Idag, 13:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men om du kollar på videor kommer de ju hem till folk mest hela tiden. Utan att folk begått något brottsligt. Mer just du skrev något dumt om säg Islam så vi har koll på dig numera!
Jag håller helt med om att UK gått alldeles för långt med sina yttrandefrihetsbegräsningar. Där har bl.a. Rowan Atikson gjort ett utmärkt statement som jag helt skriver under på.

Men jag håller inte med om att Sverige går mot samma håll, snarare har vår de-facto yttrandefrihet ökat.
Citera
Idag, 13:15
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Demokratiindexet fungerar såhär, folket vill sedan 40år tillbaks ej ha illegal invandring, sedan får man rösta höger eller vänster och oavsett vem som vinner fortsätter massiv illegal invandring som vanligt, nu även med större och större invandring av närstående. Så får man högst ranking i vänsterliberala tramsindex.

Folket vill helst slänga ut kriminella, då får kriminella, isis, krigsförbrytare, mördare våldtäktsmän högst skyddsstatus av regimen och ingen av dem utvisas.

Här förklarar us press sekreterare för liberaler vad illegal invandring är..
https://youtube.com/shorts/VIIweUm4i...p68fM8-yGuFiUN

Man ska heller inte glömma att många högt upp i media och politiken vurmade för mao, soviet, åkte på resor till fantastiska DDR, etc etc.. registret över dessa ormar tystades ned vid murens fall, många hyllar chinas styre för sin effektivitet att slippa bry sig om vad folket tycker,, dessa typer existerar överallt i riksdag och EU.
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt Idag kl. 13:30.
Citera
Idag, 13:22
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Självklart kan du det.
Men då får du förklara för mig vilka parametrar som du är kritisk emot och varför.

Man kan också kritisera enskilda artiklar.

Hittar du någon, skriven av The Economist, som är relevant gällande denna tråd och som du vill kritisera så är jag idel öra.

Intresserad av att veta hur man kunde släppa in 2 miljoner analfabeter utan vilja att integreras och stämpla alla som ifrågasätta ekonomin i det som rasister?

Samma sak med kärnkraften och alla galna miljöprojekt, varför dom blev stämplade som klimatskeptiker som ifrågasatte det?

Istället för att debattera hårda fakta fick man en stämpel och blev utfryst.

Sverige är väl ganska högt uppe på en lista för trygghet också trots att vi har bland den högsta kriminaliteten i Europa, hur går det ihop?

Jag tycker inte dessa index verkar spegla verkligheten eller så laggar dom kraftigt.
Citera
Idag, 13:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag håller helt med om att UK gått alldeles för långt med sina yttrandefrihetsbegräsningar. Där har bl.a. Rowan Atikson gjort ett utmärkt statement som jag helt skriver under på.

Men jag håller inte med om att Sverige går mot samma håll, snarare har vår de-facto yttrandefrihet ökat.

Men det är sjukt värre hur det är i UK. De besöker liksom folk i hemmet. Säger ok du har inte begått något brott men vi är här bara för att upplysa dig om att du kan göra det i framtiden...
Citera
Idag, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Vilket jag också påpekat i tråden.

Sverige har gått från plats 4 till 3 vad det gäller pressfrihet. Det är ju ett mått på yttrandefrihet.
Citera
Idag, 14:39
Medlem
Och det finns överallt i Sverige 👉 arbetsplatser... arbetsförmedlingen..

Du är arbetslös och får ett sms ja lr nej när du ska jobb... Ett tvång att skriva JA. Annars förhör nästa till möte...

Du är anställd på arbetsplatsen och du får tråkigast uppgift. Det går inte säga nej tack...
Annars sämre lön förmånen...

Lixom tvång skolplikt...

Det finns hela i Sverige...

Samhället förändrar dig till slavarbetare och plikt att lyda...
Citera
Idag, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men om du kollar på videor kommer de ju hem till folk mest hela tiden. Utan att folk begått något brottsligt. Mer just du skrev något dumt om säg Islam så vi har koll på dig numera!

Jo, du kan ha en poäng där, men å andra sidan gör man ju liknande i Sverige, till exempel genom lagen om hets mot folkgrupp.

Rent generellt verkar dock frihetligt tänkande vara mer utbrett i Storbritannien än i Sverige. Svenskar i allmänhet verkar ha väldigt lite förståelse för frihetliga resonemang; istället vill de reglera och lagstifta om precis allt. Klassisk svensk regleringssjuka.
Citera
Idag, 14:44
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det är du själv som nyper dig i armen, och du kan gå utanför dörren utan att bli häktad, dömd och fängslad utan anledning. Du kan gå ut på gatorna och ropa att regeringen är kass och statsministern är ful utan risk för varje sig liv eller lem. Du kan skriva insändare i tidningar, under eget namn, om hur illa du tycker om samhällets utveckling och du kan rösta på vilket parti eller vem du vill i nästa val - som kommer hållas på tid och med garantier för folks rättighet att rösta som de vill. Du kan köpa en reklamkampanj som uttrycker ditt förakt för landets statschef, inga problem.

Du kan även bilda ett eget parti, som direkt utmanar regeringen om makten. Om det blir stort nog så får du till och med pengar av staten för att partiet ska kunna bli ännu större. Du kan själv välja vilka medier du konsumerar, så att du verkligen kan grotta in dig i din egen lilla ekokammare.

Att hävda att Sverige är en diktatur är ungefär som att sitta i en sandlåda och tro att man är i en öken; du kan förstås göra det så länge som du låser blicken på sanden och undviker att se alla gigantiska bevis på att det finns en helt annan omgivning bortom den första halvmetern av ditt synfält.

Men du verkar ju inte alls förstå vad en diktatur är, kanske tror du till och med att du är förföljd och förtryckt bara för att folk tycker att du och dina idoler är skitsnackande arslen med något slags politisk tourettes när ni inte klarar av att uttrycka er utan slagord eller när ni prompt måste kalla en chokladboll för något annat.

Det går faktiskt bara att beskriva din tråd start som idiotisk, korkad och djupt ignorant - det enda som är lite imponerande är att det i princip är omöjligt att ha mer fel än du har. Åk till en riktig diktatur och försök leva som du gör i Sverige, men gnäll inte när du hamnar i Gulag.
Det här.
OP har antagligen inte läst US-media, där är det väääldigt lite som tillåts tryckas som opposition mot Trump, Vance och Musk. Det är skrämmande att läsa sånt som OP skriver, någon som verkligen inte förstår sitt privilegium och att vår regering, riksdag, våra ministrar alla är folkvalda. Att vi inte har personkult eller absolut makt och att när demokrati fungerar, då är alla lite missnöjda för ingen grupp är gynnad. OP inser heller inte att hans mediciner, bidrag och subventioneringar skulle vara borta om han bodde i ett USA, där han kunde bli uppsagd på dagen, facket i de flesta stater var förbjudet och han förväntades försörja sin hemmafru, barn och betala deras hela skolgång, om han hade sådana.
Citera
Idag, 14:45
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Och det finns överallt i Sverige 👉 arbetsplatser... arbetsförmedlingen..

Du är arbetslös och får ett sms ja lr nej när du ska jobb... Ett tvång att skriva JA. Annars förhör nästa till möte...

Du är anställd på arbetsplatsen och du får tråkigast uppgift. Det går inte säga nej tack...
Annars sämre lön förmånen...

Lixom tvång skolplikt...

Det finns hela i Sverige...

Samhället förändrar dig till slavarbetare och plikt att lyda...
Oj då. Du vill helst bara bli försörjd av de som faktiskt arbetar och betalar för sig säger du? I USA skulle du bo på gatan (de har också skolplikt btw). Jag vet för jag bodde där många, många år.
Citera
Idag, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Oj då. Du vill helst bara bli försörjd av de som faktiskt arbetar och betalar för sig säger du? I USA skulle du bo på gatan (de har också skolplikt btw). Jag vet för jag bodde där många, många år.

Nja jag vill kunna jobba som jag vill när som helst flexibel och vad jag vill jobba med..
Tex kväll lr natt lr dag. Inte bunden dagtid...

Låt barnen åka i världen redan innan de blir vuxen och tvungen jobba...

OCH du måste jobba till 75 ålder... AMEN...
Senast redigerad av Dofstom Idag kl. 14:53.
Citera
Idag, 15:02
Medlem
hnkls avatar
Ta dig ett besök på Reddit r/Sverige eller r/Sweden. På riktigt blir jag orolig hur det faktiskt står till med en del svenskars psykiska hälsa. Nånstans inom mig tänker jag att det måste vara en lite klick människor som hörs och syns överallt, hoppas jag i alla fall. Annars är Sverige ett fullständigt förlorat land, för lång tid framöver.
Citera
Idag, 15:06
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
När man måste nypa sig i armen för att kolla om man drömmer eller om folk verkligen är så rabiata och irrationella motståndare till Trump och Musk, ja då lever man nog också i en diktatur likt Putins osv där folket där inte heller har något nyktert synsätt på verkligheten. Propagandan och grupptrycket är stort och då klarar folk inte av att tänka klart även fast svaren är mitt framför näsan eller i alla fall inte långt därifrån.

Du menar alltså helt seriöst att du lever i en diktatur bara för att din omvärld inte delar din efterblivna världsbild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in