• 1
  • 2
2009-09-17, 22:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hittade ingen trd om denna snggrupps jag startar en.

Ngon som kommer ihg denna grupp eller har lst om dem?

Nu skriver jag ned vad jag kommer ihg och ni fr rtta mig om det r ngot fel ngonstans.

Gruppen Jailbird Singers bildades p Lngholmen i Stockholm 1964. De tre (3) medlemmarna var Tony Granquist 25 r, Carl ke "Korpen" Johnsson 22 r samt Tore "Masen" Eliasson 27 r.

Den drivande i denna trio var Tony Granquist som mste ha varit ett musikgeni. 1964 fick gruppen frst spela in en EP-skiva p skivbolaget Metronome och sedan en LP. EP-skivan innehll bl.a. sngerna Dr brkarna susa samt Jungman Jansson Bda dessa ltar blev mycket populra och hamnade p Svensktoppen.

Alla avtjnade allts fngelsstraff p kvanst Lngholmen. Fotot p det frmre omslaget p deras LP togs ocks p just Lngholmen. Om jag minns rtt s satt alla tre fr tjuvnadsbrott. "Korpen" som var yngst var kanske nd den mest erfarne. Ev. var han brdig frn Norrkping och brjade sin "karrir" i slutet av 1950-talet. Bl.a. kassaskpskupper. Vid en sdan kupp, som kan ha varit Avesta, s rnades Konsum p en massa vxel p en 6-7000 kr. P morgonen dagen drp hade "Korpen" frckheten att g till banken i staden och vxla in all denna vxel. Nr bankpersonalen frgade honom varifrn han hade ftt all denna vxel ifrn svarade "Korpen": "Det r Konsum som har ftt slppa till rabatten".

Sommaren 1964 och 1965 turnerade gruppen i folkparkerna. Tyvrr s var Tony Granquist (han hade ett annat frnamn men kallades Tony) obotligt sjuk i magcancer.

Under sin sista tid p Lngholmen hade han mycket svra magplgor. Nr han sedan hade avtjnat sitt straff uppskte han lkare. Tyvrr var det d frsent!

I slutet av sin korta levnad gifte sig han. Jag minns det foto som visades i massmedia frn vigseln. Han var d s svag att han fick tillstnd att sitta p en stol. Strax drefter s fick paret en dotter. Antingen avled Granquist i brjan av 1965 eller 1966. Det var stora rubriker i tidningarna: "Granquist dd. Tragedien fullbordad". Tony Granquist var fdd i Stockholm 1939 och var bortadopterad som nyfdd.

Nr Granquist inte lngre fanns s tillkom en annan medlem. Denne nye medlem hade inte samma frtroende hos de bda andra medlemmarna. De brjade drfr att terigen sprnga kassaskp (tminstone "Korpen") efter upptrdandena i folkparkerna. De lg vid denna tid ocks p Svensktoppen troligtvis med lten Dr bjrkarna susa. Drmed var Jailbird Singers saga slut.

Numera har ven "Korpen" avlidit. Troligtvis under frsta delen av 2000-talet. "Masen" dremot lever nnu och bor i Dalarna.

Pengarna som flt in frn STIM gick oavkortat till Granquist dotter. Detta var mycket bra gjort av bde "Korpen" och "Masen".

Personligen har jag faktiskt bde trffat "Korpen" och "Masen" fr lnge sedan. "Korpen" var trevlig att prata med. "Masen" var full vid detta tillflle men verkade ocks han trevlig.

Ngon som har mera information ang. denna annorlunda grupp.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-17 kl. 22:33.
Citera
2009-09-17, 22:46
Medlem
Jailbird Singer

http://www.dalademokraten.se/Article...583_TT.dbp.asp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jailbird_Singers
Citera
2009-09-17, 22:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jailbird Singers.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
http://www.dalademokraten.se/Article...583_TT.dbp.asp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jailbird_Singers

Tack fr lnkarna Ascheberg.
Citera
2010-01-14, 18:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel tisdagen den 13 april 1965.

"Korpen" var inte ledare!"

"Efter alla chanser mnga tidningar haft att sammankoppla orden "pop" och "brott" i samband med ke "Korpen" Johnsons bravader, har Jailbird Singers skivbolag velat framfra en del synpunkter mot vad som framskymtat i en del tidningar.

Frrhllandet r detta: Tony Granqvist, sngaren som avled drygt ett halvr efter frigivningen frn Lngholmen, stod som ledare fr snggruppen "Jailbird Singers". Tv andra var med, bland annat den nu anhllne ke Johnson. Misstaget har varit, att Eriksson* i ngra sammanhang i samband med anhllandet psttts vara gruppens ledare, vilkets allts inte har varit fallet. Tony Granqvist stod som ledare och arrangr."

* GP har felaktigt skrivit namnet Eriksson. Skall vara Johnson.

Tony Granqvist hette egentligen Brje Granqvist.
Citera
2010-01-14, 22:27
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hittade ingen trd om denna snggrupps jag startar en.

Ngon som kommer ihg denna grupp eller har lst om dem?

Gruppen Jailbird Singers bildades p Lngholmen i Stockholm 1964. De tre (3) medlemmarna var Tony Granquist 25 r, Carl ke "Korpen" Johnsson 22 r samt Tore "Masen" Eliasson 27 r.

Enligt Sveriges Ddbok:

Ove Brje Granqvist: fdd 24/12 1938, gift 6/1 1965, dd 7/2 1965.

Carl ke Jonsson: fdd 19/10 1941, dd 1998 (oknt datum). Jag r inte helt sker p om den senare r rtt person, men det finns ingen annan som stmmer tidsmssigt.

Om man vill kan man lyssna p Jailbird Singers ltar p Youtube.

www.youtube.com (skriv Jailbird Singers i skfltet)

Jag r ngra r fr ung fr att ha ngra klara minnen av dem, men jag tycker de lter jttebra. Synd att deras "karrir" blev s kort.
Citera
2010-01-14, 22:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jailbird Singers.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Sveriges Ddbok:

Ove Brje Granqvist: fdd 24/12 1938, gift 6/1 1965, dd 7/2 1965.

Citat:
Carl ke Jonsson: fdd 19/10 1941, dd 1998 (oknt datum). Jag r inte helt sker p om den senare r rtt person, men det finns ingen annan som stmmer tidsmssigt.
Om man vill kan man lyssna p Jailbird Singers ltar p Youtube.

www.youtube.com (skriv Jailbird Singers i skfltet)

Jag r ngra r fr ung fr att ha ngra klara minnen av dem, men jag tycker de lter jttebra. Synd att deras "karrir" blev s kort.

Detta r rtt person. Om jag inte minns helt fel var han fdd i Norrkping. "Korpen" hamnade redan under mitten av 1950-talet i klammeri med rttvisan.

Om jag terigen inte minns fel s var Tony Granqvist adopterad och att han var fdd i Stockholm.

Jailbird Singers lg ven p Svensktoppen 1964/65 med lten Jungman Jansson.
Citera
2010-01-18, 16:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GP fredagen den 9 april 1965.

"Polisjakt efter popsngare, ledare fr dynamitgng."

"Polisen i hela Sverige sker 25-rige popsngaren ke "Korpen" Johnsson - tv p Svensktoppen med "Dr bjrkarna susa" - ssom misstnkt fr en rad dynamitkupper. En slkting till "Korpen" sitter hktad fr dessa brott. Man rknar med att "Korpen" har minst 10.000 kr. med sig p sin flykt. Sedan han i somras villkorligt frigavs frn Lngholmen, har han studerat vid en teknisk yrkesskola. Fr att klara ekonomin beviljades han bde studiehjlp och studieln.

Den hktade uppger att "Korpen" varit ligaledaren och att han sktt om anskaffandet av bilar, skrbrnnare och dynamit. Vid husrannsakan hos de tv har stldgods fr 16.000 kr. ptrffats."

Hopp i artikeln.

"Ngra exempel p ligans verksamhet:
Under skollovsveckan kte trion till Dalarna. Man brt sig in p Domus i Avesta men upptckte att stderskan var kvar, varfr man blev "frdrjd". Popsngaren apterade en dynamitladdning p kassaskpet, men den blev i kraftigaste laget. En av kumpanerna, som stod p vre vningen, blev skadad d en pltdrr rycktes loss. De kom ver 1.900 kr. i smpengar frn en krona och nedt, 900 kr i sedlar och varor fr 3000 kr.

Nsta dag gick de in p en bank fr att vxla smpengarna till sedlar.
- Var har ni stulit det hr, undrade en bankman.
- Det r Konsum, som ftt slppa till rabatten, svarade popsngaren,
Och drmed fick man sedlar ver bankdisken."

Lrdagen den 10 april skrevs det i GP att "Korpen" hade flytt till Mallorca via Kpenhamn. Slktingen som var hktad var hans bror.
Citera
2012-02-05, 19:10
Medlem
Karl-ke ....Korpen...Johnsson r fdd i Nacka Lillngen utanfr Stockholm,han avled 1998 ligger begravd i Nacka Kyrka.
Citera
2012-02-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta r rtt person. Om jag inte minns helt fel var han fdd i Norrkping. "Korpen" hamnade redan under mitten av 1950-talet i klammeri med rttvisan.

Om jag terigen inte minns fel s var Tony Granqvist adopterad och att han var fdd i Stockholm.

Jailbird Singers lg ven p Svensktoppen 1964/65 med lten Jungman Jansson.

Bjrkarna Susar med Jailbirds singers lg som 1:a p svensktoppen 1964 inte Jungman Jansson
Citera
2012-02-06, 13:32
Medlem
SilverTips avatar
Lnk til intressant artikel, dr det pongteras hur viktig Cornelis Vreeswijk var vid skivans tillkomst. Han skrev fyra av ltarna, bl.a. Mrdar-Anders, och var med under inspelningen.

http://goterminnen.blogspot.com/2008...d-singers.html
Citera
2012-02-07, 13:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dr bjrkarna susar.

Citat:
Ursprungligen postat av pucken60
Bjrkarna Susar med Jailbirds singers lg som 1:a p svensktoppen 1964 inte Jungman Jansson

Tack fr din information ang. Carl ke Johnsson.

Ja du har rtt. Det var "Dr bjrkarna susar" som lg etta p Svensktoppen 1964. "Jungman Jansson" lg ocks p Svensktoppen men aldrig som etta.
Citera
2012-02-07, 22:25
Medlem
Yatsys avatar
Jailbird Singers musik ngra av dem.

Jungman Jansson :http://www.youtube.com/watch?v=jYxA2...eature=related

Dr Bjrkarna Susar :http://www.youtube.com/watch?v=gsymK...eature=related

Barnatro : http://www.youtube.com/watch?v=L5hNJ3MihGs
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera