Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-19, 20:02
  #73
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Jag missade tyvärr alla älgar - hoppas på höjdpunkter på SVT Play (om ni inte skojar om att det syntes flera älgar...). Sam de över älven?
Nepp, de vände i vattenbrynet. Enligt forskargänget på sändningen igår är det inget ovanligt att det samlas en större hjord vid vattnet i väntan på att isen och vattenförhållandena ska bli optimala. Älgarna idag blev skrämda och rörde sig inåt land och bort ifrån kamerorna. Nästan som om de visste att de blev iakttagna på internet hehe.
2019-04-19, 20:35
  #74
Medlem
ostwinds avatar
Kan man se alla kameror nånstans
2019-04-19, 20:51
  #75
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostwind
Kan man se alla kameror nånstans
Menar du samtidigt? Det tror jag inte är möjligt. Direktsändningen, med roterande kameravinklar, går att se på https://www.svtplay.se/video/2173369...=auto&tab=2019

edit: Nu sänds dagens sammanfattning för er som är intresserade.
__________________
Senast redigerad av Greenhouse-Defect 2019-04-19 kl. 21:33.
2019-04-19, 21:39
  #76
Medlem
alfamisos avatar
Jäkligt grann vy med skogen som avtecknar sig mot natthimlen med fullmånen..
2019-04-19, 21:51
  #77
Medlem
alfamisos avatar
Jag uppfattade att de sista bilderna av älgar som syntes ("Tidigare idag" på SVT Play) visade två älgar (minst) som gick över isen från Näset till Udden. Det var lite efter att hela skocken ganska abrupt hade vänt när de var på väg att göra detsamma.
2019-04-19, 22:07
  #78
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Jag uppfattade att de sista bilderna av älgar som syntes ("Tidigare idag" på SVT Play) visade två älgar (minst) som gick över isen från Näset till Udden. Det var lite efter att hela skocken ganska abrupt hade vänt när de var på väg att göra detsamma.
Ja jag tyckte också att det verkade som om två älgar slet sig från de andra, älgar är ju inte flockdjur så de kanske inte tänker som andra arter att de slaviskt måste följa de andra i gruppen. Det oidentifierade djuret det talades om tidigt i morse syntes tyvärr inte på sammanfattningen, det hade varit roligt att få en glimt av. Antingen var det en varg eller en räv enligt Burkgurka och utan att ha sett den själv håller jag med Burkgurkas slutsats att det måste ha varit en räv. Hade varit spännande att se, ett djur nästan lika skyggt och sällsynt som älgen!

Mvh
2019-04-19, 22:19
  #79
Medlem
Det är väl nån fotograf där också? Eller är allt fjärrstyrt?
2019-04-19, 22:26
  #80
Medlem
alfamisos avatar
Nu kan man glo på fullmånen i Junsele, i direktsändning. Väderprognosen anger att det går ner till noll grader på tidiga morronen.
2019-04-19, 22:33
  #81
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Det är väl nån fotograf där också? Eller är allt fjärrstyrt?
Ja någon fotograf har de säkert på plats då och då, de vill dock inte skrämma djuren och störa vandringen. All kamerautrustning var monterad redan veckan innan direktsändningen började så de kommer inte att ha en fotograf på plats i skogen, däremot sitter det garanterat en i stugan som tar fina bilder på de simmande älgarna när de väl hoppar i älven . De har dock en radiostyrd båt försedd med kamera, denna ställer jag mig dock tveksam till då älgarna är skygga redan som det är.
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Nu kan man glo på fullmånen i Junsele, i direktsändning. Väderprognosen anger att det går ner till noll grader på tidiga morronen.
Tråkigt, vi får hoppas att isen smälter snabbt. Det blir dock fint väder även imorgon enligt min väderapp så det borde inte fördröja simturerna allt för mycket! Jag hoppas att vi får se lite vattengymnastik för älgarnas del innan tisdag då vardagens allvar börjar igen för min del.
2019-04-20, 08:00
  #82
Medlem
alfamisos avatar
Angående repris på den flock med ett dussin älgar som sågs igår: Jag ser ännu inte att något klipp med "Höjdpunkter dag 5" finns på SVT Play sidan. Men om man startar filmen från dag 5 och hoppar till 6 tim 20 min, så dyker älgarna upp. (Där finns också en länk för att lätt hoppa in vid rätt tidpunkt: "6.20.37".)
2019-04-20, 09:45
  #83
Medlem
Nu är några stycken på gång!
2019-04-20, 09:48
  #84
Medlem
alfamisos avatar
Två älgar just nu på isen. Och fler på ingång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in