2025-04-03, 07:26
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är kanske ingen trafik/körkortsfråga.
Men pratar vi trafiksäkerhet så blir man orolig då du tappar fokus med att stirra på nummerskyltar istället för trafiken och att bli irriterad gör din närvaro i trafiken mer farlig.

Låt folk få ha sina personliga skyltar, likaså att man får ha valfri färg på bilen för det kan man ana att du retar dig på också, eller
Helt ointressant med personliga skyltar och definitivt inget man stirrar på.
Citera
2025-04-03, 07:31
Medlem
Muppetys avatar
Om man köper en personlig nummerskylt tror jag inte den får se ut som en vanlig, t.ex. du kan inte köpa en skylt med t.ex. GRO 538 eller ABC 123. Sen får de inte vara för lika för varandra, jag vet att en vapenhandlare här i stan har COLT 45, och en annan fick inte ha COLT 44, då det var för likt.

Sen finns det massvis med regler att de inte får anspela på sex, religion, droger o massa sånt. Inte heller sånt som kan anspelas på det om det läses spegelvänt.
Senast redigerad av Muppety 2025-04-03 kl. 07:34.
Citera
2025-04-03, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Det handlar inte om irritation i stunden utan mer en irritation över att kriminella faktiskt kan utnyttja systemet. När jag kör bil fokuserar jag på trafiken och inget annat.

De kriminella utnyttjar redan vartenda system i sverige - de kriminellas land. Skall det helt plötsligt börja rensas upp är personliga reg.skyltar långt ner i listan på att åtgärda.
Citera
2025-04-03, 07:45
Medlem
Jag har beställt skylten WOKE till min Harkey Davidson. Det var nästan två veckor sedan, men ärendet är fortfarande "under granskning".

Vad tror ni, kommer de godkänna? Om avslag, på vilken grund? Att den är "politisk"?
Citera
2025-04-03, 08:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Det där med förvirrande skyltar kan ha en nackdel för polisen lär stanna sådana bilar hela tiden. Såg någon skylt som var typ "I11I1I1" eller något liknande en gång, riktigt lurigt Lär inte ta lång tid för polisen att hitta den i registret direkt.

Sådana kombinationer borde inte vara tillåtna. Sen är ju bokstaven O lite lömsk också. Det är väl de enda invändningarna jag har.

Förekommer O som sista bokstav på de ordinarie nummerplåtarna förresten? Det var ju inget problem när vi hade bara siffror i den sista tre-gruppen av tecken.
Citera
2025-04-03, 08:54
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ja, vad tycker ni?

Du har inte ens öppnat sidan för ansöka om personlig skylt?
https://www.transportstyrelsen.se/sv...rsonlig-skylt/
Citat:
Skylten får inte se ut som ett registreringsnummer
Citera
2025-04-03, 08:58
Medlem
Citat:
Jobbar med fordonsfrågor och blir allt mer irriterad på personliga skyltar. Av en rad olika anledningar, de främsta torde vara:

* Det är ibland helt ologiska saker man får skriva. Ett exempel jag sett är att man anger tre identiska bokstäver, följt av en annan bokstav som sedan följs av de tre bokstäverna som nämndes först - på nytt.

* Ibland skriver fordonsägare i personliga skyltar registreringsnummer som liknar vanliga. T. ex om de har reg. nr XXX 123 beställer de registreringsnumret YYY 456 som personlig skylt. Detta kan exempelvis gängkriminella utnyttja om de har personliga reg. skyltar som efterliknar vanliga, traditionella regskyltar. Inget fel med det egentligen - förutom att då dessa sex tecken är ihopklämda som sig bör i en personlig skyt vilket kan göra förbipasserande förvirrande om det är en svensk eller utländsk skylt. Ett annat exempel är t. ex att göra personliga skyltarna så förvirrande som möjligt t. ex ha Fxdhfsh eller liknande som också kan förhindra eller i vart fall försvåra angivelse till myndigheter.

* Man använder personliga skyltar för att flasha om de tillgångar man har. Ett bra exempel är en bil som i sin personliga skylt angav en gata i innerstan följt av ett nummer. Tar bort fokus från trafiken.

* Det används till rent larv. Ja, okej jag kan vidhålla att det finns roliga personliga skyltar men jag anser att nackdelarna överväger fördelarna i dagens samhälle.

* Om personliga skyltar ska tillåtas ska det i så fall kontrolleras i brottsregistret om innehavaren kan anses lämplig. Det kanske Transportstyrelsen gör i dagsläget men har svårt att tro det.

Ja, vad tycker ni?

Avundsjuka. Är du sosse?
Citera
2025-04-03, 09:18
Medlem
orrtupps avatar
Blev omkörd av en bil med skylten "ImLate" och mötte en bil med "Ägd", det var roligt.
Citera
2025-04-03, 09:30
Medlem
Citat:
Nej, jag försöker inte finna argument.

Ingen i tråden har angett argument för att behålla personliga skyltarna, det kanske talar för att det finns ett korn av sanning i det jag säger.

Man kan göra reklam för sitt företag, det är ett hållbart argument för att behålla de personliga skyltarna. Kanske det enda. Men då kan man lika gärna göra det kostnadsfritt med emblem eller tryck på fordonet istället.

Personliga skyltar har funnits sedan 1988. Skulle det införas idag? Högst troligtvis inte med tanke på hur samhällsutvecklingen sett ut de senaste 15-20 åren.
Argument för:
Pengarna går väl till trafiksäkerhetsarbete?

Systemet har funnits länge och är väl inarbetat.

Varför ändå på något som fungerar?

Smidigt sätt för företag att göra reklam plus att det blir lite mer press på den som kör att uppföra sig. Alla kommer ju ihåg ett företagsnamn på en skylt där föraren gjort en farlig omkörning.

Ser för övrigt inga nackdelar alls. Att kriminella skulle skaffa egna skyltar för att utmärka sig är ju löjligt. En skylt med tex ljgrdjkv är fortfarande lätt att hitta då alla kommer ihåg att det var en konstig kombination av bokstäver och det finns inte många sådana att välja på.
Citera
2025-04-03, 09:38
Medlem
Sockerssons avatar
Jag har en mycket bättre anlendning till att de borde förbjudas: Det är ofantligt gay.
Citera
2025-04-03, 13:53
Avstängd
Brajias avatar
Håller med helt, jävla svammel.
Citera
2025-04-03, 15:31
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
* Om personliga skyltar ska tillåtas ska det i så fall kontrolleras i brottsregistret om innehavaren kan anses lämplig. Det kanske Transportstyrelsen gör i dagsläget men har svårt att tro det.

Ja, vad tycker ni?
Transportstyrelsen går igenom alla ansökningar och sållar bort alla olämpliga. Det är många varje år som får sina ansökningar underkända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in