Citat:
Ursprungligen postat av
Skeppsvrak
Men en drop in tid på vc och få stående recept på smärtstillande/sömntabletter
Klart man får testa det som rekommenderas först.
Men skriva ut opiater, bens, z-loger på ett vc-besök som första alternativ.. Nej.
Absolut det är inte lätt att få recept på starkare mediciner som är beroendeframkallande.
Dålig sömn, smärtor säkert någon mera åkomma hos patienten. Lite varningssignaler tänker nog läkaren på då ☠️
Samt tidigare sjukhusvistelser/besök väger in.
Glad påsk 🐣
Kommenterar det som jag kan relatera till. Håller med om att starkare mediciner aldrig bör vara det första man skriver ut på VC, särskilt inte till unga personer som kommer dit för första gången men har man kollat värden, tagit blodprov och uteslutit sjukdomar och liknande, testat terapi, SSRI, KBT etc etc och sökt hjälp ett par gånger under åren tycker jag de kunde vara något mer förstående och mindre restriktiva när det kommer till just benso. Idag är det ju helt omöjligt/håller på att fasas ut helt verkar det som, om man då inte är 70+ typ.
Jag hade mycket hellre fått benso utskrivet under kontrollerade former där läkaren regelbundet följde upp och höll ett öga på mig när jag mådde som sämst, då efter många års kontakt med VC och efter att ha provat allt jag beskrev i tidigare stycket. Nu blev det inte så utan jag började handla svart istället och fick då genast tillgång till alla möjliga tyngre droger där som jag snabbt började bruka/missbruka vid sidan om benson.
Men för att förtydliga: Det är så klart inte svensk sjukvårds fel att jag sen valde att handla tyngre droger och självmedicinera med benso, det beroendet och mentala fängelset har jag byggt upp åt mig själv på egen hand och det var ett aktivt val från min sida. Är väl medveten om farorna med att ta benso under längre perioder och att man egentligen inte borde göra det alls.
Men tänker ändå att det kanske hade gått annorlunda om jag sista gången jag kontaktade vården hade mötts av lite empati och förståelse. Inte som att det var första gången jag bad om hjälp, och den här gången höll mitt liv på att haverera totalt av mitt dåliga mående.
Obs jag bad inte då och har aldrig bett vården om benso, bara någon form av hjälp, vad som helst så länge det fungerar. Tyvärr visste jag ju att benso faktiskt fungerade, alla fall kortsiktigt och på den vägen är det..