• 1
  • 2
2009-09-23, 01:34
Medlem
Alegis avatar
Hej!

Hur lyckas man bygga upp en kropp som man är nöjd med, utan att tappa stinget?

Hur gör ni för att inte lyckas hamna i soffan igen efter att ha försökt gå till träningslokalen?

Jag har aldrig varit ute efter att se ut som en Belgien blue, utan mer ha en tränad kropp med tränade muskler.

Men det är svårt, jag har försökt förut, eftersom jag hellre väljer chips framför mat då jag inte finner tid att ställa mig och laga mat.

Det blir antingen snabbmat/restaurang eller chips till middag.

Jag har tappat all ork, orkar knappt lyfta en bok längre känns det som, då jag inte utför någon regelbunden träning så faller jag in i någon slags sömnläge.

Jag vill gå och träna, men det händer bara inte, samtidigt kan jag sitta och trycka i mig en massa chips (som jag f.ö inte ens tycker smakar gott, idiotiskt!!)

Jag gillar cola (läsken) men jag vet även om att det inte är allt för nyttigt, men jag vill tro att jag kan bygga en kropp som jag själv tycker om och ändå kunna dricka cola, kanske inte i samma mängd men ändå kunna dricka det när jag känner för det.

Men var börjar jag, för att inte sluta träna efter en månad eller två.

Ska jag ta det försiktigt, skita i allt som har med kost och sånt att göra och bara börja träna två dagar i veckan och sen öka till tre, och samtidigt då utforska de olika övningar som finns?

Hur bör en lat/slapp person börja sin träning? Utan att sluta som sagt efter en kort tid.

Tacksam för svar!
Citera
2009-09-23, 01:41
Medlem
Subb[a]s avatar
Själv satte jag upp ett mål att under semestern börja mitt "nya liv". Skapa rutiner medans du inte är utmattad från jobbet varje dag. Nu hoppas jag kunna hålla matlagning och träning även med annat pågång i livet. Göra det till något du tar dig tid till, samt passar in när du har nån timma över istället för att tänka att man inte hinner och slappa istället. Kosten har jag fortfarande mycket att jobba på, men vad som hjälpt mig gå ner mycket i vikt är att jag har lagt av med all läsk (inte speciellt svårt, just därför) samt käkar lite mindre portioner och mer hemlagad mat och mindre skräpmat.

Cola och annan läsk består av så mycket socker att det är väldigt lätt att dra i sig för mycket kalorier så ska du fortsätta dricka det gäller det att du har koll på ditt kaloriintag. Ska man få äta sig mätt vid en måltid hjälper det att dricka vatten, så man får äta större mängd mat.
Citera
2009-09-23, 01:41
Medlem
Du kan börja promenera 30 min om dagen, det är inte så jobbigt trots allt.
Sen gym eller gruppträning av något slag. Beror helt enkelt på vad du är intresserad av.
Men så fort du kommer igång med en ordentlig träning så kommer du också inse att onyttig kost inte passar, och du kommer (troligtvis) övergå till en mer nyttig kost.
Köp en kokbok med nyttiga och enkla recept, pastasallader är guld eftersom dom är nyttiga och man kan göra storkok och förvara i kylen ganska länge.

Blev lite flummigt inlägg, men jag ska precis gå och lägga mig.
Citera
2009-09-23, 01:42
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alegi
Hej!

Vill man så kan man.

Citat:
Hur gör ni för att inte lyckas hamna i soffan igen efter att ha försökt gå till träningslokalen?
Vilja. Tillräcklig vilja ger också mycket motivation.

Citat:
Jag har aldrig varit ute efter att se ut som en Belgien blue, utan mer ha en tränad kropp med tränade muskler.
Hur mycket du än försöker kommer du inte bli så stor(muskelmassa) att du blir ful.

Citat:
Snabbmat är inte sämre för att bygga muskelmassa. Speciellt inte pizza.

Citat:
Jag vill gå och träna, men det händer bara inte, samtidigt kan jag sitta och trycka i mig en massa chips (som jag f.ö inte ens tycker smakar gott, idiotiskt!!)
Hur du än ser på det är det du som måste välja vad du skall göra. Vill du göra någonting tillräckligt mycket så gör du även det också. Tydligen vill du trycka i dig chips mer än att träna.

Citat:
Hur bör en lat/slapp person börja sin träning? Utan att sluta som sagt efter en kort tid.
Börja inte för hårt. Få in vanan att träna. Var konsekvent när du skall vila så att du kommer tillbaka igen.
Citera
2009-09-23, 01:49
Medlem
Gör nån sport där du måste använda huvudet, gym kan bli enformigt och de flesta lägger av förr eller senare, men är ett bra komplement. Testa nån kamsport exempelvis mma. Det är riktigt poppis nu men passar inte alla.
Citera
2009-09-23, 01:51
Bannlyst
Varför inte börja drick cola zero istället då? Slipper du kalorierna åtminstone.
Citera
2009-09-23, 02:27
Medlem
MaxDLs avatar
dricker du enbart vatten i 3 veckor kommer cola suget vara borta i princip. Jag drack 2 cola burkar om dagen en period, var så jäkla gott, men sen hade jag inga så jag fick dricka vatten trots att jag var väldigt sugen. Tog mig ungefär 2 veckor sen var suget borta. Dricker mest vatten nu flera år senare.
Citera
2009-09-23, 02:51
Medlem
Glomgolds avatar
För mig handlade det om att göra träningen till min hobby. Jag har tränat periodvis tidigare i livet men då har det inte varit så seriöst och kanske mest för att min pappa släpade med mig. Nu har jag insett vad roligt det är och att jag verkligen vill nå mina mål. Jag har också insett vad nyttigt det är och att jag mår bättre om jag tränar, både psykiskt och fysiskt.

Hobbydelen handlar mycket om att engagera sig utöver gymmet. Hänga på träningsforum på mer eller mindre dagligen, engagera sig i maten och matlagning osv. Träning är en livsstil. Inte bara 3 timmar i veckan.
Citera
2009-09-23, 03:14
Medlem
Prometeuss avatar
Börja smått, gör det inte svårare för dig än du behöver. Hitta nåt som är kul att träna. Gym är inte kul förrän man lyckats bli beroende av träningskicken, och det hinner du inte bli innan du tröttnar. Ge inte upp bara för att du bara lyckas uppnå 20% av dina mål under en vecka. Vanor tar tid att skaffa.
Citera
2009-09-23, 03:17
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
För mig handlade det om att göra träningen till min hobby. Jag har tränat periodvis tidigare i livet men då har det inte varit så seriöst och kanske mest för att min pappa släpade med mig. Nu har jag insett vad roligt det är och att jag verkligen vill nå mina mål. Jag har också insett vad nyttigt det är och att jag mår bättre om jag tränar, både psykiskt och fysiskt.

Hobbydelen handlar mycket om att engagera sig utöver gymmet. Hänga på träningsforum på mer eller mindre dagligen, engagera sig i maten och matlagning osv. Träning är en livsstil. Inte bara 3 timmar i veckan.

Precis. Gäller dock att det finns en gnista som tänder intresset. För mig blev det cykling, och där kan man pryla ner sig rejält och det är roligt också. Så att sticka ut på en tur väldigt sällan jobbigt, bara när det är dåligt väder, vind och man känner sig lite trött. Dom gångerna är ändå rätt få, så det är lätt att hantera. Om inte annat är det bara tänka på hur bra man mår efteråt. Man är alltid nöjd med sig själv, och tillfreds med det mesta.
Citera
2009-09-23, 07:36
Medlem
Vill du få en snygg kropp som du skrev så får du träna lika hårt som de som vill bli som belgien blue. Bara för du inte vill bli stor kan du inte träna som en slöfock. Då får du inga resultat alls. Att bli extremt stor tar kanske 10-15 år, så du behöver inte oroa dig för den biten. :P

Ang motivationen; vissa föds med det. Är väldigt bra att vara målinriktad och älska fysiska aktiviteter
Senast redigerad av MRZnr1 2009-09-23 kl. 07:45.
Citera
2009-09-23, 07:41
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Hej!

Motivation + att man aldrig lyckas bli 100% nöjd när man sysslar med träning för att omforma kroppen.
Citat:
Dåligt svar kanske men de få gånger det har hänt har det känts jäkligt bra bara.
Citat:
De blir du inte eftersom du dels inte dopar dej eller ens har viljan.
Citat:
Men det är svårt, jag har försökt förut, eftersom jag hellre väljer chips framför mat då jag inte finner tid att ställa mig och laga mat.

Börja med små förändringar och när du fått in vanan för det så fortsätter du. Räkna inte med att bli mr hälsosam kock omedelbart bara för att du önskar det nu.
Citat:
Jag har tappat all ork, orkar knappt lyfta en bok längre känns det som, då jag inte utför någon regelbunden träning så faller jag in i någon slags sömnläge.
Träning ger (eller eg. tar om man skall vara korrekt) energi så du blir piggare och därmed får mer ork.
Citat:

Det är bara å släpa ärslet från soffan.
Citat:
Jag gillar cola (läsken) men jag vet även om att det inte är allt för nyttigt, men jag vill tro att jag kan bygga en kropp som jag själv tycker om och ändå kunna dricka cola, kanske inte i samma mängd men ändå kunna dricka det när jag känner för det.

Men var börjar jag, för att inte sluta träna efter en månad eller två.

Ska jag ta det försiktigt, skita i allt som har med kost och sånt att göra och bara börja träna två dagar i veckan och sen öka till tre, och samtidigt då utforska de olika övningar som finns?

Tacksam för svar!
Klart du kan dricka cola men vill du gå ner i vikt så handlar det såklart om mängd med tanke på att du samtidigt bör få i dej tillräckligt med andra näringsämnen än socker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in