Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-09, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteGod
Jag vet att Billy Corgan, Smashing Pumpkins, samlade på tidiga live-Rainbow spelningar. Om det gällde före eller efter Powells inträde vet jag ej. Antagligen bägge då han ansåg att Blackmore hade sin absolut bästa live-tid under denna period.

Rainbows första spelning var Cozy redan i bandet.
Citera
2022-03-11, 15:54
Avstängd
Adelaides avatar
Lyssna på Captain Beyond istället, mycket bättre än Deep Purple. Rod Evans klarade sig gott utan Paice & co.
Citera
2022-03-11, 18:07
Medlem
Geomeisters avatar
Har ni lyssnat på Captain Beyond?

Captain Beyond, 1972.
Sufficiently Breathless, 1973.
Dawn Explosion, 1977.
Citera
2022-03-11, 19:27
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Captain Beyond, 1972. Sufficiently Breathless, 1973.Dawn Explosion, 1977.

Captain Beyond är nog ett band som gått mig förbi.
Men får kanske ge det en chans.
Citera
2022-03-11, 19:28
Medlem
Rebali179s avatar
Nu har det väl gått ett tag sedan Deep Purple släppte Turning to Crime.
Vad tycker ni om deras coverplatta??
Citera
2022-03-12, 00:16
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:

Captain Beyond, 1972.
Dawn Explosion, 1977.

Det gör jag nästan varje dag.

Debuten är nog den bästa plattan från hela 70-talet. Sufficiently Breathless är något sämre men fortfarande bättre än mycket annat som fanns vid samma tid. Dawn Explosion, utan Rod Evans, är en misslyckad comeback-skiva. Klart sämst av deras skivor.

Men ja, jag lyssnar mycket hellre på Captain Beyond än på Deep Purple. Tycker Purple har släppt förvånansvärt mycket skit för att vara ett så stort band. Beyond är jämnare och mer experimentella, vilket jag föredrar.
Citera
2022-03-12, 07:57
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:

Captain Beyond, 1972.
Dawn Explosion, 1977.
Har planerat att lyssna på dem väldigt länge, men det har inte blivit av. Vet inte varför.
Alla goda ord som jag hör från alla håll triggar mina lustar, så jag får ta itu med det inom kort.
Citera
2022-03-12, 08:04
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:

Ett oändligt antal ggr. Och sett dom. Kanonband men har tjatat om dom förr så, nog sagt.
Citera
2022-03-12, 15:39
Medlem
Geomeisters avatar
Deep Purple bröt upp under mitten av 1970-talet och trots att alla medlemmar gjorde olika saker känns de två primära efterföljarna till bandet, i min värld, vara Blackmores Rainbow och Coverdales Whitesnake.

Whitesnake var och är David Coverdale med mängder av olika musiker. Ofta duktiga och välkända namn. Trots detta tycker jag bandet släppte mycket standardmaterial och saker som inte åldrats väl. Både tidigt och senare. Jämför jag Whitesnake med Purples Burn, Stormbringer och Come Taste The Band tycker jag de flesta skivorna inte håller upp. Några låtar här och där mestadels. Covers, låtar dränkta i 80-tal, tveksam lyrik och på senare år rock som låter som i princip vad som helst.

Ett av undantagen för mig är andra skivan Lovehunter (1979). Inga direkt överspelade låtar eller super-hits och en skön helhet. Känns som ett gediget verk av samtliga medlemmar mer än Coverdale som försöker leverera nästa stora hit.
Citera
2022-03-12, 19:26
Medlem
Rebali179s avatar
Kan man jämföra Rainbow & Whitesnake som band?
Men det är väl som att blanda Äpplen med Päron
Dock är det väl en hel del medlemmar som har vandrat runt mellan
Deep Purple , Whitesnake & Rainbow. Det är en hel del Incest om man får säga så
Citera
2022-03-12, 19:30
Avstängd
Adelaides avatar
Sällan talas det om Nick Simpers band Warhorse. Ett band som jag personligen inte är sådär stormförtjust i (mycket tack vare sångaren, som jag tycker sjunger skitdåligt) även om de har några låtar som går hem. Ingen mindre än Rick Wakeman spelade orgel i bandet.

Det talas ofta om hur medlemmarna i Purple "gick över till Whitesnake efteråt". Jag tycker inte Whitesnake är något att hänga upp sig på. Simper och Evans släppte bra musik på 70-talet som ofta glöms bort, sorgligt nog. Jag kan lova dig att Captain Beyond är mer intressant att lyssna på än Whitesnake.
Citera
2022-03-12, 19:35
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Kan man jämföra Rainbow & Whitesnake som band?
Men det är väl som att blanda Äpplen med Päron
Dock är det väl en hel del medlemmar som har vandrat runt mellan
Deep Purple , Whitesnake & Rainbow. Det är en hel del Incest om man får säga så

Rainbow är bara ett sätt för Ritchie Blackmore att få stå i rampljuset. Dio-skivorna är visserligen små pärlor, men tyvärr är i princip allt annat de gjort skit.

Edit: Förresten, kom på att jag tyckte Stranger In Us All var en bra skiva första gången jag hörde den, för 7-8 år sen. Vet ej hur den sitter idag. Något som är säkert är dock att skivorna med Joe Lynn Tyler eller vad den där gaphalsen nu hette, är smörja. Jag vägrar tro att I Surrender och Stargazer är samma band, men sjukt nog är det så.
Senast redigerad av Adelaide 2022-03-12 kl. 19:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in