2009-09-24, 09:15
Medlem
Har alltid haft detta problem! Känns fan som att det tar på musklerna, bara på något äckligt och meningslöst sätt typ.

Utför alltid övningarna fel när vikterna är höga! Tvingas att alltid köra typ 3x20 för att få ut något av min träning.

Någon som har nåt tips som kan få mig att göra det bättre?

mvh
Citera
2009-09-24, 09:19
Medlem
Pekabos avatar
Ett tips!
Kör lätta vikter och lär dig tekniken till 100% innan du avancerar med tyngre.

Det kan vara SKITFARLIGT att köra tungt med fel teknik.
Du kan förstöra dina muskler så att du aldrig kan styrketräna igen.
Citera
2009-09-24, 09:29
Medlem
Fredagsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekabo
Ett tips!
Kör lätta vikter och lär dig tekniken till 100% innan du avancerar med tyngre.

Det kan vara SKITFARLIGT att köra tungt med fel teknik.
Du kan förstöra dina muskler så att du aldrig kan styrketräna igen.
Då jävlar måste man utföra en övning uselt. Jag har svårt att se att man kan skada sig så rejält att du aldrig kan styrketräna igen. Det är klart att man kan få en långtidsskada men då brukar man ju starta med rehab för att just få igång muskeln igen.
Citera
2009-09-24, 09:46
Medlem
bodymoulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninnyl
Har alltid haft detta problem! Känns fan som att det tar på musklerna, bara på något äckligt och meningslöst sätt typ.

Utför alltid övningarna fel när vikterna är höga! Tvingas att alltid köra typ 3x20 för att få ut något av min träning.

mvh

Tunga vikter är alltid ett relativt begrepp......hur mycket växlar du upp vikten när du anser det vara "tungt"?

För egen del brukar jag mest öka med de små vikterna(1,25) i de tre stora. Vilket betyder att (efter uppv.) de "tyngsta" seten kanske bara ligger typ tio kilo över de "lättaste".
Detta är ju väldigt olika från person till person men det låter som du är lik mig i det avseendet.
Prova att lägga dig på en rejäl "arbetsvikt" efter uppvärmning och öka sedan den i små små steg med nästan bibehållet repstal. 20 reps är ganska mycket....satsa på 10-15.(betyder att det ska bli "fail" om du går på 16:e)

Låter som du mest har problem med att köra "fyror och sexor". Det dillas ofta om att det är enda vägen till resultat i form av muskeltillväxt o styrka. Det är helt fel enligt mig.......så länge muskeln får arbeta i hela sin längd med progressiv belastning så kommer den att tvingas till anpassning....

BM
Senast redigerad av bodymould 2009-09-24 kl. 09:49.
Citera
2009-09-24, 10:49
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredagsmannen
Då jävlar måste man utföra en övning uselt. Jag har svårt att se att man kan skada sig så rejält att du aldrig kan styrketräna igen. Det är klart att man kan få en långtidsskada men då brukar man ju starta med rehab för att just få igång muskeln igen.

Förstör du rotatorkuffarna så ska du få se på grejer. Eller dra sönder ryggen vid felaktiga marklyft. Det finns hur många som helst som du kanske aldrig hämtar dig från.

ninnyl: Nu vet jag inte varför du tränar men om du är ute efter muskler ska du inte köra några 20 rep utan lägga dig på 7 för bäst muskelhypertrofi.
Citera
2009-09-24, 11:00
Medlem
bodymoulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Förstör du rotatorkuffarna så ska du få se på grejer. Eller dra sönder ryggen vid felaktiga marklyft. Det finns hur många som helst som du kanske aldrig hämtar dig från.

ninnyl: Nu vet jag inte varför du tränar men om du är ute efter muskler ska du inte köra några 20 rep utan lägga dig på 7 för bäst muskelhypertrofi.

Mannen......sanning med modifikation det där.

Mest hypertrofi ger den träning som faktiskt utförs.......om nu han/hon här i tråden inte får rätt kontakt på 7repsare, så måste det ju ändras så det passar vederbörande. 7or är säkert rätt för dig, det tror jag säkert.....och känner många svingrova som nästan bara kör 4or o 6or. Själv är jag mer lik ninnyl, och behöver fler reps för att s.a.s få till det.

Att kritiskt ifrågasätta sitt eget upplägg hela tiden, det är grejen.......från nybörjare till mr olympia. Utvärdera och fråga sig själv: Funkar det här? Om inte.....vad ska man ändra? Om det funkar......go for it!!

BM
Citera
2009-09-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninnyl

mvh

Hur länge har du tränat på gym? Teknikträningen kommer inte över en natt lixom, ibörjan pressade jag inte ens med bra teknik med enbart stången på bänkpress tex.
Citera
2009-09-24, 12:21
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodymould
Mannen......sanning med modifikation det där.

Mest hypertrofi ger den träning som faktiskt utförs.......om nu han/hon här i tråden inte får rätt kontakt på 7repsare, så måste det ju ändras så det passar vederbörande. 7or är säkert rätt för dig, det tror jag säkert.....och känner många svingrova som nästan bara kör 4or o 6or. Själv är jag mer lik ninnyl, och behöver fler reps för att s.a.s få till det.

Att kritiskt ifrågasätta sitt eget upplägg hela tiden, det är grejen.......från nybörjare till mr olympia. Utvärdera och fråga sig själv: Funkar det här? Om inte.....vad ska man ändra? Om det funkar......go for it!!

BM

Självklart är teknik A och O men förutsatt teknik så är 7rm +-1 av 80% max det som ger bäst hypertrofi. Det funkar inte riktigt som exempel. Kolla personerna i Mr.O. Majoriteten av dom(kolla särskilt in Coleman) kör en ens riktig ROM och kör slarvigt som fan, ändå är de störst. Det måste betyda att det de pysslar med är bäst för hypertrofi? Sen att stora killar kör 4-6 betyder absolut inte att de har bättre hypertrofi på 4 än på 7.
Citera
2009-09-24, 12:30
Medlem
Citat:
Tunga vikter är alltid ett relativt begrepp......hur mycket växlar du upp vikten när du anser det vara "tungt"?

För egen del brukar jag mest öka med de små vikterna(1,25) i de tre stora. Vilket betyder att (efter uppv.) de "tyngsta" seten kanske bara ligger typ tio kilo över de "lättaste".
Detta är ju väldigt olika från person till person men det låter som du är lik mig i det avseendet.
Prova att lägga dig på en rejäl "arbetsvikt" efter uppvärmning och öka sedan den i små små steg med nästan bibehållet repstal. 20 reps är ganska mycket....satsa på 10-15.(betyder att det ska bli "fail" om du går på 16:e)

Låter som du mest har problem med att köra "fyror och sexor". Det dillas ofta om att det är enda vägen till resultat i form av muskeltillväxt o styrka. Det är helt fel enligt mig.......så länge muskeln får arbeta i hela sin längd med progressiv belastning så kommer den att tvingas till anpassning....

BM

Ok, är det viktigt att göra övningarna lika snabbt också? alltså repsen.. för det känns som att jag även "slarvar" med det..
Citera
2009-09-24, 13:09
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:

BM

Självklart kommer muskeln att anpassa sig, men då anpassar den sig på ett sätt som inte är optimalt för muskelbyggning.
Och du kan inte sitta och ge folk ogrundade råd för att det fungerar för dig, det är direkt farligt för vissa.
Citera
2009-09-24, 13:46
Medlem
bodymoulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Självklart kommer muskeln att anpassa sig, men då anpassar den sig på ett sätt som inte är optimalt för muskelbyggning.
Och du kan inte sitta och ge folk ogrundade råd för att det fungerar för dig, det är direkt farligt för vissa.

Jag skrev ju klart och tydligt att det varierar från person till person. Flikade även in vad som funkar på mig själv............tror de flesta andra som läste i tråden uppfattade detta som det var tänkt....dvs som ett allmänt råd.......

ninnyl:
Ok, är det viktigt att göra övningarna lika snabbt också? alltså repsen.. för det känns som att jag även "slarvar" med det..

-Byggning och styrketräning är ju kul på det viset att det alltid diskuteras vad som ger "MAX". Man måste ju ställa allt i relation till vad man har för utgångsläge och vilka mål man har.
Kanske finns det en hastighet i repsen som ger "maximal" effekt?
Kanske finns det ett repsintervall/ set som ger "max" hypertrofi?
Men om man som du, inte uppfattar att det GER något på ett visst sätt att träna, så måste man ju ändra på nåt............eller kan det vara fel.....sebbe?

JAG ANSER: Kör så du har kontroll över resp rörelse. Dvs fart och vikt ska hållas inom ramen för att du kan kontrollera vikten, och INTE tvärtom.(vikten kontrollerar dig )

Alla är olika och har olika förutsättningar......till råga på allt har nästan alla olika måldefinition......ovanstående åsikt betraktar jag som ganska grundläggande.....

Och spejis........coleman BÖRJADE nog inte hux flux med 12or på 180 kg i frontböj.........ganska mycket progressivt tänk där sku jag tro

BM
Senast redigerad av bodymould 2009-09-24 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in