2025-04-10, 18:12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Givetvis ska det vara gratis likt Ms D. Bitdefender är lättkört men stundtals belastar det en del med en massa tjänster som kör i bakgrunden. Avira t.ex, Qihoo 360 är lätt rakt igenom.

Är du en "säker" surfare så kör med det lättaste - Panda Av, med Cloudflare malware DNS samt Windows Hybrid Hardening Light - https://github.com/AndyFul/Hard_Conf...ybridHardening, då Panda är svagt på process och beteendeskydd.

WHHLight är en produkt av en f.d Ms ingenjör.
Tack för tipset. Säker surfare är jag knappast och tvekar sällan att besöka obskyra ställen. Har bara en gång de sista 5 åren drabbats av virus. Då var det ett hijack som låste mina filer men jag hittade direkt ett verktyg på nätet som fixade problemet.
Hade ett betalt Bitdefender för några år sen, men helt plötsligt ville de ha typ 300% mer betalt för förnyat abb.
Citera
2025-04-10, 19:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Tack för tipset. Säker surfare är jag knappast och tvekar sällan att besöka obskyra ställen. Har bara en gång de sista 5 åren drabbats av virus. Då var det ett hijack som låste mina filer men jag hittade direkt ett verktyg på nätet som fixade problemet.
Hade ett betalt Bitdefender för några år sen, men helt plötsligt ville de ha typ 300% mer betalt för förnyat abb.

Det finns tillräckligt bra gratisskydd så att betala är inte nödvändigt. Vanligen.

Du känner väl till Sandboxie, skydd för webbläsaren?
Citera
2025-04-10, 19:19
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Det finns tillräckligt bra gratisskydd så att betala är inte nödvändigt. Vanligen.

Du känner väl till Sandboxie, skydd för webbläsaren?
Nej Sandboxie, var nåt nytt för mig. kollade in sidan och det blev ingen aha-upplevelse?
Såg inte helt smidigt ut...
Citera
2025-04-10, 19:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nej Sandboxie, var nåt nytt för mig. kollade in sidan och det blev ingen aha-upplevelse?
Såg inte helt smidigt ut...

Det är väldigt smidigt och lätthanterligt, men framför allt oerhört säkert: https://sandboxie-plus.com/sandboxie/howitworks/. Med användning av det behövs inget URL-skydd av något slag och den enda faran är sådant man laddar ner och öppnar på datorn.

Classic version har ett enklare GUI förutom att vara gratis.

Googla på guider etc om det.
Citera
2025-04-10, 19:51
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Det är väldigt smidigt och lätthanterligt, men framför allt oerhört säkert: https://sandboxie-plus.com/sandboxie/howitworks/. Med användning av det behövs inget URL-skydd av något slag och den enda faran är sådant man laddar ner och öppnar på datorn.

Classic version har ett enklare GUI förutom att vara gratis.

Googla på guider etc om det.
Ok! Jag ska kolla in det i morgon!
Citera
2025-04-17, 20:59
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Haft Windows 11 några veckor nu. Tycker det är ok. Efter några tweakar är det kanske lite bättre än 10 faktiskt, fast jag vet inte om det spionerar och sånt. Jag vill bara ha ett OS som inte är i vägen. Installerade Enterprise versions och fixerade versionen till 23H2 (tror jag det var). Och något registerhack för att få normal högerklicksmeny, och lite tweaker för fönsterna så funkar det ok.
Citera
2025-04-18, 00:34
Medlem
Jag köpte en ny Laptop nyligen. När det gäller sparade användarnamn och PW som brukar sparas på det föregående W11-datorer jag haft så kommer nu en ruta där jag måsta fylla i min Pin-kod för att W11 ska fylla i detta... Kan man frångå detta och få det som det var innan.
Citera
Igår, 18:41
Medlem
Helt plötsligt måsta jag använda ctrl/alt/delete för att inloggningsrutan ska dyka upp i mitten av skrivbordet. Enda sättet att logga in. Ska jag fortsätta så här?
Citera
Igår, 19:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergirl
Helt plötsligt måsta jag använda ctrl/alt/delete för att inloggningsrutan ska dyka upp i mitten av skrivbordet. Enda sättet att logga in. Ska jag fortsätta så här?

När började detta och, vilken ändring skedde kort innan det?

Kör sfc /scannow.
Citera
Idag, 09:05
Medlem
Citat:
När började detta och, vilken ändring skedde kort innan det?

Kör sfc /scannow.
Det har varit så här typ 3-4 dagar. Bärbar dator. Tidigare har jag bara fällt upp datorn och skrivbordet vaknar till liv. Jag vänsterklickar med musen på skrivbordet och då dyker inloggningsrutan upp och jag klickar på den och sen är det bara att köra.
Citera
Idag, 10:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det har varit så här typ 3-4 dagar. Bärbar dator. Tidigare har jag bara fällt upp datorn och skrivbordet vaknar till liv. Jag vänsterklickar med musen på skrivbordet och då dyker inloggningsrutan upp och jag klickar på den och sen är det bara att köra.

Gjorde du någon ändring av något som helst slag, eller har något eller Windows uppdaterats.

Kört sfc?
Citera
Idag, 12:15
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
I sök nertill, skriv netplwiz, välj: kör som admin

Klicka/tryck på fliken Avancerat.

Avmarkera (inaktivera) "Kräv att användarna trycker på Ctrl+Alt+Delete under Säker inloggning"
Klicka/tryck på OK.
Starta sedan om datorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in