2012-02-08, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
"rhngen".

Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Jailbird Singers musik ngra av dem.

Jungman Jansson :http://www.youtube.com/watch?v=jYxA2...eature=related

Dr Bjrkarna Susar :http://www.youtube.com/watch?v=gsymK...eature=related

Barnatro : http://www.youtube.com/watch?v=L5hNJ3MihGs

Tack fr dessa gamla vlbekanta "rhngen" Yatsy. gde bde EP-skivan och LP-skivan en gng i tiden.
Citera
2013-09-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack fr dessa gamla vlbekanta "rhngen" Yatsy. gde bde EP-skivan och LP-skivan en gng i tiden.

trist att du inte har dem lngre vinyl r mycket trevligare n cd
ger bda samt en unik solo EP med tony grankvist som knappt han komma ut innan han avled
det gr nstan ont att se omslagsfotot han ser verkligen inte kry ut
"din tur" "vgen till regnbgen" "vda henne vl" (take good care of her) "var fanns du d"
heter ltarna , man hr nstan att han vet att det inte r lngt kvar
en kuriosa detalj r ju EPn med "dr bjrkarna" fick man ta en fgelbur till omslagsbild fr att deras miner p fotona blev fr allvarliga och inte bra , men nr framgngen och drmed LPn blev de bttre p kort
en ldre kompis ursprungligen ocks dalmas har frresten varit chauffr t masen vid tiden fr skivan dvs omkr 1964 "masen med basen" sger han alltid d vi pratat om det kompisens mamma jobbade i den rnade domusbutikens cafe (de lr ha anvnt margarinpaket fr att dmpa smllen ) han berttade ven en historia att en sur flickvn drog en gitarr i skallen p masen nr Benny O (kompisen) sg det detta r dock vad han berttat fr mig i nutid
Citera
2013-09-22, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brje "Tony" Granqvist, 1938-1965.

Citat:
Ursprungligen postat av lobbe70
trist att du inte har dem lngre vinyl r mycket trevligare n cd
ger bda samt en unik solo EP med tony grankvist som knappt han komma ut innan han avled
det gr nstan ont att se omslagsfotot han ser verkligen inte kry ut
"din tur" "vgen till regnbgen" "vda henne vl" (take good care of her) "var fanns du d"
heter ltarna , man hr nstan att han vet att det inte r lngt kvar
en kuriosa detalj r ju EPn med "dr bjrkarna" fick man ta en fgelbur till omslagsbild fr att deras miner p fotona blev fr allvarliga och inte bra , men nr framgngen och drmed LPn blev de bttre p kort
en ldre kompis ursprungligen ocks dalmas har frresten varit chauffr t masen vid tiden fr skivan dvs omkr 1964 "masen med basen" sger han alltid d vi pratat om det kompisens mamma jobbade i den rnade domusbutikens cafe (de lr ha anvnt margarinpaket fr att dmpa smllen ) han berttade ven en historia att en sur flickvn drog en gitarr i skallen p masen nr Benny O (kompisen) sg det detta r dock vad han berttat fr mig i nutid

Jag hittade faktiskt den gamla LP-skivan som numera r ganska snderspelad.

Har aldrig sett omslaget till den EP-skivan med Tony. Dremot sg jag andra foton p honom strax innan han avled. Han var alldeles insjunken i sina kinder samt att han i stort sett bara var ett skelett. Minns att han p den hgra handens ovansida hade ett kors intatuerat.

Dessa fyra ltar frn din EP finns ju ocks med p CD-skivan.

Intressant det du berttar om omslaget till deras debutskiva, EP-skivan, fick anvnda sig av en fgelbur p.g.a. av gruppens medlemmar hade fr allvarliga miner p fotot. Antagligen togs ven detta foto p samma stlle som omslaget till LP-skivan - p Lngholmens fngelsegrd. Denna EP utkom 1964.

Jag undrar om inte Tony Granqvist redan d han sjng in ltarna till LP:n frstod att loppet var krt. Dr sjng han bl.a. ltarna: Han har ppnat prleporten, Precious Lord, Take My Hand, Give Me that Old Time Religion, Ovan dr, Barnatro samt Only If You Praise The Lord.

Har fr mig att det fanns ytterligare en idag totalt oknd EP med Tony. Har fr mig att en av ltarna hette Frn Frisco till Cap. Den fanns i en juke-box dr jag d bodde runt ren 1967-68.

Vet du om "Masen" lever fortfarande? Det var inte s mnga r sedan jag lste en intervju med honom. "Korpen" r ju numera avliden.

http://goterminnen.blogspot.se/2008/...vet-efter.html

http://goterminnen.blogspot.se/2008/...d-singers.html
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-09-22 kl. 23:08.
Citera
2013-09-23, 22:35
Medlem
Citat:
Jag hittade faktiskt den gamla LP-skivan som numera r ganska snderspelad.

Har aldrig sett omslaget till den EP-skivan med Tony. Dremot sg jag andra foton p honom strax innan han avled. Han var alldeles insjunken i sina kinder samt att han i stort sett bara var ett skelett. Minns att han p den hgra handens ovansida hade ett kors intatuerat.

Dessa fyra ltar frn din EP finns ju ocks med p CD-skivan.

Intressant det du berttar om omslaget till deras debutskiva, EP-skivan, fick anvnda sig av en fgelbur p.g.a. av gruppens medlemmar hade fr allvarliga miner p fotot. Antagligen togs ven detta foto p samma stlle som omslaget till LP-skivan - p Lngholmens fngelsegrd. Denna EP utkom 1964.

Jag undrar om inte Tony Granqvist redan d han sjng in ltarna till LP:n frstod att loppet var krt. Dr sjng han bl.a. ltarna: Han har ppnat prleporten, Precious Lord, Take My Hand, Give Me that Old Time Religion, Ovan dr, Barnatro samt Only If You Praise The Lord.

Har fr mig att det fanns ytterligare en idag totalt oknd EP med Tony. Har fr mig att en av ltarna hette Frn Frisco till Cap. Den fanns i en juke-box dr jag d bodde runt ren 1967-68.

Vet du om "Masen" lever fortfarande? Det var inte s mnga r sedan jag lste en intervju med honom. "Korpen" r ju numera avliden.

http://goterminnen.blogspot.se/2008/...vet-efter.html

http://goterminnen.blogspot.se/2008/...d-singers.html

masen lever! korpen dog -98 tony dog 1964-65 cancer i lymfan den frb... fngelselkaren trodde han simulerade efter muck och riktigt sjukhus s var det frsent att operera
bilden p tonys EP r troligen nog ocks frn lngholmen

frn frisco till cap r troligast "nya" jailbird singers utan tony deras comeback omkr just 67-68
d med masen och korpen och en kille frn "bl grodorna"
tror min samlarkompis har den skivan du nmner (ska kolla med honom)
har dremot 2 andra med "nya jailbird s" bla en med "lvor finns dom"

hr r den du nmner:

dollar DS32 JAILBIRD SINGERS
Allt vad jag blir (Lars E. Carlsson - Magnus Lind)
Frn Frisco till Cap (Ernst Rolf)

hr r frresten en
artikel om jailbird singers med en bild p EPn med fglarna bla
en utmrkt blogg "gotiska klubben" jailbird singers

stal ett citat om EPn drifrn

"Efter inspelningen, nr Tony, Korpen och Masen hade fotograferas p fnggrden fr press och skivomslag, befarade skivbolaget att de sett fr aggresiva ut fr schalerpubliken, s man valde istllet tre sm burfglar som omslag fr EPn som gavs ut innan LPn. "

har ven ett reportage i en gammal rvd SE tidning "gruppen som ndde toppen frn fngelset"

tonys soloskiva finns p cd n "guldkorn" bla
det dr med att vinyl r trevligare n cd var lite eget tycke med lite ironi inblandat
r vinyl skivsamlare sedan tonren , d 60 talsvinyl kunde kpas billigt begagnat p loppis
trffar inte Benny olofsson s ofta lngre men han har mycket kul att bertta om masen bla

kpte solo EPn i nutid beg men EPn och LPn r frn mina frldrar liksom en hel drs annan trevlig vinyl mycket svenskt

lskar den hr sortens svenska musik
idag grs inget bra lngre knappt inte i alla fall...
Med vnlig hlsning lars
Citera
2014-12-13, 10:42
Medlem
eliizars avatar
Bump

Om ngon vill hra lite halvsanna historier om Jailbird Singers s sk p "Stockholmsresan" p spotify.
Citera
2014-12-13, 12:08
Medlem
Mikojans avatar
En Midsommarafton utan att "Dr bjrkarna susa" med Jailbird Singers spelas r ingen Midsommarafton.
Citera
2015-03-13, 19:17
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Den hr lten med Jailbird Singers hr liksom midsommaren till.

I kvll kl 20.00 snder SVT 2 en dokumentr om Jailbird Singers.
Citera
2015-03-13, 21:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jailbird Singers 1964-65.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666

Stort tack fr att du upplyste om detta program.

Har nu sett programmet med en mycket stor behllning och det var som att flyttas tillbaka i tiden till 1964-65! Endast tio mnader existerade gruppen och med endast fem framtrdanden och nd lever gruppen kvar efter 50 r.

Roligt att morbrodern fick kontakt med Agneta - Gunilla och Tonys dotter. Intressant att f hra henne sjlv bertta litet.

Likas roligt att se att Tore "Masen" Eliasson fortfarande verkar vara i god form.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-03-13 kl. 21:35.
Citera
2015-03-14, 03:21
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
HerreGUD vilken nostalgi! Jag r fdd -60, och hade d i huvudsak tre intressen - idrott, bcker och lyssna p radio. Jag kommer ihg nr jag berttade fr mamma och pappa hur mycket gillade "Jailbird Swingers" (jag hade hrt fel ), och de blev lite stela (dvs mamma & pappa..). De var ju inte direkt ngra hel-ylle "prktiga grabbar" - ssom Sven-Ingvars, Beatles, Hep Stars osv...

Fick en liten tr i gat dr, tack s hemskt mycket fr tipset!
Citera
2015-03-14, 12:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lnk till programmet.

Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
HerreGUD vilken nostalgi! Jag r fdd -60, och hade d i huvudsak tre intressen - idrott, bcker och lyssna p radio. Jag kommer ihg nr jag berttade fr mamma och pappa hur mycket gillade "Jailbird Swingers" (jag hade hrt fel ), och de blev lite stela (dvs mamma & pappa..). De var ju inte direkt ngra hel-ylle "prktiga grabbar" - ssom Sven-Ingvars, Beatles, Hep Stars osv...

Fick en liten tr i gat dr, tack s hemskt mycket fr tipset!

Ja, verkligen.

Lnken till programmet som ligger kvar i 29 dagar till:

http://www.svt.se/k-special/se-progr...gers-avsnitt-1
Citera
2015-03-15, 09:03
Medlem
S bra program och konstigt nog, minns man vartenda ord i ltarna.
Nu fick man frklaringen till deras korta karrir ocks.

Kan man hoppas p en terutgivning av deras musik nu tro?
Citera
2015-03-15, 12:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jailbird Singers p CD.

[quote=pejori|52652928]S bra program och konstigt nog, minns man vartenda ord i ltarna.
Nu fick man frklaringen till deras korta karrir ocks.

Kan man hoppas p en terutgivning av deras musik nu tro?[/QUOTE]

Jag vet att de ltar Jailbird Singers samt de ltar Tony Granqvist sjlv sjng in finns alla utgivna p CD. Har sjlv denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in