2009-09-24, 16:19
Awaiting Email Confirmation
JanusPlagues avatar
Jag postar FYI även detta i Juridik forumet. Jag vet inte vilket som passar bäst eller om användare läser olika forum så att säga. Det är inte med meningen att bryta mot reglerna såhär, jag vill bara få det helt rätt så mod kan ta bort tråden om den ligger helt fel.

Har tidigare skrivit lite här. Som uppföljning kan jag säga att jag nu har kontroll på alla min skulder, löst ut ca 30 000;- och betalar av resten.

Trodde jag.

Jag hade tydligen två ärenden från företag X hos Inkassobolag Y. Jag har svarat på alla brev etc. Och även ett föreläggande från KFM.

Jag fick en talong hem på 2234,21;- ( Tvåtusentvåhundratrettiofyra kronor och tjugoen ören )

Samtidigt hade jag en skuld på totalt 22342,19;- ( Tjugotvåtusentrehundrafyrtiotvå kronor och 19 ören )

Jag har aldrig försökt fiffla, mycket av mina skulder har blivit pga. missar från andra faktiskt, och mig själv på slutet när jag behövt rota runt i det och föra dialog med flera samtidigt. Hur som helst.

Jag trodde i min idioti att talongen jag skickade in var på det stora beloppet, det är lätt hänt känner jag och jag hade inte fått några papper på total skulden så att säga. När jag fick dagen efter brev från KFM på stora skulden så kollade jag inte siffran, ÅTER IGEN, HELT MITT FEL men lätt hänt. Hur som helst så ringde jag KFM och frågade hur jag skulle göra. KFM säger att Inkassobolag Y antagligen fått in min betalning inom någon dag och därför så kan jag bara BESTRIDA ( Här ligger felet ) föreläggandet och skicka in det. Jag skriver på det att jag bestrider och skickar in. Ingeting händer. Jag väntar två veckor, mailar återigen Inkassobolag Y och frågar när vi kan tala om en amorterings plan där jag kan tänka mig att betala 4000;- i månaden, de hade föreslagit 1100 innan som jag accepterat och följt, MEN jag fick ett nytt brev som jag nämnde innan.

Får inget svar. Skickar ett brev skriftligen efter 4 dagar som jag tar kopia på.
Det går 9 arbetsdagar och jag får då ett brev från KFM där det helt enkelt står att skulden lämnas över till tingsrätt.

Hjälp tänker jag. Med mitt jobb, med min position, med arbetsgivare som kontrollerat mig och synat papper på mina skulder jag haft och där jag förklarat allt, följt amorteringsplaner till pricka, vad ska hända nu. Hamnar jag i belastningsregistret? Är jag rökt för all framtid?

Jag ringde upp det juridiska ombudet och förde ett samtal. Advokat K säger att det finns två skulder ( det är nu jag får reda på att det finns två ärenden... ). Han säger att jag inte kommer hamna i något belastnings register om jag bara godkänner skulden, då kommer en dom på att den stämmer ( ungefär som KFM hade gjort ) , jag får inte ens en betalningsanmärkning. Det är "mildare, men kostar mer. Omkostnaderna för detta blir totalt ca 5000, men så fort det är fastslaget kan du kontakta mig så ska vi göra upp om det här". Tycker det låter lite konstigt, men ok. Jag frågar lite mera och det är NU jag blir orolig. "Du kan dock inte meddela Tingsrätten att vi har en uppgörelse. Då kommer de se det som att vi fortfarande har en tvist". Detta tycker jag låter mycket märkligt. Hur som helst, vi kommer överens om att jag direkt ska betala det "lilla" ärendet och så ska vi vänta tills jag får papper från tingsrätten hem som också innehåller en skrivelse från Advokat K där jag ska ta ställning till det hela och skriva ett brev till svar.

Nu undrar jag - Exakt vad gäller? Bör jag skaffa mig en advokat? Försöker Advokat K lura mig? Jag känner mig villrådig då jag precis fått ordning på allting och lever ett kanon liv.
2009-09-24, 16:42
Medlem
det är bara gå dit och se glad ut
2009-09-25, 12:44
Medlem
El Zorros avatar
Du har din tråd i juridik så jag låser denna.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in