2025-04-19, 05:14
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du är bara en sadistisk skethög.

Att Sveriges politik när det gäller inte bara droger för rekreation utan också för helt "legitim" medicinsk användning är extrem hör till allmänbildningen.
Ja du verkar plågad. Men det är nog inte bara mina frågor om vad du har för källor för dina påståenden som är orsaken.
Citera
2025-04-19, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppsvrak
Nej, det ska dom inte. Jag håller med dig om att man har rätt till medicin som behövs.
Men ska 90% av 70 åringar käka opiater för krämpor? Och benso/z-loger för oro och sömn?
Ska vi här i Sverige ha en opioidkris likt usa fast varje pensionär sitter och noddar på gatan eller i vardagsrummet..
Sen ett läkarbyte som drar in recepten och en snabb nedtrappning på alla mediciner?

Jag håller med dig om att det är enormt svårt att få någon medicin som faktiskt hjälper. Men om vi räknar lite snabbt 2miljoner som är äldre än 65. 8 av 10 har krämpor, sömnproblem mm.
Ska man då förskriva starka läkemedel till alla?
Dom kör redan som en rattfull 7åring utan läkemedel i kroppen.
Sen tror jag att en hel del kommer hamna på gatan för försäljning.
Inte meningen att låta otrevlig men vill gärna höra hur du tänker

Ärligt talat är det enda vettiga att kräva regelbundna förarprov för dom som vill ha ett giltigt körkort. Oavsett ålder tycker jag man bör behöva göra en uppkörning var tredje år eller så för att styrka att man vet vad man håller på med och att man inte håller på att bli trafikfarlig pga ålder.

Sedan, även om 99% av gamlingarna nu har behov av smärt och sömntabletter så ska de väl förstås ha det? Inte så jävla konstigt att man inte mår helt 100 när man är gammal och kroppen börjar bli trasig.
Senast redigerad av NZT1337 2025-04-19 kl. 06:26.
Citera
2025-04-19, 09:46
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ja du verkar plågad. Men det är nog inte bara mina frågor om vad du har för källor för dina påståenden som är orsaken.

Du sitter och känner skadeglädje över att staten jävlas med människor bara för att visa sin makt och inte behöva medge att man hade fel. Sadism by proxy. Om du t.ex. hade varit bögknackare så hade du åtminstone begått dina vidriga dåd själv och faktiskt riskerat något, men du har inte ens det modet utan sitter och är belåten för att dessa pissråttor på socialstyrelsen jävlas med människor som behöver medicin för att ens orka överleva. Tvättäkta svensk ynkrygg.
Citera
2025-04-19, 09:55
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Nej, det ska dom inte. Jag håller med dig om att man har rätt till medicin som behövs.
Men ska 90% av 70 åringar käka opiater för krämpor? Och benso/z-loger för oro och sömn?
Ska vi här i Sverige ha en opioidkris likt usa fast varje pensionär sitter och noddar på gatan eller i vardagsrummet..
Sen ett läkarbyte som drar in recepten och en snabb nedtrappning på alla mediciner?

Jag håller med dig om att det är enormt svårt att få någon medicin som faktiskt hjälper. Men om vi räknar lite snabbt 2miljoner som är äldre än 65. 8 av 10 har krämpor, sömnproblem mm.
Ska man då förskriva starka läkemedel till alla?
Dom kör redan som en rattfull 7åring utan läkemedel i kroppen.
Sen tror jag att en hel del kommer hamna på gatan för försäljning.
Inte meningen att låta otrevlig men vill gärna höra hur du tänker

Det här att neka patienter medicin är ju bara något som är påhittat för att jävlas och kontrollera människor.

Om man skriver ut det som alla behöver så behöver ju ingen köpa på gatan.
Citera
2025-04-19, 12:05
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du sitter och känner skadeglädje över att staten jävlas med människor bara för att visa sin makt och inte behöva medge att man hade fel. Sadism by proxy. Om du t.ex. hade varit bögknackare så hade du åtminstone begått dina vidriga dåd själv och faktiskt riskerat något, men du har inte ens det modet utan sitter och är belåten för att dessa pissråttor på socialstyrelsen jävlas med människor som behöver medicin för att ens orka överleva. Tvättäkta svensk ynkrygg.
Jag knackar mina bögar själv, tack så mycket. Men värre än bögar är folk som inte kan belägga sin påståenden med fakta.
Citera
2025-04-20, 16:32
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Men en drop in tid på vc och få stående recept på smärtstillande/sömntabletter
Klart man får testa det som rekommenderas först.
Men skriva ut opiater, bens, z-loger på ett vc-besök som första alternativ.. Nej.

Absolut det är inte lätt att få recept på starkare mediciner som är beroendeframkallande.
Dålig sömn, smärtor säkert någon mera åkomma hos patienten. Lite varningssignaler tänker nog läkaren på då ☠️
Samt tidigare sjukhusvistelser/besök väger in.

Glad påsk 🐣

Kommenterar det som jag kan relatera till. Håller med om att starkare mediciner aldrig bör vara det första man skriver ut på VC, särskilt inte till unga personer som kommer dit för första gången men har man kollat värden, tagit blodprov och uteslutit sjukdomar och liknande, testat terapi, SSRI, KBT etc etc och sökt hjälp ett par gånger under åren tycker jag de kunde vara något mer förstående och mindre restriktiva när det kommer till just benso. Idag är det ju helt omöjligt/håller på att fasas ut helt verkar det som, om man då inte är 70+ typ.

Jag hade mycket hellre fått benso utskrivet under kontrollerade former där läkaren regelbundet följde upp och höll ett öga på mig när jag mådde som sämst, då efter många års kontakt med VC och efter att ha provat allt jag beskrev i tidigare stycket. Nu blev det inte så utan jag började handla svart istället och fick då genast tillgång till alla möjliga tyngre droger där som jag snabbt började bruka/missbruka vid sidan om benson.

Men för att förtydliga: Det är så klart inte svensk sjukvårds fel att jag sen valde att handla tyngre droger och självmedicinera med benso, det beroendet och mentala fängelset har jag byggt upp åt mig själv på egen hand och det var ett aktivt val från min sida. Är väl medveten om farorna med att ta benso under längre perioder och att man egentligen inte borde göra det alls.

Men tänker ändå att det kanske hade gått annorlunda om jag sista gången jag kontaktade vården hade mötts av lite empati och förståelse. Inte som att det var första gången jag bad om hjälp, och den här gången höll mitt liv på att haverera totalt av mitt dåliga mående.

Obs jag bad inte då och har aldrig bett vården om benso, bara någon form av hjälp, vad som helst så länge det fungerar. Tyvärr visste jag ju att benso faktiskt fungerade, alla fall kortsiktigt och på den vägen är det..
Citera
2025-04-21, 14:17
Medlem
Det här blir iofs tvärtom ts fråga, men ville berätta min och kollegors erfarenheter av benso inom vården.
Har jobbat över 20 år med äldre och ffa inom LSS och sett läkare klippa extremt gamla recept på stark benso rakt av så gamlingarna dör indirekt av ATn.
Ett exempel var en kvinna som bla hade 4 mg ikto som ströps till 2mg i en vecka, sen ingenting alls och tanten blev såklart helt galen av panik och dog nån månad senare efter komplikationer av bruten lårbenshals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in