Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-21, 19:52
Medlem
Långhårs avatar
Så sant. Jag blandade med låten "Blind" från tredje plattan om jag minns rätt.
Citera
2010-01-24, 00:33
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Trist att Deep Purple blivit så dåliga. Utan Blackmore och Lord är bandet värdelöst.

Måste faktist.. säga emot här. Förstår faktist inte vad som blivit så "dåligt".. Rapture of the Deep (senaste skivan) kanske inte har någon storslagen låt som Child in Time eller radio-rock klassiker lik Perfect Strangers men personligen tycker jag inte det finns en dålig låt på skivan.

Don Airey som ersättare för Lord är i princip så nära man kan komma då Don Airey hängt med i Deep Purples historia (eller banden diverse medlemmar medverkat i) väldigt länge. Jag tycker även det är skönt att Steve Morse skiljer sig rätt kraftigt ifrån Blackmore. I en intervju fick Ian Gillan frågan om han hade viljat ha "Yngwe Malmsteen" som ersättare för Blackmore, men avfärdade det hela för att han ville ha någon som inte gör samma "stil".

Off-Topic:
Förstår inte riktigt hur personer kan sätta sådan oerhörd vikt på enskilda medlemmar i ett band. Givetvis tycker alla att det finns en ultimat uppsättning av ett band, men hoppar någon av eller dör betyder ju inte det att övriga medlemmar blivit dåliga och att en ny inte kan tillföra något bra öht. Nu säger jag inte att Deep Purple är bättre idag än under 1970-talet.. givetvis inte. Men för att hållit på i 40 (+) år och skiftat medlemmar i all oändlighet tycker jag bandet står sig riktigt fint. Jag går gärna på en Deep Purple konsert om de kommer till stan
Citera
2010-01-24, 12:40
Medlem
Mina 5 favorit album med Deep Puprle är:
1. Fireball
2. Made In Japan
3. Burn
4. Machine Head
5. Who Do We Think We Are

Deep Purple's 5 bästa låtar:
1. Higway Star
2. Fireball
3. Child In Time
4. Lazy
5. Burn (Smoke On The Water kunde platsa här också)

Det var svårt att välja ut det bästa. Deep Purple höll jämn och bra klass på sina låtar.

Kommer ihåg när man gick i nionde klass i skolan. Det brukade vara mycket tjo och stim i korridorerna under rasterna. Men när dom började spela Higway Star, Smoke On The Water eller Black Night, blev det helt tyst och alla samlades vid bord och stolar för att lyssna på låtarna. Någon fick lånat hem skolans Tandberg rullbandspelare och spelat in den tidens populära artister. Även Black Sabbath - Paranoid, Iron Man och Changes, Led Zeppelin - Whole Lotta Love, Heartbreaker och Immigrant Song och Uriah Heep - The Wizard och Easy Livin spelades under rasterna. Detta upptäckte snart personalen i skolan och så snart det blev för mycket bus i korridorerna startades rullbandspelaren och allt blev lugn igen.

Läste i den engelska tidningen Melody Maker för länge sedan, att efter albumet Fireball tänkte Ritchie Blackmoore hoppa av Deep Purple och (bilda gruppen Baby Face?) med Ian Paice och Phil Lynott från Thin Lizzy. Ritchie tyckte herr Lynott var en mycket driven basist och låtskrivare.
Blackmoore var otroligt trött på stridigheterna med Ian Gillan. Roger Glover hade inte gjort något fel och var bra som basist menade Ritchie. men han menade att Lynott kanske kunde göra det hela mera spännande.

Tur var att det hela sprack. Helt enkelt för att Ian Paice inte vågade hoppa av, då Deep Purple började bli riktigt stora under den här tiden. Det var nog ett riktigt beslut om man ser till vad som kom ut i musikväg. Machine Head, Made In Japan och Who Do We Think We Are.

För en gammal gubbe som mig är, Black Sabbath, Deep Purple, Grand Funk, Led Zeppelin och Uriah Heep det viktigaste grupperna från 1970 talet.
Citera
2010-01-24, 13:18
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Ja Child In Time är definitivt med på top 3 bästa rockballader någonsin iaf.
Citera
2010-01-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Måste faktist.. säga emot här. Förstår faktist inte vad som blivit så "dåligt".. Rapture of the Deep (senaste skivan) kanske inte har någon storslagen låt som Child in Time eller radio-rock klassiker lik Perfect Strangers men personligen tycker jag inte det finns en dålig låt på skivan.

Don Airey som ersättare för Lord är i princip så nära man kan komma då Don Airey hängt med i Deep Purples historia (eller banden diverse medlemmar medverkat i) väldigt länge. Jag tycker även det är skönt att Steve Morse skiljer sig rätt kraftigt ifrån Blackmore. I en intervju fick Ian Gillan frågan om han hade viljat ha "Yngwe Malmsteen" som ersättare för Blackmore, men avfärdade det hela för att han ville ha någon som inte gör samma "stil".

Off-Topic:
Förstår inte riktigt hur personer kan sätta sådan oerhörd vikt på enskilda medlemmar i ett band. Givetvis tycker alla att det finns en ultimat uppsättning av ett band, men hoppar någon av eller dör betyder ju inte det att övriga medlemmar blivit dåliga och att en ny inte kan tillföra något bra öht. Nu säger jag inte att Deep Purple är bättre idag än under 1970-talet.. givetvis inte. Men för att hållit på i 40 (+) år och skiftat medlemmar i all oändlighet tycker jag bandet står sig riktigt fint. Jag går gärna på en Deep Purple konsert om de kommer till stan
Ritchie Blackmore skrev alla riff som gav Deep Purple soundet. Kvartnoter (perfect fourths) är synonyma med Deep Purple. Smoke On The Water, Burn, Highway Star m.fl är Blackmores kompositioner. Även de andra bandmedlemmarna erkänner att Ritchie Blackmore var den drivande kraften bakom Deep Purples musik.

Jon Lord gjorde Deep Purple unikt. Till skillnad från Black Sabbath och Led Zeppelin var Purple bandet med klaviaturinstrumenten. Lords och Blackmores gitarr-keyboard "dueller" är fantastiska. Lyssna bara på Speed King. När Lord lämnade Purple dog bandet. Steve Morse är bra ersättare, men utan Lords improviserande blues-rock blev det musiken anonym och tråkig. Don Airey är säkert duktig, men han passar inte i Deep Purple. Jag skulle hellre föredra David Rosenthal (som spelade med Ritchie i Rainbow) än Airey.

Ian Paice är den enda riktiga medlemmen kvar. Alltid hög kvalitet på musiken. Stabil och säker trummis. Ian Gillan och Glover bryr jag mig inte om. Jag skulle nog säga att riktiga Purple var Blackmore-Lord-Paice. Just för att de skrev själva musiken. Basisterna och sångarna är inte lika viktiga. De har byts ut hela tiden. Inte konstigt att Deep Purple kallas för "bandet med svängdörrarna".
Citera
2010-01-24, 21:49
Medlem
Citat:
I en intervju fick Ian Gillan frågan om han hade viljat ha "Yngwe Malmsteen" som ersättare för Blackmore, men avfärdade det hela för att han ville ha någon som inte gör samma "stil".

Med en intervju med Yngwie Malmsteen så säger Yngwie att han blev erbjuden att spela med i Deep Purple men ville inte vara med då det inte var Deep Puple utan Blackmore.
Tror det hade varit riktigt kul att se vad Deep Purple och Yngwie kunde göra ihop.

http://www.youtube.com/watch?v=JPitJeGyuyc
Citera
2010-01-25, 00:51
Medlem
Yngwie Malmsteen... ush! Det är bara fingerteknik. Ingen melodi. Förstår inte hur Blackmore inspirerade honom, det finns ingen bluesrock i Malmsteens musik. I klippet som Geomeister länkade till hör man klart skillnaden (Yngwie själv visar) mellan Blackmores och Malmsteens spelstil. Sådana tokiga arpeggios hade aldrig passat i Deep Purple.
Citera
2010-01-25, 01:57
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerdase
Med en intervju med Yngwie Malmsteen så säger Yngwie att han blev erbjuden att spela med i Deep Purple men ville inte vara med då det inte var Deep Puple utan Blackmore.
Tror det hade varit riktigt kul att se vad Deep Purple och Yngwie kunde göra ihop.

http://www.youtube.com/watch?v=JPitJeGyuyc

Haha, där ser man. Ian Gillan påstår att Yngwe Malmsteen aldrig skulle platsat i Deep Purple och Yngwe Malmsteen påstår att han blivit tillfrågad men sagt nej. Vem ska man tro ?

bloodsucker: Ok, då förstår jag. Jag var rädd för att du var en av dem (som faktist existerar på internet) som t.ex. bara gillar Child in Time och skriver elaka saker utan grund. Att band är skit bara för att de inte spelar en viss genre eller så... skönt med lite intellektuellt folk på nätet, välkommen till Deep Purple-tråden

Näe, Yngwe Malmsteen hade nog inte inte passat i Deep Purple men det är svårt att komma efter en sådan som Ritchie Blackmore både ut fansens perspektiv och att musikaliskt passa in. Dock tycker jag det är skönt att Deep Purple fortsatt under alla år torts alla inhopp och avhopp. 18 studioalbum är en hel del och även då alla inte håller "Machine Head" eller "Burn"-kvalitet anser jag att det finns något att återvända till på samtliga

Jag har sett att även Lars Ulrich köpte Deep Purple - Fireball som sin första "riktiga" skiva efter en konsert med dem och nu att Yngwe Malmsteen fick den som sin allra första. Den verkar även (om man läser i tråden) vara ett av de mest populära albumen (jag håller den själv som favoriten). Är inte det lite udda då det är ett relativt "okänt" album ?
Citera
2010-01-27, 19:48
Medlem
Visst är det riktigt svårt att ersätta Blackmore. Men tror att Yngwie kanske hade utvecklats genom att spela med Deep Puprle. Yngwie har väll spelat med i många olika band och kanske inte har haft lika bra band medlemmar som Blackmore.

Just nu är Mistreated live i California bäst, riktigt bra spelat
http://www.youtube.com/watch?v=tsO26Pgm6qI
Citera
2010-01-30, 13:35
Medlem
Geomeisters avatar
Jag tycker det är lite "roligt" att Deep Purple mest är känt som ett riffrock band när många av deras bästa låtar är något helt annat: Child In Time, Anyone's Daughter, The Mule, April, Lazy, Mistreated, Soldier of Fortune, This Time Around/Owed to 'G' och Son of Alerik.

Om du inte givit Deep Purple en chans för att du är less på Smoke on the Water och är ute efter något helt annat, ge dessa en chans. Skulle jag göra en Topp 500 av mina favoritlåtar skulle många av dessa platsa in där
Citera
2010-01-30, 13:37
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Jag tycker det är lite "roligt" att Deep Purple mest är känt som ett riffrock band när många av deras bästa låtar är något helt annat: Child In Time, Anyone's Daughter, The Mule, April, Lazy, Mistreated, Soldier of Fortune, This Time Around/Owed to 'G' och Son of Alerik.

Om du inte givit Deep Purple en chans för att du är less på Smoke on the Water och är ute efter något helt annat, ge dessa en chans. Skulle jag göra en Topp 500 av mina favoritlåtar skulle många av dessa platsa in där

Håller verkligen med, man kan dessutom lägga till mycket material från Stormbringer: Love Don't Mean A Thing, You Can't Do It Right, osv.
Citera
2010-01-30, 17:11
Medlem
Grisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Håller verkligen med, man kan dessutom lägga till mycket material från Stormbringer: Love Don't Mean A Thing, You Can't Do It Right, osv.

Nu är ju "Stormbringer" inte något av mina favoritalster av Purple, men titellåten och "Soldier of fortune" är klassiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in