Igår, 11:10
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Wikipedia skrivs:

Citat:
En filterbubbla är ett påstått fenomen som skulle uppstå till följd av personligt anpassade resultat av sökningar efter information, till exempel då en användare använder en sökmotor på Internet eller delar och gillar saker på ett socialt medium. Olika algoritmer filtrerar och sorterar då automatiskt träfflistan och förslag på internetinnehåll beroende på uppgifter om användaren såsom vad denna har sökt, klickat på och gillat tidigare eller var personen befinner sig. En konsekvens skulle vara att användare inte tar del av information som motsäger deras verklighetsuppfattning och isoleras intellektuellt i kulturella eller ideologiska bubblor, vilket förstärker den konfirmeringsbias människor har även utan automatiska filter. Exempel som brukar diskuteras är Googles personanpassade sökfunktion, användares personliga nyhetsflöde på Facebook och rekommenderade videoklipp på Youtube. Vilka nyheter individen möts av påverkas även av vilka vänner personen har i sin kontaktlista på sociala nätverk och vad dessa delar och gillar, samt vilka nyhetsplatser, bloggar och forum användaren läser regelbundet.

Filterbubbla illustrerad i Berättelsen om internet.
Enligt forskningen är det vetenskapliga stödet för förekomsten av filterbubblor svagt.[1][2]

Tja, ska man lita på Wikipedia, ordet "påstått", forskningen och det beskrivna vetenskapliga stödet?
Eller ska man förlita sig på verkligheten?
Sällynt verklighetsfrånvänd Wikipedia-artikel!
Är det inte alltför enkelt att se att i princip alla intressen, hobbies, partipolitik, etc, kan betecknas som just filterbubblor?!

Ta bara "Mello", som exempel. En typisk filterbubbla!
Inom vilken vissa tycks vara fanatiker.
Måns Zelmerlöw sjunger t.ex., i en låt kallad "Revolution":

• Citat:
    people that will change the world

• Citat:
    anything is possible

• Citat:
    it's been a life time coming

• Citat:
    it's been a lifetime waiting for
.
Många andra, utanför bubblan, kunde inte bry sig mindre.
Är Måns Z. en samhällsomstörtande revolutionär?
Inte alls mitt intryck av honom.

Uppenbarligen är filterbubblan, den separatistiska, mer än en konspirationsidé, e.dyl.
Vem gagnar den, till syvende och sist?
Senast redigerad av GhostofDemocracy Igår kl. 11:48.
Citera
Igår, 12:02
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Wikipedia skrivs:

Tja, ska man lita på Wikipedia, ordet "påstått", forskningen och det beskrivna vetenskapliga stödet?
Eller ska man förlita sig på verkligheten?
Sällynt verklighetsfrånvänd Wikipedia-artikel!
Är det inte alltför enkelt att se att i princip alla intressen, hobbies, partipolitik, etc, kan betecknas som just filterbubblor?!

Ta bara "Mello", som exempel. En typisk filterbubbla!
Inom vilken vissa tycks vara fanatiker.
Måns Zelmerlöw sjunger t.ex., i en låt kallad "Revolution":

.
Många andra, utanför bubblan, kunde inte bry sig mindre.
Är Måns Z. en samhällsomstörtande revolutionär?
Inte alls mitt intryck av honom.

Uppenbarligen är filterbubblan, den separatistiska, mer än en konspirationsidé, e.dyl.
Vem gagnar den, till syvende och sist?

Jag vet inte om jag skulle se Melodifestivalen som någon typisk filterbubbla. Även om det finns de som är besatta av det och som inte kan prata om annat så är det fortfarande "bara" ett intresse. Det är väldigt tydligt avgränsat och egentligen inget som påverkar resten av livet. Jag pratar nu alltså om vanliga människor som följer Melodifestivalen och deras mediaflöden. Att sångare kan leva i sin egna värld och vara verklighetsfrånvända är en annan sak, då handlar det inte om filter i algoritmer

För att man ska kunna prata om en filterbubbla måste det vara mer allomfattande, något som påverkar hela livsåskådningen. Då är det nästan bara religion och politik som är stort nog för att kunna göra det. Där tror jag definitivt att många lever inom filterbubblor på ett helt annat sätt än vi gjorde för bara några årtionden sedan. Bara här på Flashback finns det väldigt många som verkar leva i tron att åsikter som är vanliga på forumet skulle representera vad folket "egentligen" tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in