Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-23, 16:43
  #1
Medlem
Jag ska köpa webbhotell. När jag registrerade mig fick jag välja utvecklingsverktyg mellan A) PHP / MySQL / PgSQL (Linus server) och B) ASP / ASP.NET / MSSQL (Windows server).

Jag har Windows Vista. Jag har ingen erfarenhet så jag vill bara vara säker. Är det alternativ B) Windows server jag ska välja?
Citera
2009-09-23, 16:54
  #2
Medlem
Jan-gustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermann1990
Jag ska köpa webbhotell. När jag registrerade mig fick jag välja utvecklingsverktyg mellan A) PHP / MySQL / PgSQL (Linus server) och B) ASP / ASP.NET / MSSQL (Windows server).

Jag har Windows Vista. Jag har ingen erfarenhet så jag vill bara vara säker. Är det alternativ B) Windows server jag ska välja?

Det beror på vad du ska ha för typ av webbsida på webbhotellet. Ska du köra php-script och använda mysql-databaser så ska du ha alternativ A. Ska du köra asp-script så är windows server rätt val. Om du inte ska köra några script alls (dvs bara .html-filer och bilder) så spelar det ingen roll alls vad du väljer.
Citera
2009-09-23, 17:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-gustav
Det beror på vad du ska ha för typ av webbsida på webbhotellet. Ska du köra php-script och använda mysql-databaser så ska du ha alternativ A. Ska du köra asp-script så är windows server rätt val. Om du inte ska köra några script alls (dvs bara .html-filer och bilder) så spelar det ingen roll alls vad du väljer.



Så alternativt A) Linus server är kompatibelt med Windows Vista? Är rädd att man måste har Linus för att det ska fungera.
Citera
2009-09-23, 17:13
  #4
Medlem
Jan-gustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermann1990
Så alternativt A) Linus server är kompatibelt med Windows Vista? Är rädd att man måste har Linus för att det ska fungera.

Du måste inte köra linux för att kunna använda alternativ A, det går precis lika bra med windows vista på datorn hemma
Citera
2009-09-23, 17:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-gustav
Du måste inte köra linux för att kunna använda alternativ A, det går precis lika bra med windows vista på datorn hemma


Okej tack för hjälpen, som sagt jag är ingen erfarenhet av detta. Får se om jag lyckas göra en hemsida.
Citera
2009-09-23, 20:50
  #6
Medlem
Ytterligare en fråga om webbhotell.

Det finns några storlek man får välja.

1) 3 GB utrymme och 50 GB fri trafik
2) 5 GB utrymme och 100 GB fri trafik
3) 10 GB utrymme och 100 GB fri trafik
4) 20 GB utrymme och 200 GB fri trafik.

Jag ska ha många hemsidor runt 25-35 st. Jag räknar med att jag kommer att bara ha några bilder på varje hemsida och lite reklamer och banners.

Vilket av de storlekarna borde räcka? Funkar alternativen 1 eller 2? Eller måste jag köra på de dyra alternativet 3 eller 4?
Citera
2009-09-24, 00:44
  #7
Medlem
Cum*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermann1990
Ytterligare en fråga om webbhotell.

Det finns några storlek man får välja.

1) 3 GB utrymme och 50 GB fri trafik
2) 5 GB utrymme och 100 GB fri trafik
3) 10 GB utrymme och 100 GB fri trafik
4) 20 GB utrymme och 200 GB fri trafik.

Jag ska ha många hemsidor runt 25-35 st. Jag räknar med att jag kommer att bara ha några bilder på varje hemsida och lite reklamer och banners.

Vilket av de storlekarna borde räcka? Funkar alternativen 1 eller 2? Eller måste jag köra på de dyra alternativet 3 eller 4?
Välj alternativ 1.

Jag har svårt att se att du kommer använda allt utrymme + bandbredd om du bara ska ha "några" bilder.

Annars brukar det gå bra att uppgradera sitt konto också. Bara till att snacka med webbhotellet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback