Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-26, 10:39
Medlem
VolvoSonetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soplica
Deep Purple, alla gånger. Dom var nyskapande medan Rainbow var/är Blackmores möjlighet att hålla sig kvar i rampljuset och att tjäna pengar (det säger han själv i intervjuer).
Deep Purple svängde, det gjorde aldrig Rainbow. Dom lät endast högt och dåligt. Och tråkiga låtar är det med vissa undantag.

Rainbow med Dio på sång levererade ju magiska plattor, men sedan blev de mer och mer kommersiella och därmed tråkiga.

Jag vill inte välja, tycker nog inte ens att man kan jämföra de bägge?
Citera
2019-03-26, 16:39
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoSonett
Jag vill inte välja, tycker nog inte ens att man kan jämföra de bägge?

+1. Vill inte heller välja. Kan vi bara få gilla båda? Jämförelsen blir inte rättvis.
Citera
2019-03-27, 13:06
Medlem
Rebali179s avatar
I min värld beroende på vilket humör man är på så är nog både
Deep Purple & Rainbow lika bra.

Dock klappar hjärtat lite extra för Deep Purple
Citera
2019-03-27, 15:36
Medlem
Geomeisters avatar
För mig går Deep Purple före Rainbow.

Rainbow går däremot före Whitesnake (som faktiskt är ett kommersiellt större band!).
Citera
2019-03-27, 22:29
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
För mig går Deep Purple före Rainbow.
Rainbow går däremot före Whitesnake (som faktiskt är ett kommersiellt större band!).

Det är lite svårt att välja mellan Whitesnake & Rainbow
så skulle det nog bli så här i mitt fall
Deep Purple
Whitesnake
Rainbow
Citera
2019-03-28, 11:14
Medlem
Läste att Bernie Torme är död. Han har jobbat både med Ian Gillan och Ozzy Osbourne och flertalet andra.
Citera
2019-03-28, 15:41
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Läste att Bernie Torme är död. Han har jobbat både med Ian Gillan och Ozzy Osbourne och flertalet andra.

Tråkigt. Många pratar med om hans korta inhopp efter Randy Rhoads gällande Ozzy Osbourne, men han spelade ju på alla Gillans skivor (?). Känns idag som ett jäkligt underskattat band. Rainbow och Whitesnake är populära. Även Blackmore's Night vet folk vilka det är, men Gillan står på utkanten? Synd det. Tror många skulle gilla åtminstone en del låtar om dom bara gav dom chansen!
Citera
2019-03-28, 16:44
Medlem
Jag tycker Deep Purple var ett av de bästa och mest nyskapande banden. Och det svängde! Mycket pga Ian Paice på trummor. Rainbow gillade jag pga Ritchie Blackmore men det var ett ganska tråkigt band live där Blackmore alltid skulle stå i centrum.
Citera
2019-04-02, 09:54
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soplica
Jag tycker Deep Purple var ett av de bästa och mest nyskapande banden. Och det svängde! Mycket pga Ian Paice på trummor. Rainbow gillade jag pga Ritchie Blackmore men det var ett ganska tråkigt band live där Blackmore alltid skulle stå i centrum.

Kan hålla med dig på denna punkt till viss del
Har dock inte sett Rainbow live
Hur var den konserten ??
Citera
2019-04-08, 11:56
Medlem
Rebali179s avatar
Får man även diskutera Tribute band till Deep Purple med i tråden
Vad tycker ni om Strange Kind Of Women The only female tribute to Deep Purple all over the world! https://strangekindofwomen.wixsite.c...ppurpletribute

Highway Star https://www.youtube.com/watch?v=_0DM4iuDuRI
Citera
2019-04-12, 10:05
Medlem
In Rock : Audio Fidelity AFZ 051
Fireball : Audio Fidelity AFZ 098
Machine Head : Audio Fidelity AFZ 065
Made In Japan : DCC GZS-1120
Who Do We Think We Are : Audio Fidelity AFZ 027
Deepest Purple : WB WPCR-1577 "Vinyl Replica Cover". Japan press.

Nu saknas bara "Perfect Strangers" på en bra utgåva. Tills dess får jag nöja mig med cd originalet.
Citera
2019-04-30, 10:02
Medlem
Veniconess avatar
Jag är mitt uppe i en Deep Purple-period, den första någonsin för min del faktiskt. Jag har alltid lyssnat mycket mer på Black Sabbath, Uriah Heep och Led Zeppelin, Purple har aldrig fascinerat mig så mycket som de nyss nämnda banden. Visst har jag alltid gillat dem, men jag har inte ansett mig ha tillräckligt med tid för att verkligen sätta mig in i deras katalog och lyssna igenom den.

De senaste veckorna har detta dock ändrats. Jag har lyssnat igenom alla de Purple-plattor som jag har i vinylsamlingen ett flertal gånger. Dessa är följande, i kronologisk ordning med den nyaste överst:

The House of Blue Light (1987)
Perfect Strangers (1984)
Stormbringer (1974)
Made in Japan (1972) (Live)
Machine Head (1972)
Fireball (1971)
Deep Purple In Rock (1970)

Jag har fastnat särskilt för "In Rock" och "Machine Head", den förstnämnda plattan dels p.g.a. dess ikoniska omslag och dels p.g.a. att låtarna helt enkelt är jävligt bra ("Speed King" och "Child in Time" är helt enkelt mästerverk). "Machine Head" kanske skulle kunna anses som uttjatad och i viss mån överskattad, men "Highway Star", "Smoke on the Water", "Lazy" och "Space Truckin'" är låtar som man helt enkelt inte kan tröttna på.

Jag har bara sett Deep Purple live en enda gång - i Scandinavium den 10/12 2011. Då körde de mestadels gammalt material. Kvällen innan såg jag Motörhead i Lisebergshallen. Den konserten var den huvudsakliga anledningen till mitt besök, Purples konsert såg jag mer som en bonus. Det känns ändå kul att ha sett dem, då det nästan kan anses som obligatoriskt för varje hårdrockare med självaktning.

Vilka skivor ska man ge sig i kast med härnäst? Är deras senare skivor (post-Blackmore) något att hänga i julgranen? Jag har bara hört delar av "Now What!?" (2013) på Spotify, men den var så kass att jag inte orkade lyssna färdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in