Citat:
Ursprungligen postat av
MikaelTyson
Hej jag undrar finns det några vettiga jobb inom området affärsjuridik där man kan arbeta 40 timmar? Finns det några affärsjuridiska byråer där man arbetar vanliga kontorstider?
Som nyexad brukar alla jobb på de flesta affärsjuridiska byråer vara ett jävla slitgöra. Min referenspunkt är min familj, samt fd klasskamrater och nuvarande vänner. Efter ett eller två år blir det lugnare, men det beror nog främst på att du blir mer effektiv. Ibland verkar det som om arbetstidslagen och arbetstidsdirektivet inte existerar inom juristyrket.
Beroende på vilken typ av affärsjuridik du är intresserad av finns det dock möjligheter att ha ett drägligt liv, även som nyexad.
Själv började jag jobba med arbetsrätt direkt efter examen. Först på en arbetsgivarorganisation, sedan på en arbetstagarorganisation, och sen tillbaka igen. Som nyexad jobbade jag alltid 8-17 där. Det enda undantaget var under avtalsperioderna. Då kunde det bli väldigt långa dagar, främst under de mest intensiva förhandlingarna i anslutning till att kollektivavtalslösa tillstånd inträdde. Jag kan starkt rekommendera den karriärvägen om du är intresserad av arbetsrätt.