Idag, 12:05
Medlem
scraftys avatar
Med all dötid man har på de flesta jobb idag, att man måste byta om innan man stämplar in och efter man stämplar ut, att man kan få en massa minus på sin flex för att man sitter fast på ett tåg etc. är det inte konstigt om medarbetare hjälper varandra. Tror det sker på de flesta arbetsplatser som har stämplingar, i någon utsträckning åtminstone.

Inför 6 timmars arbetsdag som standard så ska fusket nog minska.
Citera
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van.Goat
Men skaffa ett annat jobb då?
Aldrig fattat varför folk gnäller för att de har jobb där de inte kan jobba hemma.

Jag gnäller inte att ni kan jobba på akord och andra fördelar. Då hade jag väl sökt mig till er.
Skärp dig, för fan. Du låtter bara bitter.
Så ingen behöver jobba med sådant och gör man det så ska man inte ha några rättigheter...
Och ändå så gnäller du som rövknullad katt. Typiskt överbetalda tjänstemän som inte gör något egentligt jobb men ändå tycker att alla är skyldiga dem nåt.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
tror inte dom skriver det på CV, eller säger det på intervju....
Indirekt genom att man brukar ta referenser på de man tänker erbjuda anställning och man brukar kolla var de varit anställda tidigare och varför de slutat.
Man frågar om tidigare anställningar på anställningsintervjuer.
Varningssignal när någon haft tillsvidareanställning som avslutas före man har nytt jobb.

Jag vet inte om du genomfört några anställningsintervjuer men jag har gjort fler hundra sådana.
Citera
Idag, 12:09
Medlem
Van.Goats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Så ingen behöver jobba med sådant och gör man det så ska man inte ha några rättigheter...
Och ändå så gnäller du som rövknullad katt. Typiskt överbetalda tjänstemän som inte gör något egentligt jobb men ändå tycker att alla är skyldiga dem nåt.

Det är ju DU som gnäller, på något som inte ens rör dig.
Är du tappad eller?

Du sitter och gnäller över att folk har möjligt att göra jobbet hemma, medan du mellan raderna säger att du är avundsjuk på det.

Vad fan rör det dig egentligen om folk jobbar hemma? Vi gör vårat jobb, precis som du gör ditt.
Dock verkar du ju tycka att du gör mer än andra. Du vet ingenting om mina arbetsuppgifter och vad jag gör, men ändå så har du något att säga om det? Din IQ verkar vara väldigt frånvarande.

HUR vet du att jag inte gör något riktigt jobb, din jävla sopa?
Hur blir du så pass kränkt över detta? Jag förstår det inte.
Senast redigerad av Van.Goat Idag kl. 12:15.
Citera
Idag, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Indirekt genom att man brukar ta referenser på de man tänker erbjuda anställning och man brukar kolla var de varit anställda tidigare och varför de slutat.
Man frågar om tidigare anställningar på anställningsintervjuer.
Varningssignal när någon haft tillsvidareanställning som avslutas före man har nytt jobb.

Jag vet inte om du genomfört några anställningsintervjuer men jag har gjort fler hundra sådana.
referenser har spelat ut sin roll idag. man kan ha vänner/familj som referenser. Arbetsgivare dubbelkollar inte referenser det har blivit en parantes i anställningsprocessen.
Tror inte dom som blivit avskedade frågar chefen som kom på dom om referenser.......
Citera
Idag, 12:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
referenser har spelat ut sin roll idag. man kan ha vänner/familj som referenser. Arbetsgivare dubbelkollar inte referenser det har blivit en parantes i anställningsprocessen.
Tror inte dom som blivit avskedade frågar chefen som kom på dom om referenser.......
Om de inte har kvar en anställning så kan man fråga den chef de haft eller hr på den arbetsplatsen.
Gör man ett bra jobb med anställningsintervjuer så undviker man att få senare problem.

Har man lämnat en tillsvidareanställning utan ha klart med nytt jobb så fattar man genast misstankar och kollar mer noga. Vid tveksamheter så går man inte vidare med den personen.
Citera
Idag, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om de inte har kvar en anställning så kan man fråga den chef de haft eller hr på den arbetsplatsen.
Gör man ett bra jobb med anställningsintervjuer så undviker man att få senare problem.

Har man lämnat en tillsvidareanställning utan ha klart med nytt jobb så fattar man genast misstankar och kollar mer noga. Vid tveksamheter så går man inte vidare med den personen.
Att ljuga, dölja, fabricera, är inte din starka sida uppenbarligen.
Citera
Idag, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Med all dötid man har på de flesta jobb idag, att man måste byta om innan man stämplar in och efter man stämplar ut, att man kan få en massa minus på sin flex för att man sitter fast på ett tåg etc. är det inte konstigt om medarbetare hjälper varandra. Tror det sker på de flesta arbetsplatser som har stämplingar, i någon utsträckning åtminstone.

Inför 6 timmars arbetsdag som standard så ska fusket nog minska.

Vi behöver snarare jobba 10 timmars, vi har inte råd att lata oss nu!
Citera
Idag, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Elva anställda på sjukhuset fuskat/hjälpt varandra att stämpla in och ut för att kunna få betalt trots de inte varit där.

Fusket har minst pågått hela 2024 och alla har blivit avskedade. De har inte haft direkt sjukvårdande uppgifter och jag tror inte vaktmästare eller de som jobbar i sjukhusköket kunde komma undan så länge
Har ni sett yanställd HR-personal på ditt sjukhus sista tiden ?

https://www.sverigesradio.se/artikel...et-far-sparken

NÄL är sjukhuset i Trollhättan för de som inte vill klicka på SR-länk.

Hahaha. Detta gjorde jag och två anställda, när jag var där och jobbade för sidådär 5-6 år sedan. Visserligen bara i två månader men det är skit enkelt. Man tar varandras personnummer och loggar in. Räcker med att man skickar det i en gemensam chatt, så kan man enkelt klocka in och ut varandra.

Ett annat sätt att fuska är att i efterhand redigera tiderna i "Kom och Gå". Har man glömt att klocka in och ut, kan man i efterhand ändra detta. På så sätt kan man redigera in- och utklockning för att få mer flex -> ta ut mer ledighet eller få mer i lön.
Senast redigerad av Lofiboy Idag kl. 12:35.
Citera
Idag, 12:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Att ljuga, dölja, fabricera, är inte din starka sida uppenbarligen.
Nej tillhör inget jag gör eller behöver göra.
Rätt bra på att genomskåda sådant vid anställningsintervjuer.
Citera
Idag, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Så de här elva personerna kunde fuska med arbetstiderna och få betalt utan att jobba i minst ett år – och det kom fram först när en av dem själv råkade avslöja allt? Ursäkta, men vad gör cheferna på det här sjukhuset egentligen?

Det är ju rätt uppenbart att de antingen varit helt frånvarande eller struntat i att göra sitt jobb. För annars, hur förklarar man att elva personer på tre avdelningar kunnat fuska utan att någon reagerat? Ingen chef har noterat att folk “är på jobbet” men aldrig syns till?

Och såklart är det bara de anställda som får sparken, medan cheferna – som faktiskt ska ansvara för att sådant här inte händer – går fria. Ingen pratar om ledningens roll i att ha skapat en arbetsplats där den här typen av fusk ens är möjlig.

Det är som vanligt i offentlig sektor: Skandaler händer, de längst ner offras, och cheferna pratar bort det tills stormen lagt sig.
Det kan kanske röra sig om en timme per dag eller något. Jag tror inte det handlar om att de varit borta hela dagen, de låter för konstigt om
det är så.
Citera
Idag, 12:32
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Vi behöver snarare jobba 10 timmars, vi har inte råd att lata oss nu!

Exakt! 10 timmars arbetsdag, och varför stanna där? Låt oss införa det gamla sovjetiska “sjudagars-veckan” där vi roterar arbetsdagarna och aldrig får ledigt. Vi kan kalla det flexibel arbetslinje™.

Vi har blivit för slappa, det är ju uppenbart. Förr i tiden cyklade man genom snöstormar, uppförsbacke i båda riktningarna, och hade bara en potatis att dela på under lunchen. Idag gnäller folk om att de måste vara på arbetsplatsen fysiskt, som om det var någon sorts arbetsläger att inte få arbeta i pyjamas.

Vi borde också slopa de sista resterna av mänsklig värdighet. Kanske kan vi börja med att sova på jobbet? Rationella tidsbesparingar. Inför små liggplatser under skrivborden, eller varför inte en rad britsar längs fabriksgolvet?

Det här är bara början! Låt oss också skrota semester och pension. Tänk på hur mycket produktivitet vi tappar när folk slutar jobba för att “de blivit gamla” eller för att “de dog av utmattning”. Det finns en anledning att pyramiderna blev byggda – ingen snackade om flextid i Giza.

Men det är väl typiskt dagens arbetare, va? De vill både leva och jobba samtidigt. Patetiskt.

Så, vad säger ni? Kör vi 10-timmarsdagen™, sovplats-på-jobbet™ och inget-mer-pension™? Det är enda sättet att rädda landet. 🇸🇪💪

(FB) Folket måste vakna – Staten splittrar oss och vi går på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in