• 1
  • 2
2009-09-12, 15:56
Medlem
PocketRockets avatar
Försökte söka, men hittade inget som passade riktigt. Ber om ursäkt om det redan finns en tråd i ämnet.

Jag har ett välfyllt sparkonto. Jag kommer behöva plocka ut 70.000 kr kontant.

Vad jag ska använda pengarna till är egentligen inte intressant, men vi kan säga att jag ska köpa en tjänst utan att vara så noga med att få kvitto.

Nu för tiden har ju bankerna blivit nippriga när folk sätter in kontanter på bankkonto, ibland även för skitsummor på ett par hundralappar. Detta för att dom har nya direktiv att stävja penningtvätt.

Är bankerna lika nyfikna när man plockar ut en större summa kontant? Pengarna på mitt sparkonto är vita som snö och alla transaktioner går att spåra till mina högst lagliga inkomster genom åren.

Jag borde väl rimligen kunna plocka ut hur mycket pengar jag vill? Det är väl den som sedan tar emot mina pengar som kan få lite svårt att förklara vart hans nya hög med pengar kommer från?
Citera
2009-09-12, 15:58
Medlem
Typoopies avatar
Vill de ha en orsak till att du plockar ut pengarna kan du säga att du förlorat respekten för banker och tänker ha pengarna i ett eget valv istället.

Lycka till med han du ska döda
Citera
2009-09-12, 16:03
Medlem
PocketRockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typoopie
Lycka till med han du ska döda
Ha ha! Riktigt kul!
Har faktiskt inte lekt med tanken att jag faktiskt har råd att få obekväma personer röjda ur vägen.
Citera
2009-09-12, 16:06
Medlem
Persepones avatar
Det enda problemet med att plocka ut så mycket i kontanter är att du måste beställa det någon dag innan.
Citera
2009-09-12, 16:07
Medlem
raoul.dukes avatar
borde väl inte vara några som helst problem att plocka ut sina egna sparpengar utan att behöva förklara sig, dom är ju dina?

skulle någon fråga måste det ju finnas hundra saker du kan säga att du ska ha pengarna till. Utlandsresa borde väl funka?
Citera
2009-09-12, 16:10
Medlem
Typoopies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
Ha ha! Riktigt kul!
Har faktiskt inte lekt med tanken att jag faktiskt har råd att få obekväma personer röjda ur vägen.

Om du får för dig att göra det så beställ från ett grannland, eller bäst av allt från Ryssland. Dom jävlarna är störda i huvet.
Citera
2009-09-12, 17:25
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
Det är inga problem alls. Det de brukar vilja är att man ringer någon dag i förväg och gör en beställning på att man ska plocka ut en större summa pengar. Brukar finnas ett maxbelopp på hur mycket man kan plocka ut oannonserat.
Citera
2009-09-12, 17:29
Medlem
Vet inte var dom drar gränsen men att ta ut 250 krävde att dom hade en väktare på plats.(Antagligen från värdetransportfirman som kom med pengarna)
Citera
2009-09-12, 21:56
Medlem
Mulas avatar
Tog ut 150k sek i Euro när jag skulle köpa en bil i Tyskland. Inga problem alls, dock fick man ju förbeställa. Fick tom gå in i ett särskilt "pengaräknarrum" där jag räknade pengarna tillsammans med 2 personer från banken som skrev på uttagsavin.
Citera
2009-09-12, 22:25
Medlem
PocketRockets avatar
Kanon, tack för alla svar!
Jag misstänkte att det inte skulle vara några problem, men man vet ju aldrig med alla konstiga regler idag.
Citera
2009-09-13, 02:14
Medlem
_Strebers avatar
Har läst här på FB om folk som fått frågan vad de ska göra med stora kontantuttag, men det är väl bara att säga som det är, du ska köpa dödsknark, horor och en liten kärnvapenladdning, men bara liten.

Bra är att spara uttagskvittot om du skulle få för dig att sätta in dem igen, så du kan visa var de kommer ifrån.
Citera
2009-09-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Streber
Har läst här på FB om folk som fått frågan vad de ska göra med stora kontantuttag, men det är väl bara att säga som det är, du ska köpa dödsknark, horor och en liten kärnvapenladdning, men bara liten.

Utgår från att de ljuger för jag har aldrig hört talas om som blivit tillfrågad av bankpersonal vad de ska använda uttagna pengar till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in