2025-03-02, 16:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Ex
Datorn fryser ibland utan anledningar.
Har installerat och avinstallerat många program genom åren och orkar inte installera om allt och om det finns något som hjälper en "städa" ifall något finns kvar som inte borde finnas kar.

Vilka program tänker du på?

Vid frysningar brukar det inte hjälpa med att städa, utan att reparera Os:et eller uppdatera drivisar. Har du kört sfc /scannow?
Citera
2025-03-03, 06:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Ex
Datorn fryser ibland utan anledningar.
Har installerat och avinstallerat många program genom åren och orkar inte installera om allt och om det finns något som hjälper en "städa" ifall något finns kvar som inte borde finnas kar.

Vilka program tänker du på?

Om du med ovan menar någon typ av malware så finns program för dess raderande.

Reparationsinstallation och nyinstallation är 2 olika saker.

Men som sagts, det kan vara något så enkelt som filfel hos Os:et vilket repareras via sfc.
Citera
2025-03-09, 20:39
Medlem
För en månad sen så gjordes någon uppdatering där alla word/excel blir blockerade (utom de som ligger på datorn) och jag måste högerklicka egenskaper och välja avblockera.

Funktionen öppna i säkert läge är jättebra men detta är superirriterande då jag inte kan klicka på bifogade filer i outlook eller filer som jag kopierat in från NAS:en utan att först avblockera dem

Har googlat men inte sett något förslag på hur jag ska gå tillväga för att slippa detta meck. (Avblockering från filer som kommer från internet är ok men inte från outlook eller internt)
Citera
2025-03-10, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vill man få stopp på meddelanden om att W 10 upphör gör man så här: https://www.thewindowsclub.com/stop-...e-notification

Det kommer bli värre ju närmre slutdatumet vi kommer.

Man kan ju också använda Windows 10 LTSC istället, 2019 har support t.o.m 2029, IoT 2021 tills 2032.

Microsoft försöker uppenbarligen döda Windows 10 med alla medel och den glädjen kommer jag inte ge dem.
Citera
2025-03-10, 06:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Man kan ju också använda Windows 10 LTSC istället, 2019 har support t.o.m 2029, IoT 2021 tills 2032.

Microsoft försöker uppenbarligen döda Windows 10 med alla medel och den glädjen kommer jag inte ge dem.

Uppdateringar handlar ju om buggfixar, nya egenskaper och säkerhet. Ordnar man säkerheten själv så kan man ju använda W10 ända tills det blir inkompatibelt med ens egna program. Så 2025 är inte nödvändigtvis något slut för W10.
Citera
2025-03-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Uppdateringar handlar ju om buggfixar, nya egenskaper och säkerhet. Ordnar man säkerheten själv så kan man ju använda W10 ända tills det blir inkompatibelt med ens egna program. Så 2025 är inte nödvändigtvis något slut för W10.

Det håller jag helt med om, Windows 10 upphör verkligen inte 2025 och då menar jag inte enbart uppdateringar (vilket LTSC erbjuder) utan allt annat. Dock finns det knappast anledning att sitta med W10 Home/Pro, bättre att installera LTSC i vilket fall som helst, inget bloat och inte en massa tjatande om att supporten snart upphör.

Den dagen det uppstår artificiell inkompatibilitet mellan W10 och programvaror är dagen det är dags att köra äldre versioner av dessa.

Med tanke på vilken propaganda som fördes för Windows 10, mot Windows 7 under perioden 2018-2023 med en fullkomlig hysteri runt 2019-2020 (när mainstreamsupporten upphörde) är det en sport för min del att köra W10 så mycket som möjligt. Det duger inte att först propagera W10 och sedan vända på en femöring och försöka dumpa det man försvarat så intensivt.
Citera
2025-03-12, 06:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det håller jag helt med om, Windows 10 upphör verkligen inte 2025 och då menar jag inte enbart uppdateringar (vilket LTSC erbjuder) utan allt annat. Dock finns det knappast anledning att sitta med W10 Home/Pro, bättre att installera LTSC i vilket fall som helst, inget bloat och inte en massa tjatande om att supporten snart upphör.

Den dagen det uppstår artificiell inkompatibilitet mellan W10 och programvaror är dagen det är dags att köra äldre versioner av dessa.

Med tanke på vilken propaganda som fördes för Windows 10, mot Windows 7 under perioden 2018-2023 med en fullkomlig hysteri runt 2019-2020 (när mainstreamsupporten upphörde) är det en sport för min del att köra W10 så mycket som möjligt. Det duger inte att först propagera W10 och sedan vända på en femöring och försöka dumpa det man försvarat så intensivt.

Ja att byta Os vart 5:e år är inte ok, inte genomtänkt agerande. Definitivt nonchalant gentemot användarna.
Citera
2025-03-12, 07:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
hjälper en granne sparka igång en gammal dator, har ett asrock p67 pro moderkort med intel i5 2500, är det bara att fixa en bootbar usbsticka med win10 eller krävs det nåt speciellt för att köra win10?

https://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Pro/index.asp
Citera
2025-03-12, 09:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
hjälper en granne sparka igång en gammal dator, har ett asrock p67 pro moderkort med intel i5 2500, är det bara att fixa en bootbar usbsticka med win10 eller krävs det nåt speciellt för att köra win10?

https://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Pro/index.asp

W 10 hade inga krav på förutsättningar när det kom så det ska gå.

Gör det bootbart med Rufus och slipp Ms frågor och kontoarrangemang vid installation.
Citera
2025-04-18, 01:13
Medlem
Phobiazis avatar
Hur sätter ni upp era användare på windows 10?

Har lite grejer jag behöver det till mer än spela och vet inte om det är särskilt smart att bara köra 1 konto?
Hur lägger jag upp det hela på bästa sätt?
Citera
2025-04-18, 06:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi

Har lite grejer jag behöver det till mer än spela och vet inte om det är särskilt smart att bara köra 1 konto?

Jag antar att det är på säkerhetsmässiga grunder du frågar.

Säkerheten på W10 går att ordna själv tills inkompatibilitet sätter in, vlket minst bör ta åratal. Att använda program som skyddar mappar samt att regelbundet göra backups blir extra viktigt efter Oktober.
Citera
Igår, 11:16
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi

Om du bara har ett konto så kan du lätt få stora problem.

1: Du är alltid inloggad med administrativa rättigheter, som varenda virus, trojan etc. som du stöter på kommer att utnyttja till din nackdel!

2: Om ditt eget konto får problem, t.ex. att ditt användarkonto blir korrupt och därmed inte går att logga in på.

I båda dessa exempel så gör "ett enda konto på datorn" det mycket svårare och bökigare. Du drabbas av allt från allehanda smittor till att bli utelåst ifrån din egen dator..

Det som alltid har varit "bästa praxis" är att alltid ha ett SEPARAT administratörskonto och sedan ge alla användare (även dig själv, om det bara är du som använder datorn) ett s.k. Standard-konto.

På så sätt hindrar du största merparten av alla skadliga saker som skript, virus, trojaner etc. ifrån att lyckas bita sig fast i din dator..
Samtidigt så kan du då alltid, vare sig din dator ändå drabbats av något smitta eller ett korrupt användarkonto alltid logga in på administratörskontot (som då är 100% separerat ifrån det drabbade användarkontot) och åtgärda problemen, antigen rensa ut viruset eller laga din korrupta profil..

Mycket, mycket lättare än om du gör som alla amatörer, dvs. endast har ett konto som både är administratör och enda användarkontot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in