• 1
  • 2
2025-02-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad pratar du om?

"Trimmar" du en typgodkänd bil får den bara körförbud för att du har frångått typgodkännandet. Du får fortfarande framföra fordonet med dina behörigheter. Det är bara att registreringsbesiktiga om bilen så är en helt lagligt.

Trimmar du däremot en A-traktor eller en mopedbil så frångår du fordonsklassningen. Det betyder att du inte längre har ett fordon som är klassat utifrån den behörighet du har för att framföra fordonet. En trimmad A-traktor blir således en vanlig personbil.

Vad pratar du om?

Det är naturligtvis inte bara att reggbessa om en trimmad bil som är helhetsgodkänd....Bilen är godkänd för max ett visst antal hästkrafter, trimmas bilen så måste även bromsar, hållfasthet på massvis av komponenter m.m. uppgraderas för att kunna registrera om bilen med fler hästkrafter, även avgasreningen måste uppgraderas osv.....

När det gäller a-traktorer är det nästan fritt fram att trimma, helhetsgodkännade finns inte och inte heller krav på avgasreningen. Dock får inte en a-traktor gå fortare än 30 km/h men trimmad det får den vara.....
Citera
2025-02-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Utan att ha någon statistik på området så känner jag flera som gjort det. Att det skulle vara socialt accepterat att köra trimmad bil olagligt har jag inte hört talas om, det låter som någon runkfantasi hos killar i mopedålder ungefär.
Så din trådstart innehåller en ren lögn och ett minst sagt felaktigt antagande.

Ditt antagande är också felaktigt, det är inte bara att köra in en trimmad bil till besiktningen och registrera om den med fler hästkrafter om man trimmat motorn.

Det krävs att hela bilen uppgraderas för att klara den ökade effekten.

Och dina kompisar som gjort detta kör garanterat ändå olagligt, du kan nämligen bara trimma till en viss grad om du vill reg.bessa bilen. T.ex om du monterar turbo på en sugmotor så ställer du ner laddtrycket för att klara reg.bessen och sen skruvar du upp laddtrycket igen och kör olagligt....
Citera
2025-02-20, 15:19
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uuno-fisnjutare
d Och dina kompisar som gjort detta kör garanterat ändå olagligt, du kan nämligen bara trimma till en viss grad om du vill reg.bessa bilen. T.ex om du monterar turbo på en sugmotor så ställer du ner laddtrycket för att klara reg.bessen och sen skruvar du upp laddtrycket igen och kör olagligt....
Nej, dom kör inte olagligt. Jag vet inte vem den här "du" som du refererar till är, men tycker du att det är en relevant jämförelse i förhållande till ungdomar med "moppekort" som kör ihjäl sig i bilar?
Citera
2025-02-20, 15:29
Medlem
Citat:
Nej, dom kör inte olagligt.
Källa: Trust me, bro? Jämförelsen är hela trådens ämne och din relativisering är exakt vad jag menade!
Citera
2025-02-20, 16:31
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Källa: Trust me, bro? Jämförelsen är hela trådens ämne och din relativisering är exakt vad jag menade!
Vadå "bro"? Jag känner personerna väl och mekar med dem.
Ditt påstående var att det är olagligt att optimera/trimma sin bil, detta är inte sanning hur gärna du än vill.
Citera
2025-02-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ditt påstående var att det är olagligt att optimera/trimma sin bil, detta är inte sanning hur gärna du än vill.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2009-211/

Citat:
Ursprungligen postat av Fordonsförordning (2009:211) 4 kap. 20 §
Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon

20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning.
Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.

Det finns ingen chans i helvetet att dina bonnkompisar lyckas registreringsbesikta in sina inofficiella chiptrim, ergo kör de olagligt.
Knip käft nu när du inte vet vad du pratar om.
Citera
2025-02-20, 17:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Det finns ingen chans i helvetet att dina bonnkompisar lyckas registreringsbesikta in sina inofficiella chiptrim, ergo kör de olagligt.
Starka åsikter och lite bakgrund, som vanligt.

Citat:
Vid registreringsbesiktningen måste man kunna visa att den höjda effekten inte innebär att motorn bryter mot avgaskraven samt att bilen tål den ökade effekten (bromsar, hjulupphängningar och så vidare). Sådana intyg får man endast av biltillverkaren.

I praktiken innebär detta att bara originaltrimsatser för respektive biltillverkare kommer att godkännas. I dag är det framför allt Volvo (Polestar) och BMW (M Performance) som kan erbjuda originaltrimchip.
Så originaltrim är helt ok. Fultrim av epor är inte helt ok.

Vad är ditt problem? Kongnition? Faktainsamling? Förståelse?

Och länken, då; https://msverige.se/allt-om-bilen/fe.../chiptrimning/
Citera
2025-02-20, 17:37
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:

För det första känner jag inga bönder som trimmar bilar, och för det andra så "chiptrimmar" dom inte då bara bögar sysslar med sådant. Så jag tror det är du som kan knipa igen käften och sluta tro så jävla mycket du inte vet något om.
Citera
2025-02-20, 18:45
Medlem
Citat:
inofficiella chiptrim
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så originaltrim är helt ok.
Det var det jag skrev själv, pappskalle.
Citera
2025-02-20, 19:16
Medlem
En bil får du öka effekten med 20 % å vridet med 10%. utan problem.
Citera
2025-02-21, 18:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trimning av bilar och reglerna däromkring är off topic.
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in