2025-02-20, 20:46
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Kallad på intervju rörande uppsatspraktik hos en advokatbyrå inriktad mot brottmål. Något man bör tänka på? Klädsel?
Citera
2025-02-20, 22:55
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Kallad på intervju rörande uppsatspraktik hos en advokatbyrå inriktad mot brottmål. Något man bör tänka på? Klädsel?

Klädsel är nog att föredra. Lycka till!
Citera
2025-02-20, 23:01
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Klädsel är nog att föredra. Lycka till!
Tack för tipset, ska fundera på det.
Citera
2025-02-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borrt
"Meriterande" för vad? I denna tråd brukar man ju tala om meriterande för att komma in på en fin byrå, men om du inte vill jobba mer än 40timmars veckor är det nog inget mål för dig

Ang ting så har jag förstått det som att det är tufft om du satsar på höga betyg (vilka jag låts minnas endast spelar roll om du vill gå domarbanan eller bli åklagare), annars är ting väldigt lugnt tempo i och med att man jobbar på en statlig myndighet.
Meriterande för t.ex byrå eller i allmänhet meriterande. Saken är den att jag ej vill arbeta byrå över 40 t/v första 2-3 åren pga. personliga omständigheter men däremot senare är tanken. Så med andra ord ok arbeta 40 t/v på ting utan att få värdelösa knappt godkända betyg?
Citera
2025-02-21, 20:07
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Advokatbyråerna kollar mycket på betyg, men det är ingen som förväntar sig 100% AB.
Inofficella officiella gränser (motsägelse jag vet ) för intervju på "prestigefyllda" advokatbyråer ligger på runt 50% AB. Kan ta exakta siffror som jag hört över PM.

Men med tanke på rättning av specialkurser och examensarbete tycker jag inte man ska vara orolig över lita dåliga betyg på tidiga terminer.
Citera
2025-02-21, 21:41
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Hur stor spelar det vart man har uppsatspraktiserat? Har stort intresse för både arbetsrätt och straffrätt/brottmål. Har fått erbjudande från både advokatbyråer inriktade mot brottmål och fackförbund. Har väldigt svårt för att ta ett beslut.
Citera
Igår, 00:21
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Hur stor spelar det vart man har uppsatspraktiserat? Har stort intresse för både arbetsrätt och straffrätt/brottmål. Har fått erbjudande från både advokatbyråer inriktade mot brottmål och fackförbund. Har väldigt svårt för att ta ett beslut.

I det långa loppet saknar det nog helt betydelse. Gör något du tycker verkar vara roligt/intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in