• 1
  • 2
2009-09-25, 19:01
Medlem
andreas_nilssons avatar
Vi var på klassresa och uttråkade för några år sedan, vi skulle leta djur&natursaker men hittade istället en betong-skytteglugg i en stor kulle mitt ute i skogen. På toppen av kullen fanns en ventilationstrumma/sak och en stor, igenombommad svintung stålport. På ena sidan av kullen fanns en ca 2.5m djup betongtrumma rakt ner i marken, och vi kunde se att den fortsatte in under kullen.

Så vi gick ner, där var det kolsvart. Ca 1 meter högt i tak. Stolpar överallt som verkade hålla upp "taket" över oss. Jättefuktigt. Vi hittade även gamla tidningar här nere från nån gång på 80-talet. Vi hittade aldrig till den stora betongskytteglugg-grejen, och jag har alltid undrat vad fan detta var för ställe?

Golvet var packad jord, min teori var att vi var i någon slags "grund", och att det över oss fanns en bunker eller liknande.

http://i36.tinypic.com/245g2g8.jpg

Det rödmarkerade är det området vi var i.
Citera
2009-09-25, 19:10
Medlem
Har sett andra sådana bunkrar. Tror det är rester från andra världskriget och fungerade väl som övervakning eller liknande. Finns ju en bunker på en ö utanför Kalmar där man hade kontroll över alla minor i östersjön och passerade ett fartyg över en sådan kunde de spränga minan bara. Det är f.ö. ett museum nu
Citera
2009-09-25, 19:29
Medlem
andreas_nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Har sett andra sådana bunkrar. Tror det är rester från andra världskriget och fungerade väl som övervakning eller liknande. Finns ju en bunker på en ö utanför Kalmar där man hade kontroll över alla minor i östersjön och passerade ett fartyg över en sådan kunde de spränga minan bara. Det är f.ö. ett museum nu

Ah. Men varför fanns det en nedgång till ett utrymme där man inte ens kunde stå rakt?
Citera
2009-09-25, 21:20
Medlem
Ingen aning. Verkar som att det kan vara nåt slags underhåll eller liknande, och de pinnarna kanske är ett slags "stötdämpare"?
Citera
2009-09-26, 09:09
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas_nilsson
Ah. Men varför fanns det en nedgång till ett utrymme där man inte ens kunde stå rakt?

möjligt att det kan ha vart lagringsutrymme kanske?
vapen mat eller liknande skulle jag gissa.
Citera
2009-09-26, 13:46
Medlem
Det här verkar ju intressant!
Vet du mer exakt vart den var? Södra Öland säger mig inte särskilt mycket. Var det i närheten av kusten eller vid sluttningen mellan "hög- och låglandet", eller någon annanstans? Det finns ju inte så mycket kullar på Öland, om man säger så
Citera
2009-09-26, 14:12
Medlem
Victuhhhs avatar
gammal jordkällare?
Citera
2009-09-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victuhhh
gammal jordkällare?
Med skottglugg?
Citera
2009-09-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqqt
Det här verkar ju intressant!
Vet du mer exakt vart den var? Södra Öland säger mig inte särskilt mycket. Var det i närheten av kusten eller vid sluttningen mellan "hög- och låglandet", eller någon annanstans? Det finns ju inte så mycket kullar på Öland, om man säger så

Vid kusten, som alla andra sådana "bunkrar" på öland ligger. Finns ett flertal sådana kvar. Dock är många inrasade.
Citera
2009-09-26, 15:40
Medlem
BotkyrkaOGs avatar
Citat:
Med skottglugg?

Japp, det är helt klart en gammal liten "pillbox", finns extremt många sådana på Öland och Gotland. Det är alltså militära vaktpositioner mot kusten. Skälet till att det var litet där i är för att näst intill alla är fyllda för att barn inte ska leka i dem.
Senast redigerad av BotkyrkaOG 2009-09-26 kl. 15:42.
Citera
2009-09-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BotkyrkaOG
Japp, det är helt klart en gammal liten "pillbox", finns extremt många sådana på Öland och Gotland. Det är alltså militära vaktpositioner mot kusten. Skälet till att det var litet där i är för att näst intill alla är fyllda för att barn inte ska leka i dem.
Jo, på Gotland finns det väl en varje 50 meter längs kusten. På Öland har jag inte sett några. Har någon en karta/"adress"?
Citera
2009-09-29, 01:12
Medlem
BotkyrkaOGs avatar
Citat:
Jo, på Gotland finns det väl en varje 50 meter längs kusten. På Öland har jag inte sett några. Har någon en karta/"adress"?

Fråga han som skapade tråden. Jag har bara hört om det på Öland, Gotlands har jag dock upplevt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in