2025-02-03, 16:29
Medlem
Lisbeth-Salanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Kul att f det bekrftat!

Jag lste fr vrigt Hans Holmrs bok Olof Palme r skjuten! nyligen. ven i den boken nmns Allan Bckstrm flera gnger, dock utan negativa vrdeomdmen frn Holmr. Allan Bckstrm var del av Palmeutredningen och Hans Holmr nmner honom ett par gnger i samband med att han genomfr frhr, vill jag minnas.

En av de poliser som varit bland de mest drivande i den frsta utredningen hette Allan Bckstrm som tidigt blivit en polisr legend i kraft av sin enfald och sina frdomar. Sjlv behvde jag en ny polis till den roman om Palmemordet som jag strax skulle ge ut och enda problemet med Allan Bckstrm var att han var alldeles fr korkad fr att jag skulle kunna anvnda honom rakt av. Jag lste det hela genom att blanda ut honom med en annan polisir legend som ocks hrde den tidens verklighet till. Han hette Raymond Ullgren och till skillnad frn Allan var han bde jvligt slug och en hgst fungerande utredare.
Vad allt det dr andra anbelangade, som livsfring, moral, politiska sikter och vanliga frdomar, var han och Allan samtidigt intill frvxling lika varandra och frsta gngen vi mter deras alter ego, Evert Bckstrm, beskrivs han p fljande stt; Bckstrm var liten, fet och primitiv

Sna dr polisgubbar fanns det gott om p 80- och 90-talet.
Citera
2025-02-08, 22:59
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth-Salander
En av de poliser som varit bland de mest drivande i den frsta utredningen hette Allan Bckstrm som tidigt blivit en polisr legend i kraft av sin enfald och sina frdomar. Sjlv behvde jag en ny polis till den roman om Palmemordet som jag strax skulle ge ut och enda problemet med Allan Bckstrm var att han var alldeles fr korkad fr att jag skulle kunna anvnda honom rakt av. Jag lste det hela genom att blanda ut honom med en annan polisir legend som ocks hrde den tidens verklighet till. Han hette Raymond Ullgren och till skillnad frn Allan var han bde jvligt slug och en hgst fungerande utredare.
Vad allt det dr andra anbelangade, som livsfring, moral, politiska sikter och vanliga frdomar, var han och Allan samtidigt intill frvxling lika varandra och frsta gngen vi mter deras alter ego, Evert Bckstrm, beskrivs han p fljande stt; Bckstrm var liten, fet och primitiv

Sna dr polisgubbar fanns det gott om p 80- och 90-talet.

Vart hittade du den texten? Vem citerade du? Har undrat i mnga r vart karaktren kom ifrn...

Ebert Bckstrm r en skn karaktr. Sjukt mycket bttre n sushi-tande duktiga flickor som har problem med dagistider. Man somnar av sdant.
Citera
2025-02-08, 23:04
Medlem
Lisbeth-Salanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Vart hittade du den texten? Vem citerade du? Har undrat i mnga r vart karaktren kom ifrn...

Ebert Bckstrm r en skn karaktr. Sjukt mycket bttre n sushi-tande duktiga flickor som har problem med dagistider. Man somnar av sdant.

GW:s egen instagram
https://www.instagram.com/p/DFlLokKujXy/
Citera
2025-02-12, 22:06
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Exakt. Den legitimation vrdfolk (sjukskterskor, lkare etc) fr frn socialstyrelsen r ett stmplat tjusigt A-4 dokument som de flesta ramar in och stter upp p vggen.
I annat fal frekom tjnsteleg som bevisade att man var tex polis och arbetsgivaren var svenska staten och lite datum hit dit. Kan nstan svra p att dessa inte frekom inom vrden p 80-talet, det r nu p senare dessa leg har blivit viktigt och vanligt och dessvrre ltt att falskgra men tom underskterskor i hemtjnsten har tjnsteleg nufrtiden.

Mja. Vi lkare och sjukskterskor har inga leg vi hivar fram.
Citera
2025-02-15, 19:09
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Mja. Vi lkare och sjukskterskor har inga leg vi hivar fram.

Ls igen.
Citera
2025-02-21, 21:21
Medlem
Vem var journalisten?
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Nej de kunde inte jobba ver huvudtaget. TA kunde jobba i sin fars firma, men d gick en Sveriges radio-journalist till Socialstyrelsen och pstod att TA arbetade som lkare dr (han jobbade med adminuppgifter). Socialstyrelsen kom p inspektion och frhrde fadern.

Ngra r senare fick TA sitta som hrare under en frelsning om rehabilitering av ryggmrgsskadade, han bjds in av en vn som var verlkare. Nr ledningen p sjukhuset fick hra att TA suttit i salen blev hans vn avstngd frn sitt jobb (!). Det slutade med att landstinget tvingades betala ett rekordstort avgngsvederlag till vnnen, som fick ska sig till Norge.

En sak som ni som inte var med p den hr tiden mste frst r hur hxjakten sg ut och hur stigmatiserade de hr mnnen var. De behandlades som pestsmittade. Fr TH fanns ingen som helst mjlighet att ta nt annat jobb och fr honom var mjligheterna dessutom vldigt begrnsade pga hans hrselskada.

TA har delvis levt p ett arv tror jag. Har lst ngonstans att han hade en liten frmgenhet men att han rknade med att de pengarna skulle ta slut inom ngot r (det var lnge sen).
Citera
2025-02-21, 21:26
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Vem var journalisten?

Minns inte om namnet nmns av TA:s pappa nr han frhrs i Attunda tingsrtt. Hela rttegngen finns p youtube p Prime Crimes kanal. I trden om fallet Da Costa hr p flashback har en anvndare gjort en lista ver tidpunkter fr de olika frhren (inspelningen r 9 timmar). Sk p youtube i den trden s fr du nog upp listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in