Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-13, 21:44
Medlem
Loveboatss avatar
Jag undrar hur detta går till i praktiken

http://www.dagensjuridik.se/sv/Arkiv...yta-mot-lagen/

För en vecka sedan försattes fyra bolag i resebranschen i konkurs. Morgan Hallén, delägare på Vinge i Göteborg, utsågs till konkursförvaltare i två av dem. Snabbt insåg han att ärendena skilde sig från mängden:
- För att skydda tillgångarna tog jag omgående kontakt med företagen.
När Morgan Hallén då informerade företagsledningarna om att bolagen försatts i konkurs möttes han av en ”udda reaktion”.
- I vanliga fall brukar de vara lättade. Säga ”äntligen är det över” eller liknande. Men nu blev ledningen förvånad. De hade inte alls några planer på konkurs. Det väckte misstankar om att någonting inte stod rätt till.
Citera
2009-09-13, 21:47
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveboats
Jag undrar hur detta går till i praktiken

Förfalskad konkursansökan i bolagets namn, som det står i artikeln.
Citera
2009-09-13, 21:57
Medlem
xiqs avatar
Vilken buse. Hur går de vidare med det här tros?
Citera
2009-09-13, 22:19
Medlem
Loveboatss avatar
Jo jag har läst artikeln men hur går det till i praktiken, kan man bara knalla ner till tingsrätten varje morgon och försätta tio bolag i konkurs.

Det måste väl till lite mer i ren dokumentation
Citera
2009-09-13, 22:22
Medlem
Persepones avatar
När jag har begärt (mina gamla) bolag i konkurs så har jag behövt legitimera mig och visa kopia på bolaget registreringsbevis för att visa att jag har rätt att göra det.
Citera
2009-09-13, 22:29
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Det måste väl till lite mer i ren dokumentation

Nej, det gör det inte.

Lagen är utformad så att det ska vara lätt för en gäldenär att försätta sig själv i konkurs. Allt som behövs är en egenhändigt undertecknad ansökningshandling som bär uppgiften att sökande är insolvent.

Förfalskar man namnteckningen så är det i de flesta ingen koll som görs före konskursförsättandet.

Skulle man som utomstående under sitt rätta namn försöka försätta någon annan i konkurs så skulle däremot det kräva mer i dokumentationsväg för att gå vägen.
Citera
2009-09-13, 22:29
Medlem
Loveboatss avatar
Ok, det behövdes tydligen inte i det nämnda fallet då det verkar som att dom kommit in med posten
Citera
2009-09-14, 07:35
Medlem
rogerks avatar
Inte första gången detta händer.
Var ju en enmans lastbilsåkare för några år sedan som inte ens fick reda på att han var i kk tills han skulle tanka sin lastbil o fick reda på att hans tankomat-kort var spärrat.
Citera
2009-09-14, 10:02
Medlem
Loveboatss avatar
Är detta samma regler vid personlig konkurs, är det bara att knall in och begära sig själv eller annan i konkurs
Citera
2009-09-14, 10:24
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Är detta samma regler vid personlig konkurs, är det bara att knall in och begära sig själv eller annan i konkurs

Japp...sen är det ju så att när det gäller egen ansökan om konkurs
så skall den behandlas omedelbart vilket innebär att det oftast blir ett
konkursbeslut samma dag som ansökan lämnas in.

Sen kan ju tingsrätten avvakta om det finns skäl. Nu för tiden
har en del tingsrätter börjat med vissa mindre kontroller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in