Igår, 22:34
Medlem
Hej,

Jag studerade under en period och fick CSN stöd.
Jag har ingen inkomst av tjänst (jobbar inte) utan inkomst av kapital (försäljning av aktier m.m)
När jag ansökte om CSN stöd så tolkade jag det som att inkomst är inkomst av jobb, jag hade alltså noll avsikter att få något som inte är berättigat eller lura CSN på pengar, det behövde jag inte och hade aldrig gjort. Nu två år senare har jag fått ett papper som kräver mig på summan som har betalats ut och det kommer jag givetvis att betala.

Min inkomst av kapital sköts på följande sätt:
Jag säljer av en aktie/valuta under 1 tillfälle, skickar inköp-pris samt försäljningspris till min revisor, som sedan fyller i en K4 blankett och skickar den vidare till mig. Jag betalar då 30% i skatt.
Sedan har jag pengar på mitt sparkonto där jag får ränta.

CSN skriver:

Citat:
"För att CSN ska kunna göra en korrekt bedömning av din rätt till studiemedel för det eller de halvår du fått studiestöd, behöver vi uppgifter om fördelningen av dina inkomster. Med inkomster menar vi hur summan av ditt överskott i inkomstlagen tjänst, näringsverksamhet och kapital, fördelat sig på respektive halvår. Det är därför viktigt att du läser igenom informationsbladet innan du fyller i blanketten som följer med det här brevet."

Jag skickade då min inkomstdeklaration samt K4 blankett för det inkomståret. 2 PDF filer.

Då fick jag detta som svar:

Citat:
"Var vänlig skicka ytterligare uppgifter. Du skriver att du genomfört försäljningen, vad vi tolkar som valutaförsäljningen, vid ett tillfälle. För att vi ska veta vilket kalenderhalvår denna försäljning gjorts behöver du skicka in underlag som styrker det.

Utöver valutaförsäljningen har du även haft schablonintäkter och ränteinkomster. Om du inte vill att dessa fördelas jämt över året behöver du bifoga underlag även för dessa poster.

Om vi inte får några nya uppgifter från dig, fattar vi ett beslut utifrån de uppgifter vi har idag. Den inkomst som du inte redovisar och stödjer med underlag, fördelar vi i de flesta fall jämnt över året."

Frågor:

1. Vad är det exakt de vill att jag ska skicka in? Jag har för tillfället inte tillgång till min dator där jag har dokument och annat som försäljningsdatum, den är på lagning och det kan jag styrka.
2. Spelar det någon roll vad jag gör? Jag vill inte lura någon eller göra något olagligt. Men om något är till min fördel, dvs gör att jag betalar endast den summa som jag är skyldig eller kan få mig att betala mindre, eller inget alls, hjälp mig gärna förstå, all tips tages välkommet emot och uppskattas.
3. Vad är skillnaden mellan att fördela jämnt över året eller inte fördela över året?

Tack!
Citera
Igår, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1985K1985
Hej,

Jag har ingen inkomst av tjänst (jobbar inte) utan inkomst av kapital (försäljning av aktier m.m)
När jag ansökte om CSN stöd så tolkade jag det som att inkomst är inkomst av jobb, jag hade alltså noll avsikter att få något som inte är berättigat eller lura CSN på pengar, det behövde jag inte och hade aldrig gjort. Nu två år senare har jag fått ett papper som kräver mig på summan som har betalats ut och det kommer jag givetvis att betala.

Jag säljer av en aktie/valuta under 1 tillfälle, skickar inköp-pris samt försäljningspris till min revisor, som sedan fyller i en K4 blankett och skickar den vidare till mig. Jag betalar då 30% i skatt.

CSN skriver:

Jag skickade då min inkomstdeklaration samt K4 blankett för det inkomståret. 2 PDF filer.

Frågor:

1. Vad är det exakt de vill att jag ska skicka in? Jag har för tillfället inte tillgång till min dator där jag har dokument och annat som försäljningsdatum, den är på lagning och det kan jag styrka.
2. Spelar det någon roll vad jag gör? Jag vill inte lura någon eller göra något olagligt. Men om något är till min fördel, dvs gör att jag betalar endast den summa som jag är skyldig eller kan få mig att betala mindre, eller inget alls, hjälp mig gärna förstå, all tips tages välkommet emot och uppskattas.
3. Vad är skillnaden mellan att fördela jämnt över året eller inte fördela över året?

Tack!

1. CCN vill veta exakt datum av försäljningen Exakt datum när försäljningen så att de kan avgöra vilket halvår vinsten ska räknas till. (Det finns 2 perioder) Underlag för dina ränteinkomster och schablonintäkter, om du vill att de inte ska fördelas jämt över året
Citera
Igår, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningeneko
1. CCN vill veta exakt datum av försäljningen Exakt datum när försäljningen så att de kan avgöra vilket halvår vinsten ska räknas till. (Det finns 2 perioder) Underlag för dina ränteinkomster och schablonintäkter, om du vill att de inte ska fördelas jämt över året

Ifall jag vare du skulle jag kontakta CSN så snabbt som möjligt, dom brukar ofta vara väldigt förstående. Särskilt då det bara är en period det rör sig om. Hör du av dig i tid kan dom möjligtvis förlänga din tid.
Citera
Igår, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1985K1985
Hej,

CSN skriver:

Frågor:

Tack!

FÖRDELA JÄMT ÖVER ÅRET - summan delas i 2 och delas jämt upp för 2 perioder, höst och vår.
INTE FÖRDELA ÖVER ÅRET - Hella summan räknas i den månad som din försäljning ägde rum.

Men du måste kolla upp fribeloppet. Det har höjts nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in