• 1
  • 2
2025-02-23, 17:23
Medlem
Mycket drama senaste tiden kring Rusts varande eller icke-varande i Linux kernel.

Vad tycker ni om detta? Bör Rust införas i Linux? Vilka problem finns? Fördelar/nackdelar? Vilken sida ”vinner”?

(Osäker kring forumval, kanske hör hemma i systemutveckling)
Citera
2025-02-23, 18:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Mycket drama senaste tiden kring Rusts varande eller icke-varande i Linux kernel.

Vad tycker ni om detta? Bör Rust införas i Linux? Vilka problem finns? Fördelar/nackdelar? Vilken sida ”vinner”?

(Osäker kring forumval, kanske hör hemma i systemutveckling)
Menar du huruvida programspråket Rust bör användas vid utveckling av Linux-kärnan?
https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_for_Linux
Citera
2025-02-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Menar du huruvida programspråket Rust bör användas vid utveckling av Linux-kärnan?
https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_for_Linux
Exakt!

Inbitna C-folket kallar Rust för cancer. Det råder skyttegravskrig mellan dom som vill ha 100% kodbas i C, samt dom som vill öppna upp för Rust.

Jag tänkte vi kan diskutera detta projekt.
Citera
2025-02-23, 18:52
Medlem
Mr.RedHats avatar
Rust sägs ju vara överlägset c/c++ i både performance och säkerhet. Så det är ju det bästa i två världar.

Finns en anledning till att Google går över till Rust i sin low-level programmering i både Android och ChromeOS/Chromium
Citera
2025-02-23, 20:19
Medlem
Linux kernel är ju skriven i C-lär nog inte ändras på.
Citera
2025-02-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Rust sägs ju vara överlägset c/c++ i både performance och säkerhet. Så det är ju det bästa i två världar.

Finns en anledning till att Google går över till Rust i sin low-level programmering i både Android och ChromeOS/Chromium

Det stämmer inte att Rust är överlägsen C/C++ i prestanda. Däremot kan den ge liknande prestanda i de flesta fall som C/C++ med överlägsen säkerhet. Med C/C++ kan du optimera koden mycket mer granulärt. Motsvarande i Rust skulle innebära en massa unsafe kod och gå runt språkets barriärer.

Rust är bäst på att ersätta C/C++ kod på applikationsnivå, möjligtvis i vissa inbäddade system som inte har strikta krav på minnesstorlek osv.
Citera
2025-02-23, 22:02
Medlem
Superflickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Linux kernel är ju skriven i C-lär nog inte ändras på.

Citat:
Exakt!

Inbitna C-folket kallar Rust för cancer. Det råder skyttegravskrig mellan dom som vill ha 100% kodbas i C, samt dom som vill öppna upp för Rust.

Jag vill minnas en intervju med Torvalds där han kommenterade detta och var positivt inställd till Rust i Linux kärnan. Kanske har ändrats sedan dess vet ej.

Edit: Denna var det nog jag menade https://www.youtube.com/watch?v=YyRVOGxRKLg
Senast redigerad av Superflicks 2025-02-23 kl. 22:11.
Citera
2025-02-23, 22:09
Medlem
Linux är försiktigt positiv till att Rust används i Linux och även i dess kernel.

Det som är frågan är vad som är värt att skriva om.

All kod är inte dålig så därför blir det en fråga om var ska man börja, var kan Rust fixa problem som finns? Kan Rust samexistera effektivt med C och C++?

Jag tror att det går långsamt framåt.

Men för att Rust ska bli intressant på allvar på operativsystemsnivå så behöver Rust vara det främsta utvecklingsspråket och här finns jobb kvar att göra innan så är möjligt.

Sedan ser jag fram emot ett helt nytt modernt operativsystem 100% Rust!!!
Citera
Igår, 09:02
Medlem
Citat:
Exakt!

Det som sprider sig som cancer är möjligtvis evangeliet som säger att allt som redan fungerar måste skrivas om i Rust istället för att Rust skall växa fram genom att folk spontant väljer Rust som första språk i nya projekt.

Att Linus öppnade för Rust i Linux tror jag var ett historiskt misstag från hans sida då det skapar konflikter och osämja bland utvecklarna som knappast vägs upp av fördelarna som skulle uppnås. Bättre då att utveckla en helt ny kärna i Rust och sedan låta allmänheten välja den kärna som fungerar bäst.
Citera
Igår, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Bättre då att utveckla en helt ny kärna i Rust och sedan låta allmänheten välja den kärna som fungerar bäst.
Vad är det för tidsperspektiv på ett sånt projekt? Kan det gå fortare än man tror nu med ai ?
Citera
Igår, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Vad är det för tidsperspektiv på ett sånt projekt?
Det lär ju redan pågå sådana projekt, så det som återstår är att faktiskt göra klart något och visa att det man uppnår faktiskt är funktionellt bättre än exempelvis Linux-kärnan. Det är så man visar att ett nytt programspråk är mer effektivt att utveckla i, inte genom att prångla på sina egna idéer på andra som inte vill ha dem.

Citat:
Kan det gå fortare än man tror nu med ai?
Du kan ju använda din AI till att skriva C-kod lika gärna som Rust, så det är ju i så fall knappast ett argument varken för det ena eller andra språket. Men framtiden får väl ge det slutliga svaret.
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Det stämmer inte att Rust är överlägsen C/C++ i prestanda. Däremot kan den ge liknande prestanda i de flesta fall som C/C++ med överlägsen säkerhet. Med C/C++ kan du optimera koden mycket mer granulärt. Motsvarande i Rust skulle innebära en massa unsafe kod och gå runt språkets barriärer.

Rust är bäst på att ersätta C/C++ kod på applikationsnivå, möjligtvis i vissa inbäddade system som inte har strikta krav på minnesstorlek osv.
Fördelen med Rust är vad jag förstått att det eliminerar minnesläckor.

Jag läste någonstans att den absoluta majoriteten av alla buggar i Linuxkärnan är relaterat till minnesläckor.

Att något är överlägset något annat måste ses i totalen. Där både snabbhet och buggfritt är storheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in