Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Jag hittade faktiskt den gamla LP-skivan som numera r ganska snderspelad.
Har aldrig sett omslaget till den EP-skivan med Tony. Dremot sg jag andra foton p honom strax innan han avled. Han var alldeles insjunken i sina kinder samt att han i stort sett bara var ett skelett. Minns att han p den hgra handens ovansida hade ett kors intatuerat.
Dessa fyra ltar frn din EP finns ju ocks med p CD-skivan.
Intressant det du berttar om omslaget till deras debutskiva, EP-skivan, fick anvnda sig av en fgelbur p.g.a. av gruppens medlemmar hade fr allvarliga miner p fotot. Antagligen togs ven detta foto p samma stlle som omslaget till LP-skivan - p Lngholmens fngelsegrd. Denna EP utkom 1964.
Jag undrar om inte Tony Granqvist redan d han sjng in ltarna till LP:n frstod att loppet var krt. Dr sjng han bl.a. ltarna: Han har ppnat prleporten, Precious Lord, Take My Hand, Give Me that Old Time Religion, Ovan dr, Barnatro samt Only If You Praise The Lord.
Har fr mig att det fanns ytterligare en idag totalt oknd EP med Tony. Har fr mig att en av ltarna hette Frn Frisco till Cap. Den fanns i en juke-box dr jag d bodde runt ren 1967-68.
Vet du om "Masen" lever fortfarande? Det var inte s mnga r sedan jag lste en intervju med honom. "Korpen" r ju numera avliden.
http://goterminnen.blogspot.se/2008/...vet-efter.html
http://goterminnen.blogspot.se/2008/...d-singers.html
masen lever! korpen dog -98 tony dog 1964-65 cancer i lymfan den frb... fngelselkaren trodde han simulerade efter muck och riktigt sjukhus s var det frsent att operera
bilden p tonys EP r troligen nog ocks frn lngholmen
frn frisco till cap r troligast "nya" jailbird singers utan tony deras comeback omkr just 67-68
d med masen och korpen och en kille frn "bl grodorna"
tror min samlarkompis har den skivan du nmner (ska kolla med honom)
har dremot 2 andra med "nya jailbird s" bla en med "lvor finns dom"
hr r den du nmner:
dollar DS32 JAILBIRD SINGERS
Allt vad jag blir (Lars E. Carlsson - Magnus Lind)
Frn Frisco till Cap (Ernst Rolf)
hr r frresten en
artikel om jailbird singers med en bild p EPn med fglarna bla
en utmrkt blogg "gotiska klubben" jailbird singers
stal ett citat om EPn drifrn
"Efter inspelningen, nr Tony, Korpen och Masen hade fotograferas p fnggrden fr press och skivomslag, befarade skivbolaget att de sett fr aggresiva ut fr schalerpubliken, s man valde istllet tre sm burfglar som omslag fr EPn som gavs ut innan LPn. "
har ven ett reportage i en gammal rvd SE tidning "gruppen som ndde toppen frn fngelset"
tonys soloskiva finns p cd n "guldkorn" bla
det dr med att vinyl r trevligare n cd var lite eget tycke med lite ironi inblandat
r vinyl skivsamlare sedan tonren , d 60 talsvinyl kunde kpas billigt begagnat p loppis
trffar inte Benny olofsson s ofta lngre men han har mycket kul att bertta om masen bla
kpte solo EPn i nutid beg men EPn och LPn r frn mina frldrar liksom en hel drs annan trevlig vinyl mycket svenskt
lskar den hr sortens svenska musik
idag grs inget bra lngre knappt inte i alla fall...
Med vnlig hlsning lars