• 1
  • 2
Igår, 00:19
Medlem
Smekarn87s avatar
Numera är det ju defacto vanligt med pronomen i olika sammanhang. Man kanske känner sig som en man i en kvinnas kropp. Då har det ändå länge gått att i sociala medier ändå ställa in den endimensionella variabeln kön som man vill efter man och kvinna, senare ännu fler varianter. Sedan tillkom en till dimension (He/Him) alltså en variabel, kön blev då tvåställigt. Sedan har jag på senare tid sett ett tredje tillstånd i sociala medier där kön är tredimensionellt (he/him/his). Varifrån kommer behovet eller tanken bakom den grammatiska granuläriteten. Jag vill inte höra massa motargument till att ha det såhär utan förklaring till varför det finns tre frihetsgrader. Finns det människor som känner sig som en kvinna i subjektsform men man i objektsform men som en könlös i possessiv form?
Senast redigerad av Smekarn87 Igår kl. 00:22.
Citera
Igår, 00:25
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Numera är det ju defacto vanligt med pronomen i olika sammanhang. Man kanske känner sig som en man i en kvinnas kropp. Då har det ändå länge gått att i sociala medier ändå ställa in den endimensionella variabeln kön som man vill efter man och kvinna, senare ännu fler varianter. Sedan tillkom en till dimension (He/Him) alltså en variabel, kön blev då tvåställigt. Sedan har jag på senare tid sett ett tredje tillstånd i sociala medier där kön är tredimensionellt (he/him/his). Varifrån kommer behovet eller tanken bakom den grammatiska granuläriteten. Jag vill inte höra massa motargument till att ha det såhär utan förklaring till varför det finns tre frihetsgrader. Finns det människor som känner sig som en kvinna i subjektsform men man i objektsform men som en könlös i possessiv form?

Vad yrar du om?
He, him, his - han, honom och hans.
Hur svårt kan det vara?
Citera
Igår, 00:26
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Det finns två kön, man och kvinna, han och hon.
Allt annat hittepå är dårars verk.
Citera
Igår, 00:31
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vad yrar du om?
Hur svårt kan det vara?

Det kan man kanske tycka men du kan ställa in alla de informationsfälten separat på vissa sociala plattformar och många på typ Uber skriver inte He eller bara man utan He/Him/His. Der måste finnas någon tanke där bakom jag inte greppar.
Citera
Igår, 00:33
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Det finns två kön, man och kvinna, han och hon.
Allt annat hittepå är dårars verk.

Om vi nöjer oss med två kön. Så kan man ändå förklara sin könstillhörighet på olika platser online beroende på hur man pratar med eller om en person då de tillåter möjligheten Han/Henne/Hans.
Citera
Igår, 01:29
Medlem
Citat:
Vad yrar du om?
Hur svårt kan det vara?

Vad fan håller du på med, påstår du att ordet "han" kan vara könsneutralt?
Ta upp det med Svenska akademien (se nedan)

Citat:

Ja Britter är vidriga.
His Majesty King Charles III, så vidrigt.

Sverige är vidrigt.
Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf, så vidrigt.

Hur fan kan man använda så felaktiga grammatiska ord?

Har du hört talas om svenska.se?
Där hittar du Svenska Akademiens vidriga ordböcker.

SAOL

"han [han´] pronomen; gen. hans, objektsform honom [hån`‑]
äv. som könsneutral beteckning: ​läraren kan fritt välja vilken metod han vill"

Nej jag menar såklart inte det jag skrivit kring vidrighet.
Du är verkligen patetisk och borde krypa tillbaks under sten som du kom fram ifrån.
Citera
Igår, 06:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Vad yrar du om?
Hur svårt kan det vara?

Frågan är ju inte vad orden betyder, utan varför formulären listar alla tre tillsammans i en klump.
Citera
Igår, 06:44
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Numera är det ju defacto vanligt med pronomen i olika sammanhang.
Nej, det är det inte. Pronomen är enbart vanliga på sociala medier och om någon direkt börjar rabbla he/him/it direkt under sitt namn så vet man att det är en politisk markör och inget annat. Det finns inget annat syfte.
Citera
Igår, 06:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Nej, det är det inte. Pronomen är enbart vanliga på sociala medier och om någon direkt börjar rabbla he/him/it direkt under sitt namn så vet man att det är en politisk markör och inget annat. Det finns inget annat syfte.

Är ju praktiskt så man ser vilket folk att undvika
Citera
Igår, 07:03
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Om vi nöjer oss med två kön. Så kan man ändå förklara sin könstillhörighet på olika platser online beroende på hur man pratar med eller om en person då de tillåter möjligheten Han/Henne/Hans.
Att ens frågan lyfts betyder att samhället är sjukt.
Citera
Igår, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Vad fan håller du på med, påstår du att ordet "han" kan vara könsneutralt?
Ta upp det med Svenska akademien (se nedan)

Ja Britter är vidriga.
His Majesty King Charles III, så vidrigt.

Sverige är vidrigt.
Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf, så vidrigt.

Hur fan kan man använda så felaktiga grammatiska ord?

Har du hört talas om svenska.se?
Där hittar du Svenska Akademiens vidriga ordböcker.

SAOL

"han [han´] pronomen; gen. hans, objektsform honom [hån`‑]
äv. som könsneutral beteckning: ​läraren kan fritt välja vilken metod han vill"

Nej jag menar såklart inte det jag skrivit kring vidrighet.
Du är verkligen patetisk och borde krypa tillbaks under sten som du kom fram ifrån.

Fan vilket pucko du är. Frågan var intressant:
”Finns det människor som känner sig som en kvinna i subjektsform men man i objektsform men som en könlös i possessiv form?”

Svara på den frågan i stället för att länka till SAOL som ett jävla mongo. Varför blandar du in kungen?
Citera
Igår, 09:06
Medlem
proconsuls avatar
Regeringen, eller om det var riksdagen, föreslog ju nyss att man skulle ta bort ordet "kvinna" ur abortlagstiftningen och ersätta det med "personer som är gravida".
Varför?
Antagligen för att inte någon gravid kvinna som upplever sig som man ska bli kränkt. Undrar hur många de är eller om de ens finns.
-Hej, jag heter Erik och jag är i sjätte månaden....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in