2025-04-11, 12:16
Medlem
Studiemedel på nytt efter avskrivet lån

Någon som har varit i situationen tidigare när man har först fått studielån avskrivna för tidigare studier,
men senare i livet bestämt sig att studera på nytt, och fått nya studiemedel?

Brukar det gå bra att få studiemedel på nytt?

Tack!
Citera
2025-04-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggedflag
Någon som har varit i situationen tidigare när man har först fått studielån avskrivna för tidigare studier,

Tack!

tror du endast kan ta maximalt för 6 år, men det nya omställningstudiestödet gör att du kan ta för ytterligare år (om du uppfyller vilkoren för omställningstudiestödet) Tror det är max 2 år till
Citera
2025-04-11, 12:45
Avstängd
Citat:

Tack!

Har det åberopats synnerliga skäl vid tidigare avskrivning?
Citera
2025-04-11, 12:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
tror du endast kan ta maximalt för 6 år, men det nya omställningstudiestödet gör att du kan ta för ytterligare år (om du uppfyller vilkoren för omställningstudiestödet) Tror det är max 2 år till

Frågan gällde, om man kan få CSN igen, efter att man fått tidigare lån avskrivna, dvs inte betalat skulden.
Citera
2025-04-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har det åberopats synnerliga skäl vid tidigare avskrivning?

Stämmer bra det.
Citera
2025-04-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx

Har veckor kvar står det, enligt CSNs system.
Citera
2025-04-11, 13:23
Medlem
Citat:
Stämmer bra det.

Om det då gällde sjukdom, eller arbetsskada, eller nedsatt arbetsförmåga, och du nu inte kvalar in där, så kan du riskera att tidigare beslut rivs upp. Några hinder att söka finns dock inte.
Citera
2025-04-11, 17:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2025-04-15, 10:44
Medlem
Jobbat många år men blev Långtidsarbetslös går på Jobb och utvecklingsgarantin

Söker nu GrVux Arbetsförmedlaren tjatar direkt om Studiestartsstöd, du söker det säger hon mycket bestämt och lite surt(Lät som att krav från henna sida, hon lät mycket sur och konstig och drog långa monologer om lagar och regler där hon upprepade samma lagar fem gånger så jag upplevde det som svårt att prata med henne, svårt att få info svårt att ens få en syl i vädret. Jag hann i stort bara med att säga "jag lovar att följa reglerna" jag vill söka grVux" direkt när jag nämner utbildningen så mal hon på om det studiestartsstödet !)

Kollar upp det nu och blir lite tveksam då det står här och där på nätat att man kan vara kvar i Jobb och utvecklingsgarantin medan man studerar på Grvux

Vad jag förstår med detta bidrag så

1 Man får mycket mindre från CSN liknade 8000-9000 tusen och det kommer knappt bära sig. jag får mer än 10.000 i Jobb och utvecklingsgarantin.
2 Det är inte alldeles säkert att man kan gå tillbaka till Jobb och utvecklingsgarantin.

Förstår jag det hela rätt, Har jag missat något.
Hur lägger jag upp vad jag skall säga nästa gång jag pratar med Arbetsförmedlaren.
Senast redigerad av Brodrude 2025-04-15 kl. 10:49.
Citera
2025-04-21, 13:19
Medlem
Pastapastors avatar
Man har rätt till en extra utbetalning i juni om man studerat heltid 9 månader i rad. Måste man ha studerat med CSN under alla dessa månader? Jag pluggade utan CSN HT24 för att jag behövde komplettera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in