Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-19, 15:59
Medlem
L0darens avatar
1999 inrättades något som kallades Nämnden mot diskriminering inom DO (ytterligare en del av den stora diskrimineringsindustrin...). Om den berättas att:

Nämnden består av elva ledamöter och lika många ersättare. Ordföranden och ytterligare en ledamot utses bland personer som inte kan anses företräda arbetsgivar- eller arbetstagarintressen. Av de övriga ledamöterna utses fem efter förslag av huvudorganisationer på arbetsmarknaden, en bland personer som kan anses företräda privata arbetsgivarintressen samt tre ledamöter efter förslag av berörda intresseorganisationer. Sedan den 1 maj 2003 har nämnden varit fulltalig. Nämnden har biträtts av en sekreterare och av en registrator.

Elva ledamöter, elva ersättare, sekreterare och registrator ingick i en nämnd som under 2008 inte haft ett enda ärende! Dessutom: senast det fanns ett ärende för nämnden att behandla var 2004. Nämnden har inte heller handlagt någon förfrågan från DO om råd i principiellt viktiga frågor om tillämpningen av lagen om Ombudsmannen mot etnisk diskriminering. Inte heller har nämnden hos regeringen föreslagit författningsändringar eller andra åtgärder som är ägnade att motverka etnisk diskriminering.

Så under minst fyra år har det suttit en jättenämnd utan något alls att göra. Men, konstaterar den här icke-nämndens ordförande glatt:

"De anslagna medlen har - liksom tidigare år - väl täckt arvodena till ordförande, sekreterare och registrator liksom arvodena för sammanträden och utläggen för resor till dessa."

Läs dokument, ta del av förlikningar (som det finns gott om) som nästan alltid resulterar i att pengar betalas ut utan rättslig prövning, och ta del av domar i Arbetsdomstolen, Hovrätten, tingsrätten (här).

http://www.newsmill.se/artikel/2009/...t-tjana-pengar

Här måste man ju kunna göra en insats? Detta är ett resursslöseri som är fullständigt idiotiskt.
Citera
2009-09-19, 16:18
Moderator
Pentyls avatar
Kan man få jobb där på nåt sätt?
Citera
2009-09-20, 03:52
Medlem
Skogsvattes avatar
Jättebra initiativ. Räcker det inte med DO?! Vafan ska vi med ett NMD inom DO att göra?
Citera
2009-09-20, 04:02
Medlem
L0darens avatar
har mailat dem och bett att få ta del av alla bokslut från 1999 och framåt samt alla ärenden de handlagt. mailade även uppdrag granskning.
Citera
2009-09-20, 12:16
Medlem
DanteAlighieris avatar
Jävla byråkratier.
Citera
2009-09-20, 13:45
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
har mailat dem och bett att få ta del av alla bokslut från 1999 och framåt samt alla ärenden de handlagt. mailade även uppdrag granskning.

Får du några reslultat?

Om inte, hitta på så mycket du kan, och försök får en rättelse från dem!
Citera
2009-09-30, 00:41
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Får du några reslultat?

Om inte, hitta på så mycket du kan, och försök får en rättelse från dem!

Då har jag fått svar från dem

jag skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av l0daren
Hejsan jag är intresserad av att ta del av alla ärenden ni handlagt sedan er uppkomst.
Var kan jag ta del av detta?

Är även intresserad av era bokslutsrapporter från det att ni startade fram tills nu.

MvH

de svarade

Citat:
Nämnden mot diskriminering startade den 1 januari 2009 och har hittills under 2009 haft två ärenden, det ena är avskrivet och i det andra pågår handläggning.

Nämnden har ingen lokal, dock finns ett kansliställe på Högsta domstolen. Du kan få ta del av de två ärenden på aktuariekontoret på Högsta domstolen mellan kl. 08.45-12.00 samt kl. 13.15-15.00, adress: Riddarhustorget 8 i Stockholm. Var god och meddela dag för besök så att vi kan ordna så att handlingarna finns på plats till besöket.

Eftersom nämnden startade 2009 finns det ingen bokslutsrapport att ta del av.

Med vänliga hälsningar
Maria Alenfalk

1 riktigt ärende på 9 månader!
Citera
2009-09-30, 01:23
Medlem
Supertramp01s avatar
Citat:

Men jag vill ändå ha det jobbet.
Citera
2009-09-30, 08:23
Medlem
dayms avatar
Citat:
Då har jag fått svar från dem

jag skrev:

de svarade

1 ärende, 9 månader, och för det har man en hel skattefinansierad NÄMND.

Nej, detta håller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Supertramp01

Men jag vill ändå ha det jobbet.

Samma här.
Citera
2009-09-30, 08:25
Medlem
Jag kan garantera att samhället och befolkningen skulle må betydligt bättre av en rejäl utrensning bland alla dessa obskyra nämnder och myndigheter. Många av dessa organisationer har som tyngsta arbetsuppgift att administrera sig själva och skicka runt PM:n till andra nämnder och myndigheter.
Citera
2009-09-30, 09:07
Medlem
dayms avatar
Vid närmare eftertanke så skulle det här nästan kunna likställas med skattefiffel på hög nivå! Alltså fiffel med VÅRA skattemedel!

Har DO för den delen så jävla lite att göra så att dom kan utse en hel nämnd till att sitta på röven och pilla navelludd hela dagarna?
Citera
2009-09-30, 10:07
Medlem
Moffegrevs avatar
Det här är ändå bara toppen av isberget. Jag kan bara tänka mig hur många sådana här organisationer det finns i Sverige som suger ut våra skattepengar.

Gillar ditt engagemang, men är rädd att dårskapen lär fortsätta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in