2008-02-12, 21:53
Medlem
Ja, den uppfattningen jag har fått är att Einstein ofta använde begreppet gud, men inte den mening som många är vana vid.
Gud var för denne man naturen och dess ordning i sig. Nu kan jag ha fel och ni får gärna invända men det är sannerligen något som måste utredas. Kan bekänna att jag hade hoppats att debatten skulle ta fart i tråden "Geller-effekten vetenskapligt bevisad av forskare på Stanford Research Institute!" efter inlägg #131 men eftersom den tillfrågade ignorerade frågan (kanske av off topic skäl) kan vi väl försöka på nytt här?

Missförstå mig rätt nu, självklart är inte personerna i sig eller deras religösa tro av någon som helst vikt för vetenskapen! Men det är ett ämne man har diskuterat många gånger och kommer troligen bli fler. För att man skall kunna briljera lite vänder man sig som vanligt till flashback.

Vad säger ni, skall citatet under tas på allvar och vart är det hämtat ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av Albert Einstein
När jag läser Bhagavad-gita funderar jag bara över hur Gud skapade universum. Allt annat verkar så oväsentligt...
Citera
2008-02-12, 22:21
Medlem
Euclids avatar
Död och Återfödd har försökt sig på en översättning av: When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous.

Dom enda ställena jag hittat citatet på är sidor som harekrishnafanclub.com och liknande... Det står även under unsourced på wikiquote. Så nej du behöver inte ta det på allvar, jag gör det iaf inte.

http://harekrishnafanclub.rediffilan...ein-about.html
http://en.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein
Citera
2008-02-12, 22:33
Medlem
Död och Återfödd = Mankan = Inget man ska ta på allvar!
Citera
2008-02-12, 23:52
Medlem
understrecks avatar
Ja det var ju en väldigt undermålig översättning h*n fått till.

Einstein förnekade väl aldrig officellt sin tro på gud (kanske för att han var jude?). Men hans definition av gud verkar snarare stämma överens med vad vi kallar slump eller vad som ligger utanför vårt förstånd istället för att se gud som något "övernaturligt".
Citera
2008-02-14, 21:35
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euclid
/.../ harekrishnafanclub.com /.../
LOL! I The God Delusion så sågar Dawkins det missförståndet vid fotknölarna och kör det genom en flismaskin.
Citera
2008-02-14, 21:55
Medlem
wellermans avatar
Einstein var agnostiker.
"I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it." - Einstein

Och oavsett vad han trodde, spelar det någon roll? Kan inte folk tänka själva? Einstein var en stor fysiker, men inte ens han hade alla svaren.
Citera
2008-02-14, 22:15
Medlem
Glasögonglobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euclid
When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous.
http://en.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein

Det där har han utan tvekan tagit till sin egen fördel. Man skulle lika gärna kunna vända på det (även om det kanske inte är så troligt) och snarare få en ironisk man som ser på "guds skapelse" och skrattar. Det beror helt på vart man sätter betoningen på orden.
Citera
2022-09-15, 22:41
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av understreck
Ja det var ju en väldigt undermålig översättning h*n fått till.

Einstein förnekade väl aldrig officellt sin tro på gud (kanske för att han var jude?). Men hans definition av gud verkar snarare stämma överens med vad vi kallar slump eller vad som ligger utanför vårt förstånd istället för att se gud som något "övernaturligt".

Förlåt det sena svaret men jag upptäckte tråden först nu!

Så frågan är:

Så vad menar då Einstein med "Gud", ifall Gud överhuvudtaget inte finns?
Citera
2022-09-16, 01:37
Medlem
adolf512s avatar
Einsteins tro på determinism kan ha lett in honom i en återvändsgränd. Han spenderade de sista 30 åren av sitt liv med att försöka hitta en mer fundamental teori men detta lyckades han aldrig med.
Citera
2022-09-16, 01:46
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Så vad menar då Einstein med "Gud", ifall Gud överhuvudtaget inte finns?
Ingen personlig gud iallafall men det är oklart vad det egentligen rörde sig om. Verkar vara lite av ett samlingsbegrepp snarare än något specifikt.
Citat:
Einstein’s God is infinitely superior but impersonal and intangible, subtle but not malicious. He is also firmly determinist. As far as Einstein was concerned, God’s ‘lawful harmony’ is established throughout the cosmos by strict adherence to the physical principles of cause and effect.
https://www.britannica.com/story/wha...-not-play-dice

Han kanske var deist som trodde att något gudsliknande startade universum och att universum sedan följde detta deterministiskt.

Nu tyder allt på att kvantmekanismen inte är deterministiskt och att einstein var inne på fel spår.
Citera
2022-09-16, 10:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Ingen personlig gud iallafall men det är oklart vad det egentligen rörde sig om. Verkar vara lite av ett samlingsbegrepp snarare än något specifikt.

Ingen personlig Gud?

Definitionen av Gud är väl att det är en individ!

Hur kan något opersonligt, utan någon som helst vilja eller IQ ha skapat universum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in