2009-09-22, 20:53
Medlem
Lste ngon nyhet i DN idag om att ett gng indieartister satt ihop en tributeskiva till 70tals singer-songwritern Judee Sill. Knnde inte igen hennes namn, men knnde igen mnga artister som medverkade p skivan, s jag blev ju nyfiken p vad det kan vara fr oknd sngerska de alla vill hylla. Skte p spotify och lyssnade lite.

Sjukt bra! Har lyssnat hela dan, hur kommer det sig att den hr kvinnan inte r mer knd? Hon dog ju visserligen vldigt ung, och han bara slppa tv album, men nd, det r ju nstan en bonus om man ska bli knd i rock och popsammanhang.

r det ngon annan som lyssnat p henne och knner som jag?
Citera
2009-09-24, 01:13
Medlem
Pangbullens avatar
Ja, jag har hennes andra platta, Heart Food, 'lyxutgvan' som kom p Rhino Handmade fr ett par r sen. Kort efter det s slpptes de p nytt i nedbantade versioner, mer ursprungliga. Sen har ju ytterligare skivor slppts med tidigare outgivet material. Hon har ju en speciell knsla, kyrklig, svrmodig, men vldigt genomarbetade arrangemang. Och hennes livshistoria gr ju sitt till att det blev s mycket mer tragiskt att hon gick bort p sttet hon gjorde. Hon var en vldigt komplex mnniska, sjlvdestruktiv och 'trasig' i ordets rtta bemrkelse, skivorna slde fr dligt och hon var inte villig att g i de spr som krvdes fr att marknadsfra musiken p rtt stt. Det var en bidragande orsak bland flera att det blev som det blev. Men det var som med henne som med Nick Drake, det vimlade av mer eller mindre begvade singer-songwriters i brjan p sjuttiotalet, hur skulle alla kunna n ut nr det skt upp nya frmgor som svampar ur jorden r efter r? Det var dessutom ganska begrnsat med mediakllor att f fram musiken p. Kul att hon ftt ett bredare erknnande 30 r efter bortgngen, minst sagt vlfrtjnt.
Senast redigerad av Pangbullen 2009-09-24 kl. 01:20.
Citera
2009-09-24, 21:18
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangbullen
Ja, jag har hennes andra platta, Heart Food, 'lyxutgvan' som kom p Rhino Handmade fr ett par r sen. Kort efter det s slpptes de p nytt i nedbantade versioner, mer ursprungliga. Sen har ju ytterligare skivor slppts med tidigare outgivet material. Hon har ju en speciell knsla, kyrklig, svrmodig, men vldigt genomarbetade arrangemang. Och hennes livshistoria gr ju sitt till att det blev s mycket mer tragiskt att hon gick bort p sttet hon gjorde. Hon var en vldigt komplex mnniska, sjlvdestruktiv och 'trasig' i ordets rtta bemrkelse, skivorna slde fr dligt och hon var inte villig att g i de spr som krvdes fr att marknadsfra musiken p rtt stt. Det var en bidragande orsak bland flera att det blev som det blev. Men det var som med henne som med Nick Drake, det vimlade av mer eller mindre begvade singer-songwriters i brjan p sjuttiotalet, hur skulle alla kunna n ut nr det skt upp nya frmgor som svampar ur jorden r efter r? Det var dessutom ganska begrnsat med mediakllor att f fram musiken p. Kul att hon ftt ett bredare erknnande 30 r efter bortgngen, minst sagt vlfrtjnt.

Judee Sills musik borde tilltala alla som gillar folkrock och singer/songwriter men hon gr nog hem verallt egentligen. Jag r vldigt frtjust i Heart Food.
Citera
2015-05-03, 19:01
Medlem
PiusXIIIs avatar
Judee Sill r en lysande artist. De tv plattor hon gav ut p p skivbolaget Asylum, Judee Sill - 1971 och Heart Food 1973 fick fantastiska recensioner. De slde dock vldigt dligt. En anledning kan vara att hela genren var ny.

David Geffen startade Asylum fr att ge ut artister inom singer/songwriter och coutryrock. Han var t ex manager fr Jackson Browne som inte fick ngot skivkontrakt. Han skrev kontrakt med flera knda band och artister som gav ut sina frsta plattor p Asylum, som t ex Eagles. Den frsta skivan som gavs ut p Asylum var Judee Sills debutalbum.

Judee Sill levde ett mycket hrt liv. Frn tidig lder hamnade hon i ungdsomsbrottslighet, drogmissbruk och prostitution. Att hon kunde samla ihop sig till att skriva dessa snger och ge ut dessa LP-album r nstan obegripligt. Hon dog 1979 vid 35 rs lder av vad som kan ha varit en verdos.

Hennes plattor ligger ute p Spotify. Lnken leder till en livevariant av lten The Kiss. Enligt sngaren och ltskrivaren i bandet XTC, Andy Partridge den vackraste lt som ngonsin spelats in.

https://www.youtube.com/watch?v=0feFedDW_iQ
Citera
2015-05-04, 19:33
Medlem
Slottsherres avatar
Ja, det dr klippet r helt enormt. Jag fr gshud varje gng jag ser det.
Citera
2015-05-04, 22:28
Medlem
Anthologys avatar
Ha ha, lika kul varje gng folk slr volter ver mediokra saker, det r liksom s underligt att det r bra, typ
Citera
2015-05-06, 05:04
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthology
Ha ha, lika kul varje gng folk slr volter ver mediokra saker, det r liksom s underligt att det r bra, typ

Vad r det som r underligt menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in