• 1
  • 2
2008-02-03, 19:41
Medlem
jensenjrs avatar
min kompis har en extern HDD
"WESTERN DIGITAL Extern hårddisk My Book II Essential Edition 500 GB USB 2.0"
som synns på enhetshanteraren och det står att den funkar men finns inte på den här datorn eller i diskhantering i administration verktyg...

2 års garanti kvar men någon som vet vad problemet är? eller havt tidigare erfarenheter av samma sak?

konstigt ljud startade så han stängde av den och nu funkar det inte...
Citera
2008-02-03, 20:09
Medlem
uLLe.buLLes avatar
Är den ny? O-formaterad?
Citera
2008-02-03, 20:31
Medlem
Som uLLe.buLLe säger, du har nog inte formaterat den.
Citera
2008-02-03, 21:29
Medlem
Supranoos avatar
gå bara in i dishanteraren och formatera den, så kanske det löser sig
Citera
2008-02-03, 21:43
Medlem
jensenjrs avatar
nä när den kom var den FAT32 men han lade in massa saker och en dålig grej med fat32 är att filer större än 4gb inte får plats... så han tömde den formaterade till ntfs och lade tillbaka allt och den funkade några dagar sen lade den bara ihop

edit: den syns inte på diskhanteraren bara enhetshanteraren!
Citera
2008-02-03, 22:18
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Testa:

Koppla ur HDDn. Öppna enhetshanteraren och ta bort den + avinstallera ev. drivrutiner.

Stäng av datorn. Sätt i HDDn. Sätt på datorn.

Nu skall datorn förhoppningsvis köra igenom "ny hårdvara upptäckt blah blah".

Om HDDn inte kommer upp i "den här datorn", testa att boota om (utan att göra något annat).

Jag har samma HDD och den fungerar bra.
Citera
2008-03-28, 20:21
Medlem
Ist. för att starta ny tråd.

Jag får inte tag på drivrutinerna... Jag kopplade in den, den installerade sig och det första jag gjorde var att dölja drivrutinsmapparna. KANSKE VAR DUMT?!

För sen började jag föra över filer från datorn till den och medans jag gjorde det kopplade jag in ett minneskort och VIPS, WDn försvann från den här datorn och överföringen avbröts.

Jag kopplade ur den och satte in den igen och nu frågar den efter drivrutiner, och eftersom dom är döljda som kommer datorn inte åt dessa?! För den hittar inga, och jag kan inte välja att leta på HDn för den upptäcks ju inte..

Var får jag tag på drivrutinerna?! URL? Alternativt, kan någon zippa ner rutinerna från sin Essential 2.0 500gb och ladda upp någonstans så jag kan installera min HD för den har precis kommit tillbaka efter 1.5 månads resa.. min förra krasa.
Citera
2008-03-28, 20:46
Medlem
Dreass avatar
Drivrutinsmapparna var det inte noga ifall du tar bort

edit: Det ligger inget av större värde i de där mapparna, har tagit bort mapparna på alla mina externa utan problem
Senast redigerad av Dreas 2008-03-28 kl. 20:48.
Citera
2008-03-28, 21:12
Medlem
Men när jag ska koppla in den så letar den efter drivrutinerna och det står att den inte funkar förräns detta är klart! Jag döljde mapparna på min förra som krasade också, där gick det fint.. Men jag har en känsla av att dessa inte kan vara döljda om den ska installeras, och nu kommer jag inte åt dom för att "av-dölja" dom!
Citera
2008-03-28, 21:17
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prillmeister
Men när jag ska koppla in den så letar den efter drivrutinerna och det står att den inte funkar förräns detta är klart! Jag döljde mapparna på min förra som krasade också, där gick det fint.. Men jag har en känsla av att dessa inte kan vara döljda om den ska installeras, och nu kommer jag inte åt dom för att "av-dölja" dom!
Vad har du för märke på hårddisken? Har aldrig varit med om drivrutiner till en extern hårddisk.
Citera
2008-03-28, 21:20
Medlem
Western Digital My Book 2.0 Essential 500 gb.

Drivrutinerna ligger på hårddisken, så det blir "plug-and-play" typ.
Citera
2008-03-28, 21:26
Medlem
Dreass avatar
Fel fel fel fel fel, har själv en sån och tog bort mapparna första dagen jag fick disken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in