2009-09-23, 15:39
Medlem
ekaflnorens avatar
Hej!

Snackade just med Länsförsäkringar. Ska flytta nästa vecka och tänkte avsluta min hemförsäkring då jag tecknat en ny via SBAB (de bjöd på första halvåret) men nu säger Länsförsäkringar att de enligt lagen är förbjudna att avsluta min hemförsäkring eftersom den löper till februari 2010. Vad är poängen med en sån lag, jag frågade snubben på LK också och han kom med något konstigt svar om att det var ett skydd för konsumenterna om man flyttar många gånger på ett år...

Stämmer detta?
Citera
2009-09-23, 16:57
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Hej!

Snackade just med Länsförsäkringar. Ska flytta nästa vecka och tänkte avsluta min hemförsäkring då jag tecknat en ny via SBAB (de bjöd på första halvåret) men nu säger Länsförsäkringar att de enligt lagen är förbjudna att avsluta min hemförsäkring eftersom den löper till februari 2010. Vad är poängen med en sån lag, jag frågade snubben på LK också och han kom med något konstigt svar om att det var ett skydd för konsumenterna om man flyttar många gånger på ett år...

Stämmer detta?
Vilken lag?
Citera
2009-09-23, 17:07
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Vilken lag?

Kommer inte ihåg vad han sa men han dillade något om hemförsäkringslagen?
Citera
2009-09-23, 18:01
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Kommer inte ihåg vad han sa men han dillade något om hemförsäkringslagen?

testat att googla?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm , se kap 4.

Skulle dock inte tro att det har så mycket med denna lag att göra, utan mer med att ni har slutit ett avtal där uppsägning måste ske vid visst datum för att vara giltig.
Citera
2009-09-23, 18:05
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
testat att googla?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm , se kap 4.

Skulle dock inte tro att det har så mycket med denna lag att göra, utan mer med att ni har slutit ett avtal där uppsägning måste ske vid visst datum för att vara giltig.

Nej, det hade inget med själva avtalet att göra fick jag för mig. Utan snubben hänvisade till en lag som hade att göra med just hemförsäkringar.
Citera
2009-09-23, 18:49
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Jag har avslutat hemförsäkringar i förtid flera gånger i samband med flytt. Aldrig varit något problem.
Citera
2009-09-23, 19:55
Bannlyst
Kolla vad uppsägnings tiden är.
Citera
2009-09-23, 20:23
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Det.beror.pa
Kolla vad uppsägnings tiden är.

De flesta försäkringar har en löptid på minst ett år.

Precis som alla andra avtal kan du inte säga upp försäkringen under
den här tiden. Vill du byta försäkringsbolag får du göra det till årsförfallodagen.

Däremot har man enligt tvingande lagstiftning när det gäller försäkringar
(gäller de flesta försäkringar) rätt att bryta avtalet i förtid om t ex försäkringsbehovet faller bort.

Se försäkringsavtalslagen 3 kap

https://lagen.nu/2005:104

"Försäkringstagarens rätt att säga upp försäkringen i förtid
6 § Försäkringstagaren får säga upp försäkringen att upphöra före försäkringstidens utgång, om

1. försäkringsbolaget väsentligt åsidosätter sina skyldigheter enligt denna lag eller enligt försäkringsavtalet,
2. försäkringsbehovet faller bort eller det inträffar någon annan liknande omständighet,
3. försäkringsbolaget har ändrat försäkringsvillkoren med stöd av 8 §,
4. försäkringen har förnyats enligt 4 § och försäkringstagaren ännu inte har betalat premie för den nya premieperioden, eller
5. det i annat fall föreligger en ny omständighet av väsentlig betydelse för försäkringsförhållandet"

Så att bara byta bolag under tiden går inte. Men visst finns det genvägar.

Sen är inte Länsförsäkringar enligt lag förhindrade att avsluta försäkringen.
Citera
2009-09-23, 21:08
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
De flesta försäkringar har en löptid på minst ett år.

Precis som alla andra avtal kan du inte säga upp försäkringen under
den här tiden. Vill du byta försäkringsbolag får du göra det till årsförfallodagen.

Däremot har man enligt tvingande lagstiftning när det gäller försäkringar
(gäller de flesta försäkringar) rätt att bryta avtalet i förtid om t ex försäkringsbehovet faller bort.

Se försäkringsavtalslagen 3 kap

https://lagen.nu/2005:104

"Försäkringstagarens rätt att säga upp försäkringen i förtid
6 § Försäkringstagaren får säga upp försäkringen att upphöra före försäkringstidens utgång, om

1. försäkringsbolaget väsentligt åsidosätter sina skyldigheter enligt denna lag eller enligt försäkringsavtalet,
2. försäkringsbehovet faller bort eller det inträffar någon annan liknande omständighet,
3. försäkringsbolaget har ändrat försäkringsvillkoren med stöd av 8 §,
4. försäkringen har förnyats enligt 4 § och försäkringstagaren ännu inte har betalat premie för den nya premieperioden, eller
5. det i annat fall föreligger en ny omständighet av väsentlig betydelse för försäkringsförhållandet"

Så att bara byta bolag under tiden går inte. Men visst finns det genvägar.

Sen är inte Länsförsäkringar enligt lag förhindrade att avsluta försäkringen.

Gracias, mannen!
Citera
2010-11-10, 15:27
Medlem
Isnatts avatar
Jag skrev att jag ville säga upp min försäkring, fick till svar att dom måste veta om det är pga att vi flyttar eller byter bolag.. vad ska jag svara? Kan ju vara så att jag inte vill ha försäkring också?
Citera
2010-11-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag skrev att jag ville säga upp min försäkring, fick till svar att dom måste veta om det är pga att vi flyttar eller byter bolag.. vad ska jag svara? Kan ju vara så att jag inte vill ha försäkring också?

Det var ju precis det Mihailovic skrev.

Du har rätt att säga upp försäkringen i förtid om du flyttar (försäkringsbehovet upphör). Dock är inte att du vill byta bolag något giltigt skäl att säga upp försäkringen i förtid.

Flyttar du kan du alltså säga upp försäkringen, bor du kvar får du säga upp försäkringen att upphöra enligt avtalet.

Ljuga kan man ju alltid göra men som alltid så är väl avtals- och lagbrott upp till var och en.
Citera
2010-11-10, 17:42
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Det var ju precis det Mihailovic skrev.

Du har rätt att säga upp försäkringen i förtid om du flyttar (försäkringsbehovet upphör). Dock är inte att du vill byta bolag något giltigt skäl att säga upp försäkringen i förtid.

Flyttar du kan du alltså säga upp försäkringen, bor du kvar får du säga upp försäkringen att upphöra enligt avtalet.

Ljuga kan man ju alltid göra men som alltid så är väl avtals- och lagbrott upp till var och en.
Ok, han frågar ju bara om anledningen, utan att beskriva om vilken tidsram han pratar om. Vi ska flytta. Dock om kanske 2 år. Den riktiga anledningen är att vi har fått hemförsäkring genom sambons fack-medlemskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in