• 1
  • 2
2009-09-13, 13:51
Medlem
Har heller aldrig varit med om att de frågat om vad jag ska med penagrna till har tagit ut större summor än så då de varit bilköp på G inga problem alls.
Citera
2009-09-13, 14:20
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Har heller aldrig varit med om att de frågat om vad jag ska med penagrna till har tagit ut större summor än så då de varit bilköp på G inga problem alls.

Nehej, då har du inte varit med om mycket. Dom frågar ALLTID.

OnT: Säg till dem att du ska spela poker. När de svarar "går det inte bra med en bankväxel" så säger du
"- Lille vännen, jag kan väl inte spela poker med en bankväxel heller?"
Citera
2009-09-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nehej, då har du inte varit med om mycket. Dom frågar ALLTID.

OnT: Säg till dem att du ska spela poker. När de svarar "går det inte bra med en bankväxel" så säger du
"- Lille vännen, jag kan väl inte spela poker med en bankväxel heller?"

Eller så kanske jag inte ser ut som en knarkare och har en bra kontakt med min bank??
Citera
2009-09-13, 21:02
Medlem
ugnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
Försökte söka, men hittade inget som passade riktigt. Ber om ursäkt om det redan finns en tråd i ämnet.

Jag har ett välfyllt sparkonto. Jag kommer behöva plocka ut 70.000 kr kontant.

Vad jag ska använda pengarna till är egentligen inte intressant, men vi kan säga att jag ska köpa en tjänst utan att vara så noga med att få kvitto.

Nu för tiden har ju bankerna blivit nippriga när folk sätter in kontanter på bankkonto, ibland även för skitsummor på ett par hundralappar. Detta för att dom har nya direktiv att stävja penningtvätt.

Är bankerna lika nyfikna när man plockar ut en större summa kontant? Pengarna på mitt sparkonto är vita som snö och alla transaktioner går att spåra till mina högst lagliga inkomster genom åren.

Jag borde väl rimligen kunna plocka ut hur mycket pengar jag vill? Det är väl den som sedan tar emot mina pengar som kan få lite svårt att förklara vart hans nya hög med pengar kommer från?

Kolla upp hur mycket du kan ta ut på en gång. Man brukar ha en gräns på sitt kort för hur mycket man man ta ut på en dag. Jag råkade ut för det när jag skulle handla en grej för lite drygt 70 000 med kort och min gräns tydligen var på 70 000. Så jag antar att detsamma gäller om man tar ut det i kontanter. Man kan ringa och be dem höja gränsen.
Citera
2009-09-13, 21:48
Medlem
PocketRockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugnen
Kolla upp hur mycket du kan ta ut på en gång. Man brukar ha en gräns på sitt kort för hur mycket man man ta ut på en dag. Jag råkade ut för det när jag skulle handla en grej för lite drygt 70 000 med kort och min gräns tydligen var på 70 000. Så jag antar att detsamma gäller om man tar ut det i kontanter. Man kan ringa och be dem höja gränsen.
Inga problem, jag köpte bil för 92.000 kr på Visa-kortet som är knutet till samma konto, så det är inga problem.
Citera
2009-09-14, 00:17
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Utgår från att de ljuger för jag har aldrig hört talas om som blivit tillfrågad av bankpersonal vad de ska använda uttagna pengar till.

Du kanske inte har hört allt här i världen då, för även om jag själv inte fått frågan ännu så skulle det i det här fascistlandet inte förvåna mig om nån högsvansad bankkärring vill veta vad jag ska med så mycket pengar till.
Citera
2009-09-14, 22:01
Medlem
Tjippmunks avatar
frågar dom så ska du köpa en bil. svårare är det inte, men du måste beställa pengarna i förväg, (över 15000 tror jag att det brukar va)
Citera
2009-09-14, 22:11
Medlem
Draedons avatar
Att ta UT pengar är lugnt, det är värre om du kommer med 70 000 i kontanter och vill sätta IN pengarna. Då kommer du få förklara dig. De flesta banker är väl skyldiga att fråga vart pengarna kommer ifrån när det gäller belopp över 10 000 om jag inte minns fel. Var själv med om det när jag hade sålt en bil och knallade in på banken med en stor hög femhundringar.
Citera
2009-09-14, 23:51
Medlem
Som många redan sagt har banken inget att göra med vad du ska göra med pengarna men du måste ringa och beställa i förväg så de har nog med kontanter. Beställer man ett riktigt stort belopp kan man räkna med att banken vidtar en del försiktighetsrutiner. Händer att det beställs stora uttag på bankkontor som ligger rätt långt från närmaste polisstation. Inte alltid de pengarna hämtas ut särskillt inte om polisen visar sig där
Citera
2009-09-15, 00:26
Medlem
techno_the_kings avatar
Försökte själv i December 2008 att plocka ut 50k i kontanter som satt på mitt konto till diverse affärer
men Swedbank var verkligen inte sugen på att betala ut dessa i kontanter
skyllde bla på att dom inte hade så pass mycket i kontanter inne
(Swedbank i Skövde)
jag försökte även att boka ett möte & dom skulle höra av sig men det gjorde dom aldrig & när jag ringde dom igen så föreslog dom en postväxel
då dom ansåg att detta var det säkraste sättet & varför dom inte hade hört av sig visste hon inte
& tyvärr så blev affären aldrig av pga detta
en av grundstenarna till att merparten av min ekonomi blev helt fuckad
idag så är det fogden som har hand om alla dom 50k som man hade lånat utav Remembercard & Forex Bank till affären.
Citera
2009-09-15, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Försökte själv i December 2008 att plocka ut 50k i kontanter som satt på mitt konto till diverse affärer
men Swedbank var verkligen inte sugen på att betala ut dessa i kontanter
skyllde bla på att dom inte hade så pass mycket i kontanter inne
(Swedbank i Skövde)
jag försökte även att boka ett möte & dom skulle höra av sig men det gjorde dom aldrig & när jag ringde dom igen så föreslog dom en postväxel
då dom ansåg att detta var det säkraste sättet & varför dom inte hade hört av sig visste hon inte
& tyvärr så blev affären aldrig av pga detta
en av grundstenarna till att merparten av min ekonomi blev helt fuckad
idag så är det fogden som har hand om alla dom 50k som man hade lånat utav Remembercard & Forex Bank till affären.

Vad är det för ljusskygga typer du gör affärer med som bara tar kontanter?
Citera
2009-09-15, 10:31
Medlem
PocketRockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vad är det för ljusskygga typer du gör affärer med som bara tar kontanter?
Nu behöver det inte vara särskilt ljusskyggt för att man ska behöva göra affärer med kontanter.

Oavsett vilket är det lite skrämmande om banken nekar en att plocka ut sin ärligt förvärvade tillgångar i kontanter. Ska bli intressant att se vad banken svara mig. Det är ett tag kvar tills jag ska göra uttaget, men ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in