2025-03-15, 02:35
Medlem
Jag har en 7 månader gammal laptop som jag brukar ha på spisen när jag röker. Förra veckan gick tydligen induktionshällen igång på något skumt sett när jag kollade på SHL. Märkte det inte förrän jag skulle skriva något, såg då att högersidan på laptoppen var delvis lite smält och at tangentbordet då var dött. Köpte ett set med mus och tangentbord, funkade fint att logga in på datorn med det externa tangentbordet. Men bokstaven "L" är ständigt aktiverad så det går inte att skriva något på PC:, bara surfa kolla TV4 play mm. Kan man via BIOS eller på något sätt inaktivera det interna tangentbordet?
Citera
2025-03-15, 03:05
Avstängd
aYaLLas avatar
Det är en bra fråga, ta reda på datorns modell och googla på det och bios disable keyboard
Citera
2025-03-15, 03:12
Bannlyst
Ööpna datorn och dra ut sladden mellan TGB och moderkortet.. Kruxet är att en del laptopar har även power knappen på tgb.
Citera
2025-03-15, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamrat-Marx
Ööpna datorn och dra ut sladden mellan TGB och moderkortet.. Kruxet är att en del laptopar har även power knappen på tgb.

En annan idé är att försöka hitta ledningsbanorna som går till just L-tangenten och skära av dem. Förutsätter förstås att de är hyfsat synliga och åtkomliga, vilket inte är säkert men åtminstone en möjlighet. Själv skulle jag nog oroa mig lite för vad som kan ha hänt med batteriet, också. Inte så kul om skadorna gjort att batteriet riskerar att explodera eller börja brinna...
Citera
2025-03-15, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
En annan idé är att försöka hitta ledningsbanorna som går till just L-tangenten och skära av dem. Förutsätter förstås att de är hyfsat synliga och åtkomliga, vilket inte är säkert men åtminstone en möjlighet. Själv skulle jag nog oroa mig lite för vad som kan ha hänt med batteriet, också. Inte så kul om skadorna gjort att batteriet riskerar att explodera eller börja brinna...

Nu är det väl så att det sitter en microkontroller, och signalen mellaan tgb och dator är digital. Försök öppna moderna tgb, dom är popnitade.
Citera
2025-03-15, 06:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag har en 7 månader gammal laptop...
Kan du lägga upp några bilder på datorns tangentbord och undersida så vi ges en chans att bedöma hur mycket som blivit skadat?
Citera
2025-03-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kan du lägga upp några bilder på datorns tangentbord och undersida så vi ges en chans att bedöma hur mycket som blivit skadat?
Jag tror att det är skitsamma, den ser lite bränd mest på tangentbordet... bara att köpa en ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in