Igår, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
din fråga var angående Ryssland?
Ja precis. På vilken sida hittar vi Putin? På USAs eller Kinas?
Citera
Igår, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja precis. På vilken sida hittar vi Putin? På USAs eller Kinas?
då tar vi det en gång till:
Citat:
utan Trump? garanterat på väst-Taiwans sida, med Trump? vem vet?
Citera
Igår, 10:31
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Kombinationen av de här två meningarna bara några rader ifrån varandra är så hejdlöst roligt att jag fortfarande inte kan sluta skratta. Du ger verkligen historielösheten ett ansikte (eller åtminstone en profilbild).

Vad menar du? Vad stämmer inte? Opiumkriget startade eftersom Kina inte ville ha in opium. Efter att Lin Zexu förstörde brittiskt opium i Kanton 1839 inledde Storbritannien militära attacker mot Kina. Den brittiska flottan, som var teknologiskt överlägsen, besegrade de kinesiska styrkorna. Kriget slutade 1842 med Fördraget i Nanking, där Kina tvingades öppna fler hamnar för handel, överlämna Hongkong till Storbritannien och ge brittiska medborgare särskilda rättigheter i Kina.
Citera
Igår, 10:33
Medlem
Citat:
då tar vi det en gång till:
OK. Du har inte en susning.
Citera
Igår, 10:36
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Vad menar du? Vad stämmer inte? Opiumkriget startade eftersom Kina inte ville ha in opium. Efter att Lin Zexu förstörde brittiskt opium i Kanton 1839 inledde Storbritannien militära attacker mot Kina. Den brittiska flottan, som var teknologiskt överlägsen, besegrade de kinesiska styrkorna. Kriget slutade 1842 med Fördraget i Nanking, där Kina tvingades öppna fler hamnar för handel, överlämna Hongkong till Storbritannien och ge brittiska medborgare särskilda rättigheter i Kina.

500 års kontinuerlig fred, så klart. Var fick du det knäppa infallet ifrån? Om du orkar kan du räkna själv på Wikipedias lista. Själv orkar jag inte, men det ser ut att vara minst 50 kinesiska krig från 1300- till 1800-talet.
Citera
Igår, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Samma som med Ryssland. Finns en jävla massa folk, ändå klarar dom inte av någonting,
Samma skrot och korn dessa bolsjeviker!

Ryssen har lika mycket folk som Kinapuffen?

143,8 miljoner (2023)
1,411 miljarder (2023)
Citera
Igår, 10:39
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Världen har blivit helt vansinnig.

USA har dubblat sina tullar på kinesiska varor från 10 till 20 procent.

Nu har den kinesiska ambassaden i USA publicerat ett inlägg X om tullarna.

"Om det är krig som USA vill ha, om det är ett tullkring, handelskrig eller något annat slags krig, är vi redo att kämpa till slutet".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...etslaget-5mars

Tullar är det naturliga.
Att inte ha tullar är rent globalisthomotjafs som inte fungerar!
Den egna nationen först!
Citera
Igår, 10:43
Medlem
Jag vet inte vilken teknik Kina har, men minns när jag såg en film om Snowden att USA tydligen kan släcka ner ett helt land. Då behövs inga missiler och drönare m.m.
Citera
Igår, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Världen har blivit helt vansinnig.

USA har dubblat sina tullar på kinesiska varor från 10 till 20 procent.

Nu har den kinesiska ambassaden i USA publicerat ett inlägg X om tullarna.

"Om det är krig som USA vill ha, om det är ett tullkring, handelskrig eller något annat slags krig, är vi redo att kämpa till slutet".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...etslaget-5mars

Skulle Kina kunna bli en ny partner till Ukraina istället för USA?
Citera
Igår, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Tullar är det naturliga.
Att inte ha tullar är rent globalisthomotjafs som inte fungerar!
Den egna nationen först!
Gynnar handelskrig Sverige menar du? Vi är helt beroende av export och import eftersom vi är ett för litet land för att kunna tillverka allt själva.
Citera
Igår, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Spoiler pga långt inlägg.

Avseende Kina tycker jag att analysen är ganska nykter. Dock förekommer spionage, särskilt teknologisk sådan, och det har förekommit länge. Kina spelar västvärldens spel med fri marknad och har visat sig duktiga på det. Detta accepteras förstås inte av USA som mycket riktigt är imperialistiska och projicerar sin styrka militärt, ekonomiskt och kulturellt.

Ryssland är jag oenig om. Jag anser förvisso att det finns två sidor av myntet; Ryssland är inte ensamt ansvariga för nuvarande krig. Tvärtom har USA (och NATO) ett finger med i spelet. Det var dock Rysslands beslut att anfalla ett fredligt grannland två gånger, så den yttersta skulden ligger på Ryssland och Putin själv. Tidigare som bekant även Georgien, och ännu fler innan dess. Dessutom expanderar Ryssland militärt och ekonomiskt i Afrika.
Citera
Igår, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Skulle Kina kunna bli en ny partner till Ukraina istället för USA?
och byta ut Ryssland mot EU som partner? det är väl inte omöjligt ifall Trump lyckas få Ryssland som allierade men annars är det ytterst osannolikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in