorier om Rysslands insats i Ukraina. Varken viljan att erövra territorium eller råvarorna var anledningen, utan det eventuella NATO-medlemskapet. Det är precis den frågan som återkommer i alla förhandlingar. Den fanns med i Istanbul, och den finns med i Riyad.

Skrämmande så vilsna ni är! Här är anledningen: (Putins egna ord över anledningen till den speciella militära operationen)

https://youtu.be/asuhx16wlWo?si=nSazoZ-3ARRHVtDH

Men han ljög väl som vanligt?
Citera
2025-02-20, 12:48
Medlem
Snapcounts avatar
Finns det något hemligstämplat, som inte har nått msm ?

USA har ställt ett ultimatum och kräver att Europa på tre veckor kommer överens om villkoren för Ukrainas kapitulation. Om inte, tänker USA dra tillbaka sina styrkor från östra Europa, säger Europaparlamentarikern Mika Aaltola

Europaparlamentarikern och tidigare chefen för Finlands utrikespolitiska institut, Mika Aaltola (Saml), hänvisar till källor i USA och Nato som har gett honom beskedet att Europa har tre veckor på sig att komma överens om Ukrainas kapitulation, eller alternativt mycket dåliga fredsvillkor för Ukraina.

https://www.hbl.fi/artikel/mika-aalt...-kapitulation/

Hårda bud om det stämmer. Detta blir då början för Usa`s utdragande ur Nato, man kan inte tolka det på ett annat sätt. En flyktingkris kommer även säkert att ske.
Senast redigerad av Snapcount 2025-02-20 kl. 12:51.
Citera
2025-02-20, 12:52
Medlem
Har inte Ryssland vunnit ännu? I tre år har man läst hur ”lätt” dom vinner, mycket konstigt.
Citera
2025-02-20, 12:54
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Fast de har ju gjort det för att försvara sitt eget land och egen befolkning.

Nej Ryssland genomförde invasionen för att de är en imperialistisk skitnation.
Citera
2025-02-20, 12:59
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finns det något hemligstämplat, som inte har nått msm ?

USA har ställt ett ultimatum och kräver att Europa på tre veckor kommer överens om villkoren för Ukrainas kapitulation. Om inte, tänker USA dra tillbaka sina styrkor från östra Europa, säger Europaparlamentarikern Mika Aaltola

Europaparlamentarikern och tidigare chefen för Finlands utrikespolitiska institut, Mika Aaltola (Saml), hänvisar till källor i USA och Nato som har gett honom beskedet att Europa har tre veckor på sig att komma överens om Ukrainas kapitulation, eller alternativt mycket dåliga fredsvillkor för Ukraina.

https://www.hbl.fi/artikel/mika-aalt...-kapitulation/

Hårda bud om det stämmer. Detta blir då början för Usa`s utdragande ur Nato, man kan inte tolka det på ett annat sätt. En flyktingkris kommer även säkert att ske.

Jag faktiskt hoppas att det är sant . Då passerar USA en gräns och Europa tvingas till en utveckling de egentligen skulle gjort för många år sedan . Samtidigt ska man givetvis begränsa amerikanerna resande i Europa samt möjligheter att bedriva verksamheter här . Man ska helt enkelt inte köpa vapensystem utvecklade av USA. Vi både kan och bör lägga de inköpen och utvecklingen här.

Att köpa amerikanskt under falska förespeglingar av allianser och vänskap likt Norge och Finland straffar sig i längden .
Citera
2025-02-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Så då får man anta att eftersom territorium och råvaror inte var anledningen till kriget kommer Ryssland att utge full ersättning för detta till Ukraina?
Muckar du gräl och får en smocka, kan du glömma ersättning för sveda och värk.
I uppgörelsen som skissas i Riyad kommer man inte ta upp krigsskadestånd över huvud taget. Varken till Ukraina eller Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Bara ryssvänner och Kremldårar kan bortse från låtsas-tsaren i Moskvas rabiata mässanden om att Ukraina inte är en egen stat utan tillhör Ryssland.
Rysslands enda villkor var Ukrainas alliansfrihet. Inte att Ukraina borde tillhöra Ryssland som det alltid har gjort.
Citat:
12 feb. 2025 — The new US Secretary of Defence has categorically ruled out granting NATO membership to Ukraine as a security guarantee to end Russia's war.
https://www.euronews.com/my-europe/2...eth-tells-alli
Citat:
13 feb. 2025 — By saying Ukraine’s NATO membership is “impractical” and the return of Russian-occupied territories to Kyiv is “illusionary,” the Trump administration is giving its blessing to key items on President Vladimir Putin’s wish list — even before a potential settlement of the conflict.
https://www.pbs.org/newshour/world/i...isolate-russia
Citera
2025-02-20, 13:03
Medlem
HugoTheGreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Skrämmande så vilsna ni är! Här är anledningen: (Putins egna ord över anledningen till den speciella militära operationen)

https://youtu.be/asuhx16wlWo?si=nSazoZ-3ARRHVtDH

Men han ljög väl som vanligt?

Det som sades av Putin i det klippet är bara en del av orsakerna till SMO. Det måste du väl ändå förstå? Du tror på fullaste allvar att förklaringen till SMO ligger i ett kort 25 sekunders klipp? Jag kan inte tänka mej att du är så här korkad.
Citera
2025-02-20, 13:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag faktiskt hoppas att det är sant . Då passerar USA en gräns och Europa tvingas till en utveckling de egentligen skulle gjort för många år sedan . Samtidigt ska man givetvis begränsa amerikanerna resande i Europa samt möjligheter att bedriva verksamheter här . Man ska helt enkelt inte köpa vapensystem utvecklade av USA. Vi både kan och bör lägga de inköpen och utvecklingen här.

Att köpa amerikanskt under falska förespeglingar av allianser och vänskap likt Norge och Finland straffar sig i längden .

Jag ställer mig bara frågan varför ?

Vad driver Trump i detta, för det kommer nog att riva upp "himmel och jord" i Washington också, som resten av världen. Som jag ser det, han riskerar sitt ämbete också.

om det är sant.
Citera
2025-02-20, 13:10
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Det som sades av Putin i det klippet är bara en del av orsakerna till SMO. Det måste du väl ändå förstå? Du tror på fullaste allvar att förklaringen till SMO ligger i ett kort 25 sekunders klipp? Jag kan inte tänka mej att du är så här korkad.

Så han ljög i vanlig ordning gå ut i direktsändning med förklaringen för SMO.

Ja, ryssen måste vara jäkligt korkade som går på allt som kommer ur Putins mun. Eller så förstod dom helt enkelt att det berodde på Natos närvaro. Men det finner jag inte troligt eftersom ingen av mina ryska vänner och de i min närvaro har talat något om att Nato var anledningen.

Ja, jag måste vara riktigt korkad!
Citera
2025-02-20, 13:13
Medlem
Citat:
Det är bortförklaringen, lögnen. Det fanns inget intresse ifrån Ukraina att gå in i Nato före 2014. Likaså fanns det inget intresse att ta in de från storspelarna.
Du är inte påläst, eller så låtsas du inte känna kontroversen från NATO-toppmötet i Bukarest 2008. Vilka som var för ett ukrainskt medlemskap, och vilka var emot. Inom NATO. Rysslands reaktion vad också entydig. Kriget i Ukraina 2022 var en direkt konsekvens att toppmötet i Bukarest och Västs finansering och genomförande av statskuppen i Kiev 2014.

Citat:
At a summit in Bucharest in April 2008, NATO declared that both Ukraine and Georgia would join the U.S.-led defence alliance - but gave them no plan for how to get there.
https://www.reuters.com/world/europe...ge-2023-07-10/

Hur det slutade för Georgien vet vi mycket väl. Ukrainas öde avgörs nu. Slutet är nära.
Citera
2025-02-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Under tiden "chockas" de europeiska pudlarna av Trumps nya attack. USA president kallade den ärevördige Holodomyr Zelensky för "diktator".

https://www.dn.se/varlden/hela-europ...ps-nya-attack/

Elon Musk å andra sidan noterade att Zelensky ligger bakom en amerikansk journalists död.

Jag tror att ni har liiiiite större problem än att oroa er för "den ryska ekonomiska klockan". Frågan är vem får efterträda Zelensky. "Yats" är sedan länge i USA, och "Klitch" är inte den skarpaste kniven i lådan. Hoppet står och faller med den briljante Oleksiy Goncharenko. Vem vet, vem vet.

Det är bara tragiskt att Trump och Musk ljuger på det här sättet.
Man kan undra varför de tycker om att ljuga så mycket. Det leder inte till något gott utan bara till det motsatta.
Senast redigerad av Spugge 2025-02-20 kl. 13:46.
Citera
2025-02-20, 13:28
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Jag ställer mig bara frågan varför ?

Vad driver Trump i detta, för det kommer nog att riva upp "himmel och jord" i Washington också, som resten av världen. Som jag ser det, han riskerar sitt ämbete också.

om det är sant.

Det lär hans minskning av försvarsanslagen göra också ( 40% över 4 år )
När han samtidigt allienerar sig ifrån Europa ( Vapenindustrins näst största marknad ) Det är ju inte direkt så att USA kan utveckla nya vapensystem utan att köpare är med och tar utvecklingskostnaderna.

Det är så man får en hammare som kostar 1000 dollar och antalet hammare blir väldigt begränsat .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in