Igår, 22:34
Medlem
Enligt Reuters kommer följande regerins och statschefer närvara i Påve Franciskus begravning. Varför skickar Sverige eller de andra nordiska länderna ingen dignatär? Är det någon form av protestantisk avståndstagande?

Till och med avfällingen Milei (numera på väg att bli jude) som en gång sagt att påven gick i Den Ondes ärenden och var en "smutsig kommunist" kommer närvara. Ledarde för länder "berikade" med protestantism som Tyskland, Förenta Staterna och England kommer närvara. Juden Zelensky kommer också närvara och andra juden Bibi, som skändat Heliga Landet med sina förbrytelser, kan bra stanna i sin Jerusalembunker (blir väl häktad om han reser till Rom). Kinesen Xi Jinpin och Putin är ateister, det är lite man kan förvänta sig från dem. Men Sverige då?

Vilka mer borde närvara?
  • ARGENTINA - President Javier Milei.
  • BELGIUM - King Philippe and Queen Mathilde, Prime Minister Bart De Wever.
  • BRITAIN - Prince William and Prime Minister Keir Starmer.
  • BRAZIL - President Luiz Inacio Lula da Silva and first lady Janja Lula da Silva.
  • EUROPEAN UNION - Commission President Ursula von der Leyen, Council President Antonio Costa, Parliament President Roberta Metsola.
  • EAST TIMOR - President Jose Ramos-Horta, Minister of Foreign Affairs and Cooperation Bendito Freitas.
  • FRANCE - President Emmanuel Macron.
  • GERMANY - President Frank-Walter Steinmeier and outgoing Chancellor Olaf Scholz.
  • HUNGARY - President Tamas Sulyok.
  • ITALY - President Sergio Mattarella and Prime Minister Giorgia Meloni.
  • LATVIA - President Edgars Rinkevics.
  • LITHUANIA - President Gitanas Nauseda.
  • POLAND - President Andrzej Duda.
  • ROMANIA - Interim President Ilie Bolojan.
  • SPAIN - King Felipe and Queen Letizia.
  • SWITZERLAND - President Karin Keller-Sutter.
  • UKRAINE - President Volodymyr Zelenskiy.
  • UNITED STATES - President Donald Trump and First Lady Melania Trump.
Citera
Igår, 22:45
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Finns kanske inte plats när alla dessa och deras bodyguards är på plats?

Det blir ju jävligt spänt läge med tanke på vilken hotnivå det finns i Europa från Mellanöstern.
Citera
Igår, 23:34
Medlem
maktspels avatar
Sverige har inte någon betydande mängd katoliker i stil med vad något av länderna som nämns har.

Jag är väl mer förvånad över att många andra stora katolska länder valt att stanna hemma. Vad gör ledarna från Filippinerna, Luxemburg, Österrike, Irland, Portugal, Kroatien, Skottland, Chile (och resten av Sydamerika förutom Argentina och Brasilien), samt halva Afrika som är så viktigt att de inte hinner komma? Jag antar att Melania representerar sitt Slovenien så jag bryr mig inte om att nämna dem.
Citera
Idag, 00:20
Medlem
Innan jag klickade på länken hoppades jag att det var Lingonfett som var ts. Oavsett våra meningsskiljaktligheter, du är mannen för detta. Samt att jag beklagar sorgen. En påve är alltid en påve, miljoner är hans får.
Många Italienare står för dörren och Italien skriker efter en Italiensk påve. Vi får se när alla över 130 personer hämtat sig och valet blir till vit rök.
Citera
Idag, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Finns kanske inte plats när alla dessa och deras bodyguards är på plats?

Det blir ju jävligt spänt läge med tanke på vilken hotnivå det finns i Europa från Mellanöstern.
Jag tror snarare att många av Heliga Landets och kringliggande länders kristna sörjer Påve Franciskus bortgång. Angående muslimer var det Benedictus XVI som missförståddes av outbildade skaror som inte förstår vad medeltida citat är.
Citera
Idag, 09:10
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Sverige har inte någon betydande mängd katoliker i stil med vad något av länderna som nämns har.

Jag är väl mer förvånad över att många andra stora katolska länder valt att stanna hemma. Vad gör ledarna från Filippinerna, Luxemburg, Österrike, Irland, Portugal, Kroatien, Skottland, Chile (och resten av Sydamerika förutom Argentina och Brasilien), samt halva Afrika som är så viktigt att de inte hinner komma? Jag antar att Melania representerar sitt Slovenien så jag bryr mig inte om att nämna dem.
Finns viktigare saker än att hylla en påve som tror på nån sagoskrift.
Citera
Idag, 09:19
Medlem
DjPuttes avatar
Att Schweiz är inbjudna beror på dem bistår vaktstyrkan runt Påven det sk Schweizergardet, Gissar listan kommer fyllas på med dignitärer som ska närvara...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in